Trzy litery i trzy cylindry. Nowy LBX to pierwszy Lexus z taką hybrydą
Debiut nowego LBX wywołał niemałe zamieszanie. W trakcie przedpremierowych pokazów organizowanych w całej Polsce, klienci bez możliwości odbycia jazdy testowej zamówili kilkaset egzemplarzy. Ten model wyróżnia wiele rzeczy, jak chociażby nowa jednostka hybrydowa, jakiej w autach marki Lexus jeszcze nie widzieliśmy.
Nowy Lexus LBX zadebiutował w czerwcu tego roku, jako pierwszy samochód segmentu B-SUV w historii marki. Auto powstało na zmodyfikowanej platformie GA-B, z której korzysta również Toyota Yaris Cross. Oznacza to więc, że LBX korzysta w sporym stopniu z tych samych rozwiązań tj. chociażby nowa hybrydowa jednostka. Takiego silnika w samochodach Lexusa jeszcze nie było.
Pod maską nowego modelu Lexusa zastosowano klasyczny układ hybrydowy wykorzystujący trzycylindrowy silnik o pojemności 1,5-litra. To oszczędna, wydajna i lekka jednostka z układem zmiennego chłodzenia i zmiennych faz rozrządu, która z pomocą elektrycznego silnika generuje moc 136 KM i moment obrotowy na poziomie 185 Nm. Tym sposobem Lexus LBX potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy i holować przyczepę o masie do 750 kg.
W nowym Lexusie zastosowano również nową baterię bipolarną niklowo-wodorkową. Teraz dysponuje ona większą mocą, co pozwala w modelu LBX przez dłuższy czas poruszać się wyłącznie na prądzie oraz w trybie EV z większymi prędkościami. Bateria jest też lżejsza i mniejsza od do tej pory stosowanych rozwiązań.
Opcjonalnie LBX może zostać wyposażony w napęd na wszystkie koła E-FOUR, który jest realizowany za pomocą drugiego silnika elektrycznego zamontowanego przy tylnej osi. Auta z tym napędem nie oferują lepszych osiągów, ani nie dysponują większą mocą. Ceny modelu LBX z napędem E-FOUR zaczynają się od 189 900 zł.
Dlaczego mały Lexus pojawia się na rynku właśnie teraz? Wygląda na to, że zapotrzebowanie na małe i oszczędne crossovery - również wśród klientów indywidualnych - jest większe, niż się wielu wydaje. Mowa tu głównie o rynku europejskim, bo to właśnie z myślą o klientach ze Starego Kontynentu zaprojektowano LBX-a. Świadectwem rosnącego popytu jest chociażby przykład Yarisa Cross, najchętniej wybieranego B SUV-a w Polsce.