Motoprzegląd tygodnia: 14.01.2014 r.

Zapraszamy na aktualny przegląd wiadomości motoryzacyjnych. W dzisiejszym wydaniu: BMW dogryza Audi, oszczędny Passat dla USA, najbezpieczniejsze auto w Europie, koniec bezpłatnych autostrad, Skoda na minusie

Ciekawostki motoryzacyjne

Z cyklu "wojenek podwórkowych" - BMW dogryza Audi
Gwiazdą stoiska Audi na zakończonych niedawno targach elektroniki użytkowej (CES) był prototyp Sport quattro z reflektorami laserowymi. Za pośrednictwem Twittera przedstawiciele BMW przypomnieli, ze firma z Bawarii już 2011 roku zaprezentowała koncepcyjny model z takim oświetleniem, a teraz oferuje je w samochodzie seryjnym - i8: "Przepraszamy, że nie przywieźliśmy naszego prototypu świateł laserowych z 2011 roku na tegoroczne targi CES. Byliśmy zbyt zajęci produkcją seryjną".

Samochody na Kubie w astronomicznych cenach
Mimo uwolnienia handlu samochodami na Kubie nie zanosi się, by tamtejszy rynek motoryzacyjny szybko urósł. Ogromne marże nakładane przez państwo sprawiają, że ceny aut osiągają astronomiczne wartości. Przykład? Za używane Audi A4 z 2000 roku trzeba zapłacić około 149 tys. zł, a za nowego Peugeota 508 - około 870 tys. zł! Biorąc pod uwagę, że średnia pensja na Kubie oscyluje w okolicach 20 dolarów miesięczne, Hawana jeszcze długo będzie przypominać motoryzacyjny skansen, w którym dominują wiekowe auta amerykańskie.

Reklama

Najbezpieczniejszym autem według Euro NCAP jest...
...chiński Qoros. Kompaktowy sedan o nazwie 3 uzyskał najwyższy wynik spośród przebadanych w ubiegłym roku modeli - 88 proc. To jednocześnie pierwszy samochód z Państwa Środka, który w testach Euro NCAP zdobył 5-gwiazdkową notę. W poszczególnych klasach najlepiej wypadły: Renault Zoe (auta małe), Qoros 3 Sedan (małe auta rodzinne), Lexus IS 300h (duże auta rodzinne), Kia Carens/Ford Tourneo Connect (małe vany), Jeep Cherokee (terenowe małe 4x4) oraz Maserati Ghibli (samochody luksusowe).

Mercedes klasy S z Wietnamu
Fabryka Mercedesa w Wietnamie jako pierwsza po niemieckich zakładach Sindelfingen będzie montować nową generację klasy S (typoszereg W222). Od września ubiegłego roku przeprowadzano w tym celu szkolenia tamtejszego personelu. Poprzednik (W221) również był produkowany poza granicami Niemiec - w Egipcie i Malezji.

Nowości motoryzacyjne

BMW X5 z wtyczką
Serwis BimmerToday informuje, że jeszcze w tym roku do produkcji seryjnej trafi hybrydowy prototyp X5 eDrive (więcej informacji w ramce z prawej). Przypomnijmy, że napędza go turbodoładowany, spalinowy silnik o pojemności 2 litrów, współpracujący z jednostką elektryczną. Dzięki możliwości ładowania baterii z gniazdka średnie zużycie paliwa wynosi jedynie 3,8 l/100 km. Model otrzyma prawdopodobnie oznaczenie X5 xDrive40e.

Fiesta RS w drodze?
Brytyjski "Auto Express" powołuje się na źródła w Fordzie i donosi, że koncern rozważa opracowanie hardkorowej Fiesty RS o mocy 230 KM. Model miałby dołączyć do nowej odsłony Focusa RS, nad którą pracują już inżynierowie Forda.

Oszczędny Passat w Detroit
Volkswagen prezentuje w Detroit prototyp północnoamerykańskiej wersji Passata z oznaczeniem BlueMotion. Do jego napędu służy znana z europejskich modeli koncernu benzynowa jednostka 1.4 TSI z systemem odłączania połowy cylindrów (oznaczenie EA211). Generuje ona moc 150 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego, za którego przeniesienie odpowiada dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Passat BlueMotion ma według Volkswagena zużywać poza miastem 5,6 l/100 km, czyli najmniej spośród konkurentów zasilanych wyłącznie silnikami benzynowymi. Przy okazji swoją premierę świętuje metaliczny lakier Reef Blue, który niebawem trafi do palety oferowanych odcieni. Zważywszy na zastosowanie rozwiązań sprawdzonych już w produkcji seryjnej, odmiana BlueMotion też może niedługo pojawić się w cennikach.

Opel wprowadza do oferty 200-konną Astrę
Astra to kolejny po Cascadzie model Opla, który będzie oferowany z 200-konną wersją nowej, turbodoładowanej jednostki benzynowej o pojemności 1,6 litra. Zasilana nią wersja GTC z 6-biegową, ręczną skrzynią rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 7,9 s, rozwija maksymalną prędkość 229 km/h i, według producenta, zużywa średnio 6,6 l/100 km. Poza nowym silnikiem na liście wyposażenia Astry zadebiutuje system multimedialny IntelliLink z 7-calowym ekranem dotykowym. Polskie ceny Astry na rocznik 2014 nie zostały jeszcze opublikowane.

Drogi i prawo

Opłaty za jazdę autostradą A2 w 2015 r.
Lotos, Shell i BP budują stacje na polskich autostradach - informuje "Dziennik Gazeta Prawna". Oznacza to, że odcinki nieobjęte dotychczas opłatami ze względu na braki w infrastrukturze staną się pełnoprawnymi autostradami, a korzystanie z nich będzie płatne.

W pierwszej połowie roku mają ruszyć obiekty na A4 między Bochnią a Krakowem, na A1 w pobliżu granicy z Czechami oraz na A4 koło Bochni i pod Tarnowem. Dzięki łagodnej zimie wcześniej ruszy również budowa miejsc obsługi podróżnych wzdłuż autostrady A2 między Łodzią a Warszawą - po dwa punkty wybudują firmy BP i Shell.

Jak donosi "DGP", pobieranie opłat na brakujących odcinkach A1 i A2 powinno rozpocząć się w 2016, a na A4 - w 2017 roku.

Rynek motoryzacyjny - świat

Koncern Volkswagena z rekordem
Koncern motoryzacyjny Volkswagen sprzedał w zeszłym roku rekordową liczbę ponad 9,5 mln samochodów osobowych, poprawiając wynik z roku 2012 o 4,8 proc. Ten dobry rezultat to przede wszystkim zasługa ekspansji w Chinach, gdzie trafiło 3,27 mln aut (+16 proc.). Europejczycy kupili 3,65 mln pojazdów koncernu (-0,5 proc.).

Seat z dużym wzrostem
W ubiegłym roku Seat sprzedał na świecie 355 tys. aut, o 11 proc. więcej niż w 2012. Swój główny udział ma w tych wynikach nowy Leon, który znalazł prawie 103 tys. nabywców, osiągając 44-proc. wzrost sprzedaży. Najpopularniejsza była Ibiza (154,1 tys. sztuk); pozostałe modele nie przekroczyły progu 30 tys. egzemplarzy. 

Skoda: nowość co pół roku
W 2014 roku Skoda ma szansę po raz pierwszy sprzedać na świecie ponad 1 mln aut, a już za pięć lat chce osiągnąć wynik 1,5 mln sztuk. W tym celu mają zamiar prezentować nowy lub odświeżony model minimum co 6 miesięcy.

W minionym roku Czesi sprzedali na całym globie 920,8 tys. samochodów. To o 2 proc. mniej niż w 2012. Spadek jest związany m.in. z wymianą generacyjną Octavii. Wzrost sprzedaży odnotowały wyłącznie modele Rapid oraz Citigo.

Hyundai słabnie pod naciskiem japońskiej konkurencji
Hyundai i siostrzana Kia prognozują najwolniejszy od 2003 roku wzrost sprzedaży. Według szacunków, sprzedaż koncernu wzrośnie w tym roku tylko o 4 proc., do 7,86 mln aut. W ubiegłym roku wzrost sięgnął 6 proc., a w rekordowym 2010 - aż 24 proc. Teraz hamuje go ofensywa modelowa producentów japońskich. Ich auta są coraz tańsze za sprawą słabnącego jena.

Jeep na fali
W 2013 roku Jeep sprzedał na świecie blisko 731,6 tys. aut, o 4 proc. więcej niż w 2012. Najpopularniejszy był Grand Cherokee (255 tys. sztuk), ale coraz lepiej radzi sobie nowy Cherokee, wprowadzony niedawno do sprzedaży w USA (25 tys. sztuk w ciągu 2 miesięcy).

Rekordowy rok Buicka; Cascada w USA?
Nieoferowana na Starym Kontynencie marka Buick, należąca do koncernu General Motors, sprzedała w ubiegłym roku rekordową liczbę 1,03 mln aut, niemal o 16 proc. więcej niż w 2012. Poprzedni rekord (1 mln sztuk) pochodzi z roku 1984.

Buick ma bogatą, 110-letnią historię. Od kilku lat głównie sprzedaje jednak lepiej wyposażone auta Opla, a jego głównym rynkiem zbytu obok USA (205,5 tys.) są Chiny (809,9 tys. aut), gdzie amerykańskie marki premium cieszą się dużym poważaniem.

Przy okazji, jak donosi magazyn "Motor Trend", oferta Buicka może poszerzyć się o lokalną wersję Cascady oraz... Calibry. GM zastrzegło nazwy obu modeli w amerykańskim urzędzie patentowym. Czy oznacza to, że Calibra wróci też do oferty Opla?

Rynek motoryzacyjny - USA

Lexusy także z USA
Lexus regularnie zmaga się z zarzutami nadmiernego pokrewieństwa z popularnymi Toyotami. Oponenci japońskiej marki zapominają jednak, że samochody to coś więcej niż komplet przełączników do regulacji szyb czy lusterek - to także jakość obsługi, etapy projektowania i produkcji. Podczas gdy Toyoty wytwarza się dziś w różnych zakątkach świata, Lexusy pochodzą niemal wyłącznie z Japonii. Wyjątkiem jest model RX, produkowany w Kanadzie. Teraz czas na kolejny wyjątek. Jesienią przyszłego roku ruszy w stanie Kentucky montaż modelu ES (fot. poniżej), który jest obecnie najlepiej sprzedającym się autem japońskiej marki za oceanem. Budowa fabryki pozwoli obniżyć ceny i uelastycznić system zamówień; nie bez znaczenia są także narodowe sentymenty Amerykanów, doceniających inwestycje zagranicznych firm.

Kolejny model VW z fabryki w Tennessee
W fabryce Volkswagena w Chattanooga, gdzie powstaje obecnie lokalna wersja Passata, w 2016 roku ma ruszyć produkcja nowego, niedrogiego SUV-a z miejscem dla 7 osób. Będzie on niewiele odbiegać od prototypu CrossBlue (fot. z prawej).

To odpowiedź na spadki, jakie niemiecka marka notuje w USA - podczas gdy cały rynek nowych aut urósł w ubiegłym roku o 8 proc., sprzedaż VW spadła o 7 proc., do 404 tys. sztuk. Wini się za to m.in. przeciętną stylizację i wykończenie modeli produkowanych w Ameryce Północnej (Jetta, Passat) oraz wysokie ceny i niedopasowanie do potrzeb Amerykanów modeli importowanych (Tiguan, Touareg). 

Audi Q3 w USA
Poza prototypem Allroad Shooting Brake na stoisku Audi w Detroit debiutuje północnoamerykańska wersja odnowionego A8 oraz zadomowione w Europie Q3. Niemiecka marka jako kolejna po BMW wprowadza do sprzedaży w USA kompaktowego SUV-a premium (BMW oferuje tam już X-jedynkę). Cel? Dalsze zwiększanie sprzedaży. Do wyboru będzie każda wersja silnikowa pod warunkiem, że będzie to 2-litrowy wariant TSI o mocy 200 KM.

W ubiegłym roku samochody Audi znalazły za oceanem 158 tys. nabywców. To znacznie mniej niż BMW i Mercedes (obie marki sprzedały ponad 300 tys. aut), jednak to Audi zanotowało najwyższy wzrost sprzedaży - 13,5 proc. rok do roku (BMW: 9,9 proc., Mercedes: 13,3 proc.).

Mazda opóźni debiut 6 Skyactiv-D w USA
Mazda chciała dołączyć do wąskiego grona producentów oferujących w USA auta z jednostkami wysokoprężnymi. Wyposażona w 2,2-litrowego turbodiesla "szóstka" miała pojawić się w tamtejszych salonach wiosną br. Przedstawiciele japońskiej marki rozesłali jednak ostatnio komunikat o przełożeniu jej debiutu z uwagi na konieczność przeprowadzenia dalszych usprawnień "w celu zapewnienia właściwego balansu pomiędzy zużyciem paliwa a odpowiednimi osiągami".

To już drugi poślizg Mazdy 6 Skyactiv-D - pierwszy nastąpił jesienią ubiegłego roku, a jego przyczyną miały być testy homologacyjne.

Najmniej popularne auta w USA
Po rankingu najpopularniejszych samochodów za oceanem czas na zestawienie prezentujące modele, które sprzedają się najgorzej. Przygotował je serwis Autoblog, wykreślając uprzednio samochody kosztujące ponad 100 tys. dolarów.

10. Cadillac Escalade EXT (pikap): 1972 szt. (+2 proc.)
9. Volvo S80: 1935 szt. (-41 proc.)
8. Volkswagen Golf R: 1598 szt. (-59 proc.)
7. Subaru Tribeca: 1598 szt. (-23 proc.)
6. Volvo C30: 1361 szt. (-52 proc.)
5. Jaguar XK: 1346 szt. (-18 proc.)
4. Nissan GT-R: 1236 szt. (+4 proc.)
3. Mitsubishi i-MiEV: 1029 szt. (+75 proc.)
2. Mitsubishi Lancer Sportback: 682 szt. (-3 proc.)
1. Acura ZDX: 361 szt. (-53 proc.)

Rynek motoryzacyjny - Europa

Ford: milion Focusów trzeciej generacji z Europy
Ford świętuje kolejny kamień milowy w historii Focusa. Tym razem chodzi o milionowy egzemplarz trzeciej generacji modelu wyprodukowany w Europie - w niemieckiej fabryce w Saarlouis. Jubileuszowy samochód ma czerwony kolor i silnik 1.0 EcoBoost. 

Focus w 1998 roku zastąpił wysłużonego Escorta. Od tej pory znalazł na całym świecie ponad 12 mln nabywców, z czego 6,9 mln w Europie. Obecna generacja modelu zadebiutowała cztery lata temu, a w tym roku zostanie poddana modernizacji. 

Więcej na dopłaty do nowych aut w Hiszpanii
Hiszpański rząd przeznaczy dodatkowe 175 mln euro na dotacje dla kierowców kupujących nowe samochody (łącznie: 475 mln euro). W efekcie dochody budżetowe mają wzrosnąć o 1 mld euro z tytułu VAT i podatku rejestracyjnego.

Zgodnie z programem kierowcy, którzy oddadzą na złom stary pojazd, mogą otrzymać dotację w wysokości 2 tys. euro na zakup nowego pojazdu. Połowę tej sumy pokrywa państwo, resztę - koncerny samochodowe.

Jak wskazują opinie ekonomistów, takie jednorazowe programy powodują jedynie chwilowe ożywienie, a w dłuższej perspektywie rozregulowują rynek. Na obniżenie podatków politykom trudno się jednak zdecydować.

Rynek motoryzacyjny - Polska

TOP 10 - najpopularniejsze nowe auta sportowe w Polsce
IBRM Samar przygotował zestawienie najpopularniejszych nowych samochodów sportowych w Polsce. Jak wynika z danych CEP, w ubiegłym roku salony opuściło 1330 takich aut, o 18 proc. mniej niż w 2012. Oto 10 najpopularniejszych modeli:

  1. Mercedes E Coupe (129 sztuk)
  2. Volkswagen Scirocco (113 sztuk)
  3. Audi A5 (95 sztuk)
  4. BMW 4 (90 sztuk)
  5. Peugeot RCZ (89 sztuk)
  6. Porsche 911 (72 sztuki)
  7. BMW 6 (66 sztuk)
  8. Mercedes C Coupe (64 sztuki)
  9. BMW Z4 (58 sztuk)
  10. Toyota GT86 (57 sztuk)


Nowa fabryka obręczy w Wałbrzychu

Ponad 500 mln zł kosztowała budowa nowej fabryki producenta felg aluminiowych firmy Ronal Polska, którą w piątek otwarto w Wałbrzychu (woj. dolnośląskie). W nowym zakładzie zatrudnienie znalazło 480 osób. Będzie tam powstawać 2 mln obręczy rocznie. Znakomita większość trafi na eksport. To trzecia fabryka koncernu Ronal w Polsce i druga w Wałbrzychu.

Znów sprowadzamy więcej aut
W listopadzie 2013 r. sprowadzono do Polski 54 380 aut używanych, o 6 proc. więcej niż przed rokiem. W okresie styczeń-listopad 2013 sprowadzono 666 482 auta (o prawie 8% więcej niż w analogicznym okresie 2012) - informuje IBRM Samar. 48 proc. z nich ma powyżej 10 lat, a 44 proc. jest w wieku od 5 do 10 lat. W statystykach królują kolejno samochody następujących marek: VW, Opel, Audi, Renault, Ford, BMW, Peugeot, Citroen, Seat, Toyota i Mercedes.

Blisko 300 tys. aut z Tychów
Tyska fabryka Fiata wyprodukowała w ubiegłym roku 295,7 tys. samochodów, o ponad 15 proc. mniej niż rok wcześniej. Ubytek jest skutkiem zaprzestania produkcji Pandy Classic.

W ubiegłym roku zbudowano w Tychach 174 183 Fiatów 500, 61 361 Lancii Ypsilon oraz 8512 Abarthów 500. Pozostałe 51,6 tys. sztuk przypada na Forda Ka.

Mimo spadku produkcji wobec roku 2012 Fiat Auto Poland pozostał największym producentem aut w Polsce. Na 2014 r. planowana jest produkcja zbliżona wielkością do ubiegłorocznej.

W rekordowym roku 2009 produkcja w Tychach przekroczyła 605 tys. sztuk. Nadzieją na powrót do tych wyników jest nowy, 5-drzwiowy model klasy B, którego montaż ma ruszyć w 2015 roku.

Warto zobaczyć

Przestrzegaj ograniczeń prędkości - inny kierowca może popełnić błąd
Co myślą ofiary wypadków tuż przed zderzeniem? Czym może skończyć się "niewinne" przekroczenie prędkości? Obejrzyjcie film, który powstał w Nowej Zelandii - film inny niż większość kampanii promujących bezpieczną jazdę. Napisy można przetłumaczyć na język polski, korzystając z ustawień po prawej stronie okna odtwarzania.


msob

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy