BMW seria 7

Luksusowa limuzyna BMW serii 7 od niemal pół wieku stanowi jeden z filarów oferty marki z Monachium. Dostojna sylwetka, przestronne i doskonale wykończone wnętrze oraz dynamiczne silniki sprawiły, że model jest jednym z liderów sprzedaży najwyższego segmentu F. BMW 7 to częsty wybór wśród polityków, prezesów wielkich firm oraz gwiazd. 
BMW seria 7 - najważniejsze informacje
Każda generacja BMW serii 7 to synonim luksusu. /materiały prasowe

BMW seria 7 - najważniejsze informacje

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1976

Luksusowa limuzyna BMW serii 7 od niemal pół wieku stanowi jeden z filarów oferty marki z Monachium. Dostojna sylwetka, przestronne i doskonale wykończone wnętrze oraz dynamiczne silniki sprawiły, że model jest jednym z liderów sprzedaży najwyższego segmentu F. BMW 7 to częsty wybór wśród polityków, prezesów wielkich firm oraz gwiazd. 

Historia BMW serii 7

BMW oferuje luksusowe limuzyny od lat 60. XX w. Model 7 wszedł na rynek w 1976 r. i od razu stał się groźną konkurencją dla Mercedesa Klasy S. Z czasem do grona rywali dołączyło Audi A8 i Lexus LS. Późniejsza generacja modelu stanowiła bazę dla ultra luksusowego samochodu Rolls Royce Ghost. Obecnie w salonach BMW można kupić szóstą generację serii 7. 

BMW seria 7 - generacje

Pierwszą generację BMW serii 7 (oznaczenie E23) wyprodukowano w 1976 r. Cztery lata później paleta sześciocylindrowych rzędowych silników została uzupełniona o turbodoładowaną jednostkę napędową. Już na początku lat 80. można było zamówić do BMW 7 elektrycznie regulowaną kanapę tylną oraz telefon komórkowy. 

W 1986 r. zaprezentowano nową generację. BMW 7 E32 dostępne było po raz pierwszy także w wersji long, z przedłużonym nadwoziem i rozstawem osi. Wyposażenie dodatkowe obejmowało takie nowości jak ogrzewanie postojowe, czujniki parkowania czy montowane po raz pierwszy w seryjnym samochodzie reflektory ksenonowe. Paletę benzynowych silników rozszerzono o jednostki V8 oraz V12. Prowadzono też prace nad silnikiem V16, który ostatecznie nie trafił jednak do produkcji. 

Kolejna generacja BMW serii 7 (E38) weszła na rynek w 1994 r. Podobnie jak poprzednik dostępna była ze standardowym oraz przedłużanym rozstawem osi. Ta ostatnia wersja oferowana była także w wersji opancerzonej. Po raz pierwszy w historii modelu pojawiły się turbodoładowane silniki diesla, także z 8 cylindrami. 

W 2003 r. miała miejsce premiera kolejnej generacji o kontrowersyjnej stylistyce projektu Chrisa Bangle. Wygląd samochodu był znacznie bardziej awangardowy. W sprzedaży pojawiły się standardowa wersja nadwozia (E65), przedłużana (E66) i opancerzona, która trafiła do osobnego typoszeregu (E67). 

Zaprezentowana w 2008 r. generacja F01 oraz F02 (przedłużony rozstaw osi) także występowała w wersji opancerzonej (F03) oraz po raz pierwszy z napędem hybrydowym (F04). Silniki diesla V8 zniknęły z oferty. Zastąpiły je trzylitrowe jednostki R6 wyposażone w 2 lub 3 turbosprężarki. Wszystkie silniki benzynowe występowały w wersji bi turbo. 

Od 2015 r. sprzedawana była piąta generacja BMW G11 oraz G12 – z dłuższym rozstawem osi. W modelu hybrydowym plug-in silnik elektryczny połączono z dwulitrową jednostką benzynową. Zrezygnowano z wersji opancerzonej.

Premiera najnowszego wcielenia BMW 7 odbyła się w 2022 r. (G70). Stylistyka nowego modelu z ogromnymi nerkami wzbudziła nieco kontrowersji. Zrezygnowano z silników V12 i V8. Model dostępny jest tylko z silnikami spalinowymi R6 w wersji hybrydowej plug-in oraz wysokoprężnej. Dostępna jest także wersja z napędem elektrycznym pod nazwą i-7.

BMW seria 7 - dane techniczne

BMW serii 7 oferowane było z wolnossącymi sześciocylindrowymi silnikami benzynowymi o mocy od 172 do 258 KM. Turbodoładowane jednostki benzynowe o tej samej liczbie cylindrów i pojemności 3 litrów legitymują się mocą 326 KM. Diesle o tej samej pojemności osiągają moc od 193 do 381 KM w zależności od generacji. 

Wolnossące benzynowe V8 o mocy od 218 do 367 KM odeszły do lamusa w 2008 r. Turbodoładowane V8 osiągały od 407 do 450 KM. Topowy silnik V12 generował od 326 KM w wersji wolnossącej do 610 KM w wersji bi turbo. 

Wszystkie BMW serii 7 od 2003 r. przenoszą napęd przy pomocy 6 lub 8-biegowych przekładni automatycznych. Opcjonalny napęd na cztery koła x-drive dostępny był od 2008 r.

BMW 7 - opinie kierowców

Każda generacja BMW 7 to synonim luksusu. Nawet starsze auta mają komfortowe wyposażenie, a ceny ładnie zachowanych egzemplarzy sprzed lat idą już tylko w górę. Kontrowersyjna generacja E65 zdaniem miłośników marki niezbyt ładnie się zestarzała, stąd też niskie ceny używanych aut.

Generacja F01 boryka się z kosztownymi awariami silników benzynowych. Według użytkowników najlepiej sprawują się trzylitrowe diesle, choć w dużym nadwoziu nie zapewniają spektakularnych osiągów. 

BMW seria 7 - Wiadomości

BMW seria 7 - Zdjęcia