Lancer WRC2 zadebiutuje w Finlandii
Mitsubishi Lancer WRC2, zmodyfikowana wersja Mitsubishi Lancera WRC zadebiutuje podczas Rajdu Finlandii (8-11 sierpnia) dziewiątej rundy mistrzostw świata.
Na szutrowe odcinki specjalne w okolicach Jyvaskyla wyruszą trzy Mitsubishi Lancery WRC2 reprezentujące fabryczny team Marlboro Mitsubishi Ralliart. Z numerami "7" i "8" pojadą dwa etatowe duety: Francois Delecour i Daniel Grataloup oraz Alister McRae i David Senior.
W trzecim Lancerze WRC2 z numerem startowym "9" zasiądą Jani Paasonen i Arto Kapanen. Fińska załoga startowała już w tym roku w barwach Marlboro Mitsubishi Ralliart w rajdach Szwecji i Cypru.
Mitsubishi Lancer WRC jest najmłodszym samochodem rajdowym zbudowanym w specyfikacji World Rally Car. Jego debiut nastąpił podczas Rajdu San Remo, w październiku 2001 roku. Zastąpił on słynnego Mitsubishi Lancera Evolution grupy A, dzięki któremu zespół Mitsubishi wywalczył cztery tytuły mistrza świata w klasyfikacji indywidualnej (1996, 1997, 1998, 1999) oraz jeden wśród producentów (1998). Zaledwie po dziesięciu miesiącach od pierwszego startu Lancera WRC na rajdowych trasach pojawi się jego następca - Mitsubishi Lancer WRC2.
Nowy samochód rajdowy będący modyfikacją już istniejącego modelu został poddany wielu zmianom. Zgodnie z regulaminami FIA gruntowna modernizacja samochodu rajdowego jest możliwa tylko raz w roku i musi zostać potwierdzona procesem homologacyjnym. Wspomnianej procedurze został również poddany Mitsubishi Lancer WRC2 i po pomyślnej decyzji inspektorów FIA wystartuje w Rajdzie Finlandii.
Zewnętrznie nowy samochód nie różni się od swojego poprzednika. Niewielkie zmiany widoczne są tylko w przednim zderzaku i spoilerze. Modyfikacje objęły następujące obszary:
- Obniżenie środka ciężkości samochodu przy jednoczesnym zachowaniu wystarczającego prześwitu
- Zmniejszenie masy samochodu, poprawienie rozkładu masy pomiędzy przodem i tyłem samochodu
- Zmniejszenie oporów aerodynamicznych
- Zwiększenie sztywności zawieszenia oraz ramy mocowania silnika
- Wydłużenie skoku zawieszenia poprzez modyfikacje wnęk kół
- Zmiana pozycji mocowania intercoolera, zwiększenie wydajności układu chłodzenia silnika
- Poprawa skuteczności działania aktywnego systemu 4WD podczas przyspieszania i hamowania, poprawienie ogólnej charakterystyki prowadzenia samochodu
- Poprawa osiągów w zakresie niskich i średnich obrotów silnika poprzez zastosowanie izometrycznego kolektora wydechowego oraz zmiany w turbosprężarce
- Zmniejszenie masy i przyspieszenie reakcji silnika poprzez zmniejszenie masy wału korbowego, koła zamachowego oraz innych wewnętrznych części silnika
Przed pierwszym startem w rajdzie Mitsubishi Lancer WRC2 został poddany wielodniowym testom. Zespół Mitsubishi Marlboro Ralliart przeprowadzał je na południu Francji oraz w Finlandii. Podczas jazd testowych za kierownicą samochodu zasiadali: Lasse Lampi, doradca sportowy i techniczny zespołu oraz Francois Delecour i Jani Paasonen.
Francois Delecour i Jani Paasonen podkreślają, że liczne zmiany wpłynęły korzystnie na charakterystykę prowadzenia samochodu. Nowy Mitsubishi Lancer WRC2 jest bardziej stabilny podczas przyspieszania i hamowania, podczas jazdy w tzw. szybkich zakrętach i jest bardziej "precyzyjny i posłuszny" kierowcy. Poprawa osiągów w zakresie niskich i średnich obrotów silnika zaowocowała z kolei zmniejszeniem zmian biegów podczas jazdy. Zmiany w systemie przeniesienia napędu oraz w zawieszeniu powodują mniejsze zużycie opon, co w konsekwencji poprawia osiągi samochodu, w którym zgodnie z obowiązującym regulaminem ogumienie można zmieniać tylko w parku serwisowym, zazwyczaj co dwa lub trzy odcinki specjalne.
MITSUBISHI LANCER WRC2 - dane techniczne:
Nadwozie: długość - 4360 mm, szerokość - 1770 mm
Rozstaw pomiędzy osiami: 2600 mm
Rozstaw kół przednich: 1550 mm
Rozstaw kół tylnych: 1550 mm
Silnik: model 4G63, czterocylindrowy, 16-zaworowy, DOHC, z turbodoładowaniem
Pojemność silnika: 1996 ccm (85,5 mm x 86,9 mm)
Moc maksymalna: 220 Kw (300 KM) przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 540 Nm (55kg-m) przy 3500 obr/min
System zasilania: wtrysk wielopunktowy ECI
Sprzęgło: trzytarczowe, węglowe
Skrzynia biegów: typu INVECS, o sześciu przełożeniach, sekwencyjna
Przeniesienie napędu: 4WD, elektromagnetyczny, aktywny system kontroli dyferencjałów
Zawieszenie: niezależne, kolumny McPhersona ze sprężynami śrubowymi z przodu i z tyłu
Amortyzatory: Ohlins z regulacją charakterystyki tłumienia
Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa z układem wspomagania
Hamulce: tarczowe, wentylowane, z przodu sześciotłoczkowe, z tyłu czterotłoczkowe
Opony: Michelin
Obręcze kół: Enkei