Tysiące polskich kierowców ma kłopot. Muszą iść do urzędu bo będzie kara

Szymon Piaskowski

Szymon Piaskowski

Aktualizacja

Polscy kierowcy powinni sprawdzić, czy w systemie CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) ich samochód ma poprawnie przypisaną normę emisji spalin. Te dane będą służyły m.in do ustalenia tego, czy auto jest dopuszczone do wjazdu do strefy czystego transportu. Niestety, algorytm, który przypisuje normę emisji do pojazdu, nie zawsze działa tak, jak należy. A to rodzi spore konsekwencje.

Kierowcom powinno zależeć na poprawieniu błędnego wpisu w CEPiK
Kierowcom powinno zależeć na poprawieniu błędnego wpisu w CEPiKINTERIA.PL

Informacje o normie emisji spalin Euro w systemie CEPiK są gromadzone dopiero od 2018 roku. W związku z planowanymi na ten rok zmianami, konieczne stało się przypisanie tej informacji do każdego pojazdu zarejestrowanego w Polsce. Urzędnicy, chcąc usprawnić ten proces, posłużyli się algorytmem, który jednak nie zawsze działa poprawnie.

Algorytm bazuje przede wszystkim na roczniku danego pojazdu, ale Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że bierze też pod uwagę wersję silnikową i nadwoziową. Problem w tym, że identyczny model z tego samego roku może posiadać nawet trzy różne normy emisji:

  • Aktualną dla danego rocznika.
  • Poprzednią dla aut z tzw. końcowej partii produkcyjnej.
  • Wyższą niż wynika to z roku produkcji (np. dla samochodów po liftingu z nową paletą silników).

Dla wielu kierowców może to wkrótce stać się poważnym problemem.

Jak sprawdzić normę emisji spalin samochodu w CEPiK?

To, jaką normę emisji spalin przypisał algorytm do naszego pojazdu można sprawdzić na stronie internetowej historiapojazdu.gov.pl lub w aplikacji mObywatem (w zakładce Moje Pojazdy). Dobrze jest zweryfikować te dane z serwisem (podając nr VIN) lub sprawdzając informacje zawarte w dowodzie rejestracyjnym. Czasem można je odnaleźć także w instrukcji obsługi. Oczywiście, istnieją też bazy danych w internecie, ale nie zawsze są one dokładne.

Co, jeśli okaże się, że norma wpisana do Centralnej Ewidencji Pojazdów jest błędna? Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji: "Raz przypisana przez algorytm norma nie może zostać automatycznie zmieniona. Organem zobowiązanym do zasilania danymi o pojeździe jest organ właściwy do rejestracji pojazdu - w przypadku korekty danych na wniosek właściciela zostaną w CEP zaktualizowane wyłącznie dane  dotyczące tego konkretnego pojazdu, którego dotyczył wniosek."

Jak zmienić normę emisji spalin w systemie CEPiK?

Korekta normy emisji spalin w CEPiK wymaga wizyty w wydziale komunikacji. Konieczne jest zabranie ze sobą dokumentów potwierdzających normę emisji danego pojazdu. Mogą to być:

  • Świadectwa zgodności WE
  • Dopuszczenia jednostkowe pojazdu
  • Decyzje o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu
  • Świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu

Niestety, większość właścicieli samochodów w Polsce nie posiada tych dokumentów. W celu ich uzyskania należy skontaktować się z przedstawicielami producenta, np. salonem lub importerem, którzy mogą wydać wtórniki.

Konsekwencje źle przypisanej normy emisji spalin Euro

Błąd w dokumentacji, jakim jest źle przypisana norma Euro, nie wiąże się z karą samą w sobie. Jednakże, ma to znaczenie w kontekście Stref Czystego Transportu (SCT), które będą wprowadzane w polskich miastach. Aby auto mogło wjechać do strefy, będzie musiało spełniać określoną normę emisji spalin, a system informatyczny zweryfikuje to na podstawie danych z CEPiK. Kara za wjechanie do strefy pojazdem niespełniającym normy wynosi 500 zł. W związku z tym, warto sprawdzić, czy norma emisji spalin Twojego samochodu jest poprawnie wpisana w CEPiK. W razie błędu, należy go skorygować, aby uniknąć kary w przyszłości.

"Wydarzenia": Od 14 marca konfiskata samochodów pijanym kierowcom. Są wyjątkiPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas