Idea za 10 tysięcy?
Samochód ten może "namieszać" w segmencie modnych ostatnio aut typu Multi Purpose Vehicle. Fiat Idea, bo o tym aucie tu mowa, który w Polsce w sprzedaży pojawi się na początku przyszłego roku, a którym reporter INTERIA.PL miał już sposobność jeździć - będzie konkurował na naszym rynku m.in. z oplem merivą i fordem fusion.
Czy spotka się z zainteresowaniem? Wiele zależeć będzie od jego ceny. A tej jeszcze nie znamy, choć według nas oscylować będzie w okolicach 10 tys. euro .
Podczas prasowej premiery tego auta przedstawiciele Fiata rozszyfrowali nazwę "idea". To - według nich inteligencja, design, emocje i architektura.
O "inteligencji" - według marketingowców Fiata - świadczyć mają silniki o doskonałych osiągach, przy równoczesnym bardzo ograniczonym zużyciu paliwa i wyszukana technologia - od innowacyjnego dachu otwieranego o dużych wymiarach (skydome) po wyszukany układ klimatyzacji automatycznej "dwu-strefowej".
"Design" to m.in. kompaktowe wymiary tego jednobryłowca: niecałe 4 m długości, 1,70 m szerokości i 1,66 m wysokości. Dzięki temu idea jest bardziej zwrotna od pojazdów z segmentu C, bardziej przestronna od tych z przedziału B i bardziej... kompaktowa.
Teraz emocje. Idea ma ich dostarczać sporo. Rzeczywiście, wystarczy wsiąść do nowego Fiata aby o tym się przekonać. Jak przestało na tego typu auto sporo w nim miejsca. Duże płaszczyzny szyb i możliwość łatwego wsiadania do pojazdu to atuty nie do pogardzenia.
Wreszcie architektura. Chodzi tu m.in. o inną niż w "normalnych" autach pozycję siedzenia co korzystnie wpływa na łatwość wsiadania i panowanie nad pojazdem. W idei "stanowisko pracy" kierowcy jest wygodne także dzięki dźwigni zmiany biegów, która znajduje się pośrodku deski rozdzielczej oraz kierownica o regulowanej wysokości, co umożliwia jej wygodne uchwycenie. Wskaźniki znajdują się pośrodku deski rozdzielczej ze względów funkcjonalnych, ponieważ większa ich odległość od oczu umożliwia ponoć szybszy odczyt.
Z zewnątrz Fiat Idea wydaje się solidny i bezpieczny, a równocześnie oryginalny i elegancki. Wyróżnia go szeroki tył i duże koła. Kształt, pozbawiony ostrych kątów, przekazuje wrażenie nieagresywnej siły.
Jeździ - jak przystało na auto rodzinne - spokojnie i komfortowo. Podczas prasowej premiery dziennikarze mieli do dyspozycji wszystkie wersje silnikowe, które pojawią się w chwili rynkowego debiutu tego. Były to jednostki: 1.4 16V, benzynowy oraz 1.3 16v Multijet, obydwa w zestawieniu z ręczną lub półautomatyczną skrzynią biegów "Dualogic", W połowie przyszłego roku dojdzie 1.9 Multijet oraz 1.2 16v.
Czy to połączenie vana, kombi i hatchbacka spodoba się? O tym przekanamy się zapewne na wiosne przyszłego roku, kiedy to idea przyjedzie także do Polski.
Chcesz zobaczyć filmy z prasowej premiery nowego auta koncernu z Turynu. To (- 3,2 MB - 51 sekund) i (4,7 MB - 35 sekund).