Volvo C70
Wtorek, 5 września 2023 (10:28)
Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (14:55)
Volvo C70 to przedstawiciel segmentu aut sportowych typu coupé, a zarazem bezpośredni następca modelu 780, produkowanego od 1985 do 1990 roku. Pierwsza generacja C70 pojawiła się na rynku w 1997 roku, a druga – w 2005 roku. Zakończenie produkcji tego modelu nastąpiło w 2013 roku. Nie doczekał się bezpośredniego następcy.
Volvo C70 - najważniejsze informacje
-
Marka:
Volvo C70 – historia
W konstrukcji Volvo C70 wykorzystano sprawdzoną płytę podłogową z Volvo 850, samochodu produkowanego od 1991 do 1996 roku. Model C70 nie ma jednak w zasadzie z nim nic wspólnego. Auto zostało pokazane w 1996 roku na Salonie w Paryżu oraz rok później na Salonie we Frankfurcie. Wtedy też rozpoczęły się jego sprzedaż i pierwsze dostawy do klientów.
Samochód ma dynamiczną linię nadwozia, w której dominuje muskularna sylwetka, długa na aż 472 cm. To znacznie wyższy wynik w porównaniu do pojazdów konkurencyjnych, w tym np. BMW serii 3. W modelu E46 te auta były aż o 30 cm krótsze (443 cm).
We wnętrzu C70 znajduje się miejsce dla czwórki osób – dwójki z przodu i dwójki z tyłu (dlatego też jego konstrukcję określa się jako 2+2). Dostanie się na tylne fotele nie jest jednak proste, gdyż do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest tylko jedna para drzwi.
Samochód, zależnie od generacji i roku produkcji, występował w dwóch wariantach - jako standardowe coupé oraz jako cabrio. W tym drugim przypadku szwedzki producent postawił na składany automatycznie (elektrycznie) dach materiałowy.
Volvo C70 – dwie generacje
Pierwsza generacja Volvo C70 (1997-2005)
Pierwsza generacja Volvo C70 pojawiła się w 1996 roku (w 1997 roku rozpoczęło się jej sprzedaż) jako coupé. Do oferty w 1998 roku, czyli rok po wprowadzeniu auta do sprzedaży, trafiło także cabrio, które było produkowane nieprzerwanie aż do końca produkcji. Model coupé był z kolei obecny na rynku znacznie krócej, bo do 2002 roku. Wtedy też został wycofany z oferty, co oznacza, że przez 3 lata jedynym wariantem nadwozia był kabriolet. Samochód konkurował z Audi A4 czy Mercedesem CLK, a także z produkowaną wówczas serią 3 marki BMW – E46.
Pojazd był dobrze wyposażony. Klienci mogli wybrać między innymi bogaty zestaw nagłośnienia Dynaudio z procesorem dźwięku Pro Logic, dwustrefowy system klimatyzacji, podgrzewanie i sterowane elektrycznie lusterka (i szyby). Ponadto dostępnych było wiele poduszek powietrznych zwiększających bezpieczeństwo jazdy.
Druga generacja Volvo C70 (2005-2013)
W drugiej generacji Volvo C70 kanciaste linie typowe dla ówczesnych samochodów marki Volvo ustąpiły miejsca bardziej obłym, opływowym kształtom. Auto straciło nieco na długości (z 472 cm na 458 cm), a tym samym stało się bardziej kompaktowe i wygodniejsze w codziennym użytkowaniu.
Prezentacja samochodu odbyła się we Frankfurcie w 2005 roku, a jego konstrukcja jest w dużej mierze bliźniacza do Volvo S40 i V50 zaprezentowanych w 2003 roku. Auto różni się od poprzednika głównie dachem. W pierwszej generacji poszycie było wykonane z miękkiego materiału, podczas gdy w drugiej generacji ze stali wykończonej w ten sam sposób, co cała karoseria samochodu. To przyniosło kilka zalet.
Pierwszą jest oczywiście możliwość połączenia dwóch wcześniej odrębnych kategorii w jedną (coupé + cabrio), a drugą – wyeliminowanie elementu, który z reguły szybko ulega wyeksploatowaniu i zniszczeniu. Dach był także składany w trzech częściach, a nie w dwóch, jak poprzednio. Pozwoliło to z kolei na zachowanie opływowej sylwetki samochodu.
W 2009 roku doszło do liftingu, w ramach którego zmieniono przednie reflektory oraz tylne lampy i zderzaki.
Volvo C70 – dane techniczne
- Pierwsza generacja Volvo C70 (1997-2005) – pojemność silników: 2,0-2,5 l; moc silników: 163-245 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b i 5b.
- Druga generacja Volvo C70 (2005-2013) – pojemność silników: 2,0-2,5 l; moc silników: 150-230 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 6b, automatyczne 5b i 6b.
Volvo C70 – ciekawostki
Volvo C70 to auto wyprodukowane przez szwedzki koncern nie do końca samodzielnie – nad produkcją pierwszej generacji czuwali także technicy z Tom Walkinshaw Racing. To brytyjska firma zajmującą się konstrukcją aut wyścigowych, powstała w 1976 roku, a zamknięta w 2002 roku. Zaangażowanie inżynierów z TWR poskutkowało dobrym prowadzeniem samochodu, mimo jego dość dużych wymiarów zewnętrznych oraz sporej wagi.
Kolejną ciekawostką jest technologia samych jednostek napędowych. W świecie opanowanym przez rzędowe czwórki i widlaste szóstki, a po części także widlaste ósemki, marka postawiła na napęd R5. Silnik pięciocylindrowy, rzędowy i zachwycający interesującą barwą dźwięku, sam w sobie przyciągnął mnóstwo klientów. Jedyną dostępną jednostką z układem R4 był dwulitrowy diesel o mocy 136 KM.
Auto ważyło dość sporo, bo w zależności od generacji nawet troszkę ponad 1700 kg. Mimo to, osiągało dobre wyniki w kwestii przyspieszenia i maksymalnej prędkości. W pierwszej generacji samochód przyspieszał do 100 km/h w ciągu 7,2 s w przypadku wersji T5 o mocy 239 KM. W drugiej generacji wartość ta wzrosła do 7,6 s w przypadku odmiany T5 o mocy 230 KM.
Ciekawostką jest także strona wizualna modelu C70 w drugiej generacji – nad projektem jego karoserii czuwali specjaliści ze studia Pininfarina założonego w 1930 roku. To postawiło model C70 wśród wielu innych niezwykle interesujących samochodów zaprojektowanych przez tę właśnie markę. Warto wśród nich wymienić między innymi Ferrari F12 Berlinetta, Ferrari FF, Alfę Romeo Brerę, Ferrari Enzo czy Maserati Quattroporte.
Volvo C70 – opinie kierowców
Kierowcy dobrze oceniają ten samochód. Jedni chwalą go za uczucie wiatru we włosach podczas jazdy, inni za dobre, pięknie brzmiące silniki, a jeszcze inni – za bezpieczeństwo, z którego słyną pojazdy tego szwedzkiego producenta. Auto rzadko się psuje, choć spala niemałe ilości paliwa, szczególnie w wersji T5, która może pobierać nawet do 20 l/100 km.
Wśród podstawowych awarii warto wymienić dysfunkcję wtrysków, wycieki i ślady cieknącej misy olejowej, a także problemy wynikające z nieprawidłowej pracy komputera. Źle oceniane są także materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza – lubią skrzypieć i blaknąć – a także szybko zużywające się klawisze. Je na szczęście można dość łatwo wymienić na nowe.
Volvo C70 - Wiadomości
-
Volvo C70 rodziło się w szopie. Kończy 20 lat!
Poniedziałek, 3 października 2016 (09:49)Mija właśnie dwadzieścia lat do debiutu jednego z najpiękniejszych modeli Volvo. Dwie dekady temu, na salonie w Paryżu, zadebiutował model C70. -
Volvo C70 po liftingu
Wtorek, 1 września 2009 (12:23)Volvo poddało liftingowi model C70. Samochód ten zadebiutuje na salonie we Frankfurcie. -
Nowe Volvo C70
Wtorek, 2 maja 2006 (13:42)Szwedzkie Volvo oficjalnie przedstawiło swój najnowszy model oznaczony C70. Ten bardzo ładny pojazd będzie oferowany jako modne ostatnio cabrio-coupe. -
Nowe volvo C70
Niedziela, 17 lipca 2005 (17:14)Szwedzkie Volvo zaprezentowało swój najnowszy model oznaczony C70. Ten bardzo ładny pojazd będzie oferowany zarówno jako modne ostatnio cabrio-coupe. -
Pininfarina razem z Volvo
Wtorek, 23 września 2003 (12:34)Słynne włoskie biuro projektowe Pininfarina oraz szwedzki producent samochodów Volvo podpisały porozumienie, na mocy którego obie marki wspólnie przystąpią do pracy nad nowym modelem... -
Volvo C70 - nowy kabriolet, koniec coupe
Piątek, 29 listopada 2002 (12:08)W sześć lat po rynkowym debiucie Volvo postanowiło zakończyć produkcję odmiany coupe modelu C70. W roku 2003 wypuszczona natomiast zostanie nowa wersja kabrioletu C70 ze zmienionymi...