Toyota MR2
Wtorek, 5 września 2023 (10:23)
Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (13:58)
Do 2007 roku jednym z najważniejszych dwumiejscowych pojazdów sportowych w portfolio koncernu Toyota był model MR2. Niewielkie auto z napędem na tylne koła i wyposażone w mocne, dynamiczne silniki, było swego czasu niezwykle popularne wśród nabywców. Nie bez powodu doczekało się aż trzech generacji.
Toyota MR2 - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1984
-
Zakończenie produkcji:
2009
Toyota MR2. Historia modelu
Pierwsze wzmianki na temat Toyoty MR2 wyciekły do opinii publicznej w 1976 roku. Wtedy też koncern przygotował projekt, wedle którego chciał stworzyć samochód sportowy, przyjemny w prowadzeniu, niedrogi i spalający niewielkie ilości paliwa. Tak też się stało. Prace nad autem rozpoczęły się w 1979 roku. W 1981 roku pokazano pierwszy pojazd koncepcyjny, a po pięciu latach samochód był gotowy do produkcji.
W 1984 roku koncern rozpoczął sprzedaż pierwszej generacji, która dała początek wieloletniej historii dwumiejscowych, sportowych aut rodem z Kraju Kwitnącej Wiśni. Auto było sprzedawane w trzech oddzielnych generacjach, z których każda kolejna znacznie poprawiała błędy trapiące poprzednie. Samochód był także pierwszym autem Toyoty z silnikiem umieszczonym centralnie z tyłu.
Toyota MR2 była, mimo dobrych osiągów i nietuzinkowej stylistyki, autem ekonomicznym i niedrogim. Dlatego cieszyła się naprawdę dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych klientów.
Toyota MR2 – generacje
Pierwsza generacja Toyoty MR2 (1984-1989) – pierwsza generacja MR2 pojawiła się na rynku w 1984 roku i wyróżniała się spośród innych aut przede wszystkim niską masą. Wynosiła jedynie 950 kg w przypadku modelu na rynek japoński. Samochód zachwycał także doskonałym prowadzeniem.
Druga generacja Toyoty MR2 (1989-1999) – w drugiej generacji Toyota MR2 przybrała nieco na wadze – od 160 do nawet 180 kg, w zależności od rynku. Miało to negatywny wpływ na prowadzenie auta, spalanie oraz dynamikę, ale pozytywny na wygodę oraz na ilość miejsca w środku. Wielu określało samochód jako „małe Ferrari”.
Trzecia generacja Toyoty MR2 (1999-2009) – MR2, wraz z wejściem na rynek trzeciej generacji, znowu stracił nieco na wadze. Tym razem wynosiła ona tyle samo, ile w pierwszej generacji, zatem poniżej 1000 kg. W tej wersji zmieniła się także konstrukcja – na nadwozie typu cabrio.
Toyota MR2 – dane techniczne
- Pierwsza generacja Toyoty MR2 (1984-1989) – pojemność silników: 1,6 l; moc silników: 116-145 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b
- Druga generacja Toyoty MR2 (1989-1999) – pojemność silników: 2,0-2,2 l; moc silników: 132-225 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b
- Trzecia generacja Toyoty MR2 (1999-2009) – pojemność silników: 1,8 l; moc silników: 138 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 5b i 6b
Toyota MR2 w Gran Turismo
Toyota MR2 była autem bardzo popularnym, dlatego pojawiła się w Gran Turismo z 1997 roku oraz w następcy – Gran Turismo z 1999 roku. Auto miało także wiele wspólnego ze sportem: pojawiło się w wyścigach Samochodów Turystycznych oraz w Mistrzostwach Supersamochodów w Azji.