Toyota GT86
Wtorek, 5 września 2023 (10:22)
Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (13:56)
Toyota GT86 to przedstawiciel sportowych aut segmentu C rodem z Japonii – z napędem na tył, niską kabiną (tylko 1285 mm wysokości) oraz mocnym, 200-konnym silnikiem. Samochód zawitał na rynku w 2012 roku i był produkowany nieprzerwanie do 2021 roku. Wówczas pojawił się jego następca – Toyota GT86 II.
Toyota GT86 - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
2012
-
Zakończenie produkcji:
2021
Toyota GT86. Historia modelu
Historia japońskich aut jest bardzo bogata i koncern Toyota nie jest tu wyjątkiem. Marka ma w obecnej ofercie kilka samochodów sportowych. To między innymi model Supra dla wielbicieli szybkiej jazdy oraz znacznie tańszy i również niezwykle popularny wariant GT86.
GT86 pojawił się na rynku w 2012 roku. W tym samym roku rozpoczęła się też jego sprzedaż, poprzedzona prezentacją, która odbyła na tokijskim salonie samochodowym. Pojazd w wersji koncepcyjnej nosił nazwę roboczą FT-86 (Future Toyota). Tuż przed rozpoczęciem produkcji zmieniono ją na GT86.
Auto dla wielu osób stanowi bezpośredniego następcę znanej Toyoty Celica, która na rynku europejskim zyskała ogromny sukces, a dla innych – to sukcesor modelu 2000GT lub AE86.
Auto dla wielu osób stanowi bezpośredniego następcę znanej Toyoty Celica, która na rynku europejskim zyskała ogromny sukces, a dla innych – to sukcesor modelu 2000GT lub AE86.
Samochód jest konstrukcją bliźniaczą do Subaru BRZ, od którego różni się tylko kilkoma detalami nawiązującymi do marki. Oba auta powstają na tych samych liniach produkcyjnych, do spółki z pojazdem Scion FR-S.
Toyota GT86 – generacje
Pierwsza generacja Toyoty GT86 (2012-2021) pojawiła się na rynku w 2012 roku i stanowiła wersję produkcyjną konceptu FT-86. Samochód powstał jako dwudrzwiowe coupé. To niski model – ma jedynie 128,5 cm wysokości – i zarazem szeroki na 177,5 cm. Ponadto został wyposażony tylko w dwoje drzwi. Ma również cztery siedzenia – dwa z przodu, dwa z tyłu. Pierwsza generacja zdobyła m.in. drugą pozycję w konkursie na Europejski Samochód Roku 2013.
W 2017 roku nastąpił niewielki facelifting, w ramach którego przeprojektowano nadwozie. Od tego roku zostało wzmocnione zgrzewami punktowymi. Nieco zmodyfikowano także zawieszenie oraz kabinę. Zmiany były jednak dość kosmetyczne.
Druga generacja Toyoty GT86 (od 2021) została przemianowana na GR86 (od Gazoo Racing, zespołu, który pracował przy samochodzie). To auto, które miało czerpać całymi garściami ze swojego poprzednika, a także znacznie go poprawić. Tak też się stało. Zwiększyła się pojemność silnika – aż do 2,4 – jak i jego moc, do 235 KM. Niestety samochód nie jest sprzedawany oficjalnie w Europie. Jego zakup jest zatem na Starym Kontynencie w praktyce niemożliwy bez sprowadzenia danego egzemplarza na zamówienie.
Toyota GT86 – dane techniczne
- Pierwsza generacja Toyoty GT86 (2012-2021) – pojemność silników: 2,0 l; moc silników: 200 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 6b, automatyczne 6b.
- Druga generacja Toyoty GT86 (GR86, od 2021) – pojemność silników: 2,0 l; moc silników: 235 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 6b, automatyczne 6b.
Toyota GT86 – ciekawostki
Toyota GT86, mimo stosunkowo niewielkiej mocy, jak na ówczesne standardy, daje mnóstwo frajdy z jazdy, co jest wynikiem zastosowania napędu na tył. To zresztą główny powód popularności GT86 wśród drifterów, którzy w zawodach wykorzystują wyłącznie auta z „jedynym słusznym napędem”. Widać to po lidze amerykańskiej – Formula Drift – w której omawiany model jest zdecydowanie najczęściej spotykanym.
Sportowe zacięcie zresztą podkreślała sama Toyota już od momentu rozpoczęcia produkcji pierwszej generacji. W 2013 roku światło dzienne ujrzał natomiast wariant Cup Edition, nieco bardziej usportowiony i wyposażony w kilka atrakcyjnych dodatków wizualnych. Chwilę później pojawił się model TRD, a po nim – Hakone. Wszystkie wyglądem nawiązywały bezpośrednio do sportu, choć w kwestii techniki łączyła je moc. Ta bowiem nie uległa żadnej zmianie na przestrzeni wielu lat produkcji.
Auto, oczywiście po wielu firmowych modyfikacjach, występowało także w sportach samochodowych, jako np. GT86 CS-R3, CS-Cup i CS-V3.
Głównym zarzutem zarówno recenzentów, jak i samych użytkowników, była nieco zbyt niska moc jak na opływową, sportową karoserię. „Jedynie” 200 KM pozwalało rozpędzić auto do 100 km/h w ciągu 7,6 lub 8,2 sekundy (odpowiednio przy skrzyni manualnej oraz automatycznej). Samochód nadrabiał jednak dobrym, niskim spalaniem, a także faktem spełniania niezwykle rygorystycznej normy emisji spalin Euro 5.
Toyota GT86 – opinie kierowców
Opinie kierowców na temat Toyoty GT86 są przychylne i z całą pewnością dobrze określają istotę tego auta. Podstawowym czynnikiem wpływającym na jego popularność jest radość z jazdy. Pojazd jest lekki, wyposażony w napęd na tył i stosunkowo wąskie opony. To daje możliwość wykonywania kontrolowanych poślizgów, szczególnie przy nieco mokrej nawierzchni czy torze samochodowym, oczywiście gdy ma się odpowiednie umiejętności.
Auto jest przez wielu wykorzystywane do jazdy torowej, zatem użytkownicy raczej nie oszczędzają układu napędowego i silnikowego. W rezultacie w GT86 należy znacznie częściej wymieniać olej. Takie rozwiązanie skutecznie chroni przed kosztownymi awariami, na czele z uszkodzeniami panewek, które w wyniku nieprawidłowego smarowania mogą ulec zatarciu. Usunięcie tej usterki to niemały koszt – może wynieść nawet tyle, ile zakup używanego silnika z rynku wtórnego. Ogólnie jednak auto ma opinię bezawaryjnego. Wymaga jedynie częstszej wizyty w serwisie w celu wymiany oleju. Reszta uszkodzeń zależy oczywiście od trybu pracy i sposobu użytkowania.
Toyota GT86 - Wiadomości
-
Toyota GT86 po face liftingu
Wtorek, 5 lipca 2016 (14:24)Toyota przedstawiła zmodernizowaną wersję sportowego modelu GT86, w którym wprowadzono liczne udoskonalenia poprawiające osiągi, własności jezdne, aerodynamikę i funkcjonalność.... -
Toyota GT86 z silnikiem o mocy 300KM?
Środa, 22 czerwca 2016 (13:28)Sportowe coupé Toyoty ma szansę pojawić się na rynku w mocniejszej wersji. Według doniesień prasowych auto może zyskać dodatkowe 100 KM mocy dzięki silnikowi V6 pod maską. -
Toyota GT86 po modernizacji
Czwartek, 17 marca 2016 (13:53)Sportowe coupe Toyoty doczekało się szeregu zmian. Niestety, głównie wizualnych. -
Toyota GT86 dostanie napęd hybrydowy?
Piątek, 7 sierpnia 2015 (09:17)Pojawiły się plotki, mówiące, żę Toyota GT86 otrzyma nowy silnik w technologii Skyactiv oraz układ odzyskiwania energii z hamowania (KERS), co spowoduje, że sportowa Toyota stanie się... -
Toyota GT86 z Kubą Przygońskim za kierownicą driftuje z helikopterem
Środa, 5 sierpnia 2015Kolejny niezwykły i bardzo widowiskowy wyczyn polskiego kierowcy, driftującego Toyotą GT86 z silnikiem o mocy 1068 KM. -
Toyota GT86 jak po tuningu Ove Anderssona
Poniedziałek, 3 sierpnia 2015 (12:21)Toyota postanowiła oddać honory zwycięskim autom rajdowym i wyścigowym z przeszłości, takim jak Supra, Celika i 2000GT. Japończycy stworzyli więc kolekcję sześciu GT86 nawiązujących... -
Toyota GT86. Ona wymaga doświadczonego partnera
Piątek, 19 grudnia 2014 (23:25)Za każdym razem, gdy szef redakcji Motoryzacja wręcza mi kluczyki do kolejnego testowego samochodu, jakoś mocniej bije mi serce. Jednak tym razem przeżyłam prawie zawał. Silne emocje... -
Będzie czterodrzwiowa sportowa Toyota. Z napędem na tył!
Czwartek, 24 października 2013 (09:18)W ofercie modelowej Toyoty GT86 pojawi się nowa wersja tego sportowego pojazdu. Wbrew pozorom nie chodzi jednak o auto z otwartym nadwoziem...