Autobianchi

Wtorek, 2 stycznia 2024 (16:33) Aktualizacja Czwartek, 11 stycznia 2024 (13:55)
Nieistniejąca obecnie firma Autobianchi powstała w 1955 roku. Zajmowała się produkcją samochodów osobowych wyższej klasy i luksusowych dla najbardziej wymagających klientów. Pojazdy zawsze były stosunkowo niewielkie, lecz dla grupy FIAT stanowiły jedyny sposób na wykorzystanie ówczesnych zdobyczy technologii.
Autobianchi - najważniejsze informacje
Autobianchi Bianchiana Cabrio. /Getty Images

Autobianchi - najważniejsze informacje

  • Data powstania:

    1955

  • Kraj:

    Włochy

Autobianchi. Co to za marka? 

Firma Autobianchi zaprojektowała tylko kilka samochodów osobowych, takich jak Bianchina, Stellina i Primula. Dzięki nim w pewnym momencie stała się mocną konkurencją dla włoskiego koncernu FIAT.

Jednak auta tej firmy były znacznie droższe niż inne samochody o podobnej wielkości, zatem klienci oczekiwali ich większego zaawansowania technologicznego.

Historia Autobianchi

Historia Autobianchi zaczęła się w 1885 roku, kiedy to Edouardo Bianchi rozpoczął prace nad produkcją rowerów. Jednak pod koniec XIX wieku Bianchi opracował także samochód osobowy, niezwykle luksusowy i prestiżowy. Pojazd spotkał się z ciepłym przyjęciem ze strony nabywców. 
Samochody włoskiej marki stały się bardzo popularne, a kres latom świetności firmy Bianchi położyła II wojna światowa. W jej wyniku ucierpiała fabryka leżąca w Abruzji, co stanowiło początek dużych kłopotów finansowych.

Syn Edouardo Bianchi, Giuseppe, co prawda ponownie rozpoczął produkcję w innej fabryce. Były to jednak głównie jednoślady i pojazdy komercyjne. Ta decyzja wynikała zarówno z oszczędności, jak i braków w parku maszynowym. Giuseppe Bianchi niedługo po tym, jak wznowił produkcję, zginął w wypadku samochodowym. Po kilku latach zarząd firmy postanowił reaktywować jej główną działalność, korzystając z funduszy i know-how większych koncernów. Tak rozpoczęła się owocna współpraca z firmą FIAT, dostawcą sprzętu i linii produkcyjnych oraz z Pirelli, producentem ogumienia samochodowego.
Firma pokazała pierwsze auto po fuzji już w 1957 roku. Był to niewielki samochód miejski klasy mikro, którego nadwozie zaprojektował Luigi Rapi. Auto było wyposażone w silnik o pojemności 0,5 l i 4-biegową skrzynię manualną. Ciekawostką, szczególnie jak na ówczesne standardy, była wielkość auta. Jego długość wynosiła jedynie 300 cm, a szerokość – 134 cm.

W kolejnych latach powstały także modele Stellina oraz Primula. Ten pierwszy zwrócił uwagę motoryzacyjnego świata zastosowaniem nadwozia wykonanego w całości z włókna szklanego. Samochód był niszowy, a obecnie jest okazem kolekcjonerskim. W okresie jego produkcji powstały tylko 502 egzemplarze. 

Primula przez wiele osób była oceniana jako jeszcze ważniejsza z uwagi na nieco większe gabaryty – występowała jako 2- lub 5-drzwiowa limuzyna. Wpływ na jej popularność miała także gama jednostek napędowych – od 1,2 l do 1,4 l. W kolejnych latach zaprezentowano także modele A111 i A112.

Początkiem końca firmy było przekazanie kontroli nad nią koncernowi Lancia, który był własnością grupy FIAT. Wtedy też, po zakończeniu produkcji modeli Primula i A111, w ofercie firmy znajdował się jedynie model A112. Ten z kolei był oferowany pod szyldem Lancia. Przedsiębiorstwo ostatecznie zakończyło produkcję i zniknęło z rynku jako osobny producent w 1996 roku.

Autobianchi w Polsce

Obecnie pojazdy firmy Autobianchi nie są oferowane w Polsce, gdyż marka nie funkcjonuje na rynku. Jedynymi egzemplarzami pozostającymi w rękach krajowych nabywców są pojazdy zabytkowe z charakterystycznymi, żółtymi tablicami rejestracyjnymi. Ich zakup nie jest oczywiście łatwy, głównie ze względu na niszową i ograniczoną produkcję.

Niektóre samochody Autobianchi były oferowane w Polsce w latach ich produkcji, lecz głównie pod innymi nazwami. Dla przykładu Autobianchi Y10 to konstrukcja bliźniacza dla ówczesnego Fiata Pandy. W kolejnej generacji była ona oferowana także jako Lancia Y. 

Popularne modele samochodów Autobianchi 

Autobianchi nigdy nie stało się firmą produkującą pojazdy masowo, zatem jej samochody są niszowe i raczej niespotykane. Warto wśród nich wyróżnić trzy istotne modele – Bianichina, A112 oraz Primula. 

Bianchina pojawiła się na rynku już w połowie lat 50. XX wieku. Był to mały samochód miejski, który zyskał popularność dzięki kompaktowej formie i praktyczności. Bianchina była oferowana w różnych wariantach nadwozia – jako sedan, kombi, kabriolet. To przyczyniło się do jej wszechstronności. Model ten produkowano do początku lat 70.

Autobianchi A112 zadebiutował w 1969 roku, reprezentując klasę małych samochodów. Model ten stał się jednym z najbardziej popularnych i udanych w portfolio firmy. Charakteryzował się zwrotnością, ekonomicznymi jednostkami silnikowymi oraz atrakcyjnym, stylowym designem. A112 był produkowany aż do lat 80. XX wieku, a różnorodne wersje nadwoziowe sprawiły, że był chętnie wybierany przez różne grupy konsumentów.

Autobianchi Primula, wprowadzona na rynek w 1964 roku, stanowiła istotny krok w rozwoju tego włoskiego producenta samochodów. Model ten był kwintesencją innowacyjności i kreatywności projektantów. Był niekonwencjonalny z uwagi na umieszczenie silnika z przodu i zastosowania napędu na przednie koła. Primula była dostępna w dwóch wariantach kompaktowego nadwozia: 2- oraz 5-drzwiowym. To sprawiało, że była praktyczna i wszechstronna.