Czy można mieszać płyny do chłodnic? Eksperyment jak na chemii

Płyn chłodniczy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada za temperaturę silnika, pozwalającą na osiągnięcie właściwych parametrów w pracy jednostki napędowej. Płyn chłodniczy należy regularnie sprawdzać i w razie konieczności dolewać, aby nie doprowadzić do zatarcia silnika. Jak to robić oraz czy można mieszać ze sobą płyny chłodnicze? Odpowiadamy.

Płyn chłodniczy odprowadza ciepło z silnika, krąży wokół jednostki, ulega nagrzaniu, a po przedostaniu się do chłodnicy pęd powietrza obniża jego temperaturę. Tak schłodzony płyn zostaje przemieszczony do rozgrzanego silnika i odbiera kolejną dawkę ciepła z napędu. Płyn chłodniczy pełni również funkcję ochronną przed odkładaniem kamienia i rdzy

Ile płynu chłodniczego powinno być w zbiorniczku?

Ilość płynu chłodniczego jest zależna od pojemności silnika, choć nie zawsze.  Zazwyczaj wynosi od 5 do 9 l płynu. W zbiorniczku płyn chłodniczy powinien znajdować się między oznaczeniem MIN, a MAX.

Reklama

Jeśli ilość płynu chłodniczego jest poniżej poziomu MIN, to musimy go dolać. W przeciwnym wypadku silnik może ulec przegrzaniu.

Jak sprawdzić i dolać płyn chłodniczy?

Na desce rozdzielczej w samochodzie powinna wyświetlić się kontrolka o zbyt małej ilości płynu chłodniczego. Pamiętajmy jednak, że czasem kontroli zawodzą, dlatego najlepiej sprawdzić samodzielnie ilość płynu chłodniczego. Jak to zrobić?

Należy otworzyć maskę i zwrócić uwagę na zbiorniczek wyrównawczy, a dokładniej na przezroczyste okienko z podziałką. To właśnie tam sprawdzamy, czy płyn chłodniczy nie znajduje się czasem poniżej oznaczenia MIN. 

Na początek należy odkręcić korek zbiorniczka i wlać płyn chłodniczy do poziomu między oznaczeniem MIN, a MAX. Na koniec zakręcamy korek. W przypadku poważnych braków musimy wlać płyn do chłodnicy. W tym celu odkręcamy korek chłodnicy, wlewamy płyn do zapełnienia układu i dopiero później uzupełniamy zbiorniczek. 

Czy można mieszać płyny do chłodnic? ‌

Kolor płynu chłodniczego stanowi funkcję pomocniczą. Jedynie zielony płyn zawiera w swoim składzie glikol propylenowy. Pozostałe płyny możemy ze sobą mieszać pod warunkiem, że mają takie same parametry techniczne. Co to znaczy?

Mieszane płyny chłodnicze muszą zawierać ten sam rodzaj glikolu i pasować do danego układu np. dwa płyny do chłodnic są uniwersalne lub przeznaczone do układu aluminiowego. Poza tym powinny zapewniać ten sam rodzaj ochrony np. chronić do - 30 stopni Celsjusza. 

CZYTAJ TAKŻE:

Jak parkować auto w upały? Wielu polskich kierowców robi to źle

Bez tego elementu samochód nie przejdzie przeglądu i nie wyjedzie na drogi

Klimatyzacja samochodowa nie działa. Ile kosztuje naprawa?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: płyn chłodniczy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy