Co na pierwsze auto i czy BMW to na pewno dobry wybór?

Dla nowych kierowców, którzy od lat marzą o własnych czterech kołach, wybór pierwszego samochodu to moment pełen emocji. Decyzja ta, niosąca za sobą wizję niezależności, często przysłania racjonalne myślenie, skłaniając ku wyborowi błyszczących modeli sportowych, które oferują szyk i prestiż. Jednak realia są bardziej prozaiczne i wymagają spokojnego rozważenia, szczególnie dla tych, którzy dopiero co zdobyli swoje prawo jazdy. Prawdziwa umiejętność kierowania rozwija się na drodze, a nie w trakcie egzaminu; stąd też pierwszy pojazd powinien być wybierany nie tylko z myślą o budżecie, ale także o bezpieczeństwie i stopniowym kształtowaniu umiejętności kierowcy.

Jaki samochód wybrać na ten pierwszy?

Wybierając pierwszy samochód, młodzi kierowcy zazwyczaj kierują się w stronę rynku pojazdów używanych, a często nawet tych mocno wyeksploatowanych. Taka decyzja wynika nie tylko z ograniczeń budżetowych, ale również z pragmatycznego podejścia do nieuchronności drobnych stłuczek czy zarysowań, które mogą przytrafić się każdemu nowicjuszowi za kółkiem. Początkowe miesiące za kierownicą to czas, kiedy każda brama wydaje się za wąska, a każdy słup parkingowy materializuje się niespodziewanie. Wybierając więc pierwsze auto, warto postawić na modele, których ewentualne uszkodzenia nie będą źródłem ogromnych kosztów, preferując sprawdzone, popularne marki, takie jak Ford Focus, które łączą przystępność cenową z dostępnością części oraz łatwością napraw.

Reklama

Rozważając zakup, nie sposób pominąć też aspektu regularnych kosztów utrzymania. Zwłaszcza w odniesieniu do starych, często mocno zużytych aut. Samochody premium mogą kusić prestiżem, ale ich serwisowanie - od ceny części po dostępność warsztatów - może szybko przekształcić początkową radość w finansową frustrację. Tymczasem pojazdy bardziej przystępne cenowo i prostsze w konstrukcji często górują na rynku wtórnym nie bez powodu. Warto też zwrócić uwagę na auta z manualną skrzynią biegów. Młodzi kierowcy, opanowując jej obsługę, uczą się, jak efektywnie zarządzać dynamiką pojazdu.

Kolejnym kluczowym kryterium jest bezpieczeństwo, którego nie można zaniedbać, nawet przy ograniczonym budżecie. Wybór odpowiedniego samochodu może być wyzwaniem, ale dzięki zaangażowaniu w poszukiwania można znaleźć model, który oferuje nie tylko niezbędne systemy bezpieczeństwa jak ABS czy poduszki powietrzne, ale także jest w stanie sprostać oczekiwaniom w zakresie niezawodności i kosztów eksploatacji.

Przeczytaj też: Ukryta funkcja hamulca jest bardzo przydatna. Wystarczy mocniej wcisnąć

Jakie auto do 10 tys. dla młodego kierowcy?

Samochody z segmentu C, takie jak Volkswagen Golf IV, reprezentują idealne połączenie kompaktowych rozmiarów, funkcjonalności i komfortu jazdy. Golf IV, uosobienie trwałości i niezawodności, od lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Dzięki swojej pozytywnej reputacji, przystępnym cenom części zamiennych oraz przemyślanemu wnętrzu, ten model stanowi doskonały wybór dla osób dysponujących budżetem do 10 tysięcy złotych. Jego uniwersalność sprawia, że jest on odpowiedni zarówno do miejskiej dżungli, jak i do pokonywania dłuższych dystansów, co czyni go atrakcyjnym wyborem nie tylko dla początkujących entuzjastów motoryzacji, ale i dla bardziej doświadczonych kierowców, poszukujących optymalnego rozwiązania w rozsądnej cenie.

Z kolei Seat Leon I wyłania się jako atrakcyjna alternatywa Golfa, oferując bogate wyposażenie oraz korzystne koszty utrzymania, co składa się na jego silną pozycję w kategorii samochodów do 10 tysięcy złotych. Pierwsza generacja Leona, będąca sportową odsłoną modelu Toledo, i kolejne edycje po 2005 roku, prezentujące odświeżoną stylistykę, przyciągają uwagę kierowców poszukujących zarówno niezawodności, jak i charakterystycznego designu. Skoda Octavia I, zbudowana na tej samej platformie co Volkswagen Golf IV, również zdobywa uznanie dzięki swojej praktyczności, solidności oraz łatwości w zdobywaniu części zamiennych, co sprawia, że jest ceniona przez tych, którzy stawiają na sprawdzone, ekonomiczne i trwałe rozwiązania motoryzacyjne.

Przeczytaj też: Ponad 500 zł za przegląd samochodu. Diagności stawiają sprawę jasno

Jakie auto od 10 tys. do 20 tys. dla młodego kierowcy?

Segment kompaktowych samochodów rodzinnych oferuje przestronne wnętrza, pojemne bagażniki i mocniejsze silniki, wszystko to w cenie poniżej 20 tysięcy złotych. Modele takie jak Kia Cee’d pierwszej generacji z lat 2009-2011 zdobywają uznanie na rynku wtórnym dzięki swojej dynamiczności i niezawodności. W ofercie znajdują się zarówno silniki benzynowe o pojemności 1.4, 1.6, jak i 2.0 CVVT, jak również diesle 1.6 i 2.0 CRDi, oferując szeroki wybór dla różnych preferencji kierowców. Chociaż Kia Cee’d może borykać się z problemami korozji podwozia, jej ogólna solidność i przystępna cena czynią ją atrakcyjnym wyborem dla osób poszukujących przestronnego, ale i ekonomicznego pojazdu.

Z kolei Hyundai i30 pierwszej generacji, dostępny w rocznikach 2009-2011, kontynuuje trend oferowania wartości i komfortu w przystępnej cenie. Dostępny zarówno w wersji hatchback, jak i kombi, i30 wyróżnia się nieskomplikowaną budową i niezawodnością, przyciągając klientów szukających praktycznego i trwałego pojazdu. W segmencie cenowym do 20 tysięcy dominuje wersja z benzynowym silnikiem 1.4 CVVT, choć dostępne są również modele z dieslem 1.6 CRDi. To auta, które łączą ekonomiczną eksploatację z wystarczającą przestrzenią i komfortem jazdy, zarówno w warunkach miejskich, jak i na dłuższych trasach, stanowiąc tym samym rozsądny wybór dla osób ceniących funkcjonalność połączoną z niezawodnością.

Przeczytaj też: Służbowo w trasę. Komu należy się dodatek za rozłąkę?

Jakie auto powyżej 20 tys. dla młodego kierowcy?

Poszukując używanego samochodu z budżetem przekraczającym 20 tysięcy złotych, konsument staje przed szerokim wyborem modeli, które oferują znakomitą relację ceny do jakości. Citroen C3 III, wprowadzony na rynek w 2017 roku, jest świetnym przykładem miejskiego auta, które łączy stylowe nadwozie z funkcjonalnym i atrakcyjnie zaprojektowanym wnętrzem. Używane egzemplarze tego modelu przyciągają uwagę nie tylko przestronnością i pojemnym bagażnikiem, ale również bogatym wyposażeniem z zakresu elektroniki i bezpieczeństwa. Zaleca się jednak unikanie podstawowej wersji silnikowej 1.2 o mocy 68 KM na rzecz bardziej dynamicznych jednostek, takich jak doładowany 1.2 PureTech, oferujący lepsze wrażenia z jazdy.

Z drugiej strony, Ford Mondeo Mk5, produkowany w latach 2014-2022, utrzymuje swoją pozycję jako jedna z najciekawszych ofert na rynku wtórnym w swojej klasie cenowej. Jest to efekt jego uniwersalności, która odpowiada zarówno na potrzeby rodzinne, jak i biznesowe. Dzięki przestronnemu wnętrzu, solidnemu wykonaniu i doskonałym właściwościom jezdnym, Mondeo jest cenione zarówno za komfort, jak i za niezawodność. Choć najlepiej sprawdzają się w nim silniki diesla, również wersje z silnikami EcoBoost są godne uwagi, mimo że mogą wymagać droższej eksploatacji. Warto również rozważyć model hybrydowy, który oferuje dodatkowe korzyści ekonomiczne i ekologiczne.

Ile mocy na pierwsze auto?

Wybierając pierwszy samochód, należy zwrócić uwagę również na pojemność silnika, która ma bezpośredni wpływ nie tylko na charakterystykę spalania, ale również na koszty eksploatacyjne, takie jak cena ubezpieczenia. Dla wielu początkujących kierowców idealnym wyborem okaże się jednostka napędowa o pojemności do 1.6 litra, oferująca rozsądne połączenie ekonomicznej jazdy i wystarczającej mocy. Taka pojemność jest szczególnie rekomendowana, ponieważ zapewnia elastyczność użytkowania - od codziennych dojazdów do pracy, po weekendowe wypady poza miasto. W przypadku głównie miejskiego wykorzystania samochodu, silniki o pojemności około 1 litra są bardziej niż wystarczające, podczas gdy planowanie regularnych dłuższych tras sugeruje wybór silnika o pojemności od 1.2 do 1.6 litra, który zapewni lepsze osiągi przy zachowaniu niewielkich kosztów użytkowania.

Optymalny zakres mocy dla pierwszego pojazdu to 70-120 KM, co stanowi idealny kompromis między kontrolą a dostępną mocą, pozwalając na komfortowe manewrowanie zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas jazdy z większą prędkością. Silniki o takiej mocy są zazwyczaj przystosowane do potrzeb nowicjuszy, zapewniając wystarczającą dynamikę do bezpiecznego poruszania się po drogach, jednocześnie ograniczając pokusę nadmiernego przyspieszania. Taki wybór sprzyja nie tylko nauce odpowiednich nawyków jazdy, ale także pomaga w zmniejszeniu kosztów utrzymania pojazdu, czyniąc pierwsze kroki w motoryzacji pewniejszymi i bardziej przemyślanymi.

Przeczytaj też:

Licznik w aucie kłamie. Ile jadę gdy mam 50 km/h?

Dofinansowanie na kurs prawa jazdy. Komu przysługuje i jak je zdobyć

Mały silnik, duży problem. Pięć najgorszych jednostek małolitrażowych

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy