Znana sieć supermarketów stawia na wodór. Toyota dostarczyła pojazdy

Toyota jakiś czas temu nawiązała współpracę z siecią supermarketów Aeon. Celem jest obniżenie emisji dwutlenku węgla przez tę firmę. Teraz japoński producent wyposażył nowe centrum logistyczne sieci w szereg rozwiązań takich jak wodorowe ciężarówki czy pojazdy autonomiczne.

Toyota dogadała się z siecią supermarketów. Obniżą poziom CO2

Toyota, CJPT (Commercial Japan Partnership Technologies Corporation, spółka joint venture Toyoty, Isuzu, Suzuki i Daihatsu, jej zadaniem jest popularyzacja aut użytkowych wyposażonych w nowe technologie - np. zelektryfikowane napędy czy systemy autonomicznej jazdy) i japońskiego właściciela sieci supermarketów i sklepów detalicznych, AEON, rozpoczęła się w kwietniu 2021 roku. Jej celem jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla w działalności japońskiej sieci sklepów. Rozwiązania będące efektem tej współpracy pozwoliły skrócić czas pracy ciężarówek potrzebny do realizacji tych samych zadań o 10 proc. To zaś przełożyło się na redukcję emisji CO2 o 10 proc.

Reklama

Teraz japońska sieć otworzyła nowe centrum logistyczne znajdujące się w mieście Fukuoka. By osiągnąć neutralność węglową i tym samym wpisać się w realizowaną przez prefekturę Fukuoka politykę dekarbonizacji transportu opartej na wodorze Toyota i jej spółka wyposażyły zakład w szereg rozwiązań.

Współpraca Toyoty z siecią supermarketów. Wodorowe ciężarówki i pojazdy autonomiczne

Centrum wyposażone zostało w kompleksowy zautomatyzowany system zarządzania towarami oparty na zestawie bezemisyjnych, autonomicznych pojazdów oraz robotów. Wśród nich znalazły się wyposażone w sztuczną inteligencję robo-ramiona, które zdejmują produkty z palet, a także bezzałogowe wózki widłowe. By praca urządzeń była płynna, do magazynu trafiły odpowiednie regały i szyny, a także sieć odpowiednio oznaczonych ścieżek ułatwiających poruszanie się pojazdom autonomicznym.

Zautomatyzowany w pewnym stopniu będzie również transport towarów do i z centrum AEON. To zasługa opracowanego przez Toyotę systemu E-TOSS opartego na technologiach łączności i przetwarzaniu danych w czasie rzeczywistym. Ponadto 15 proc. floty obsługującej centrum stanowią wodorowe ciężarówki Toyoty wyposażone w ogniwa paliwowe.

W ramach dalszej współpracy Toyota i CJPT będą pomagać japońskiej sieci sklepów w optymalizacji logistyki oraz obniżeniu poziomu emisji CO2 - plany zakładają obniżenie jej o 35 proc. do 2030 roku. Toyota zapowiada, że możliwe to będzie poprzez większy poziom automatyzacji w logistyce oraz skrócenie tras pokonywanych przez ciężarówki. Nie bez znaczenia będzie również rozbudowa floty dostawczaków napędzanych wodorem.  

Toyota dostarczy wodorowe pojazdy japońskim władzom

Prefektura Fukuoka jest wysoko uprzemysłowionym regionem. W 2022 roku władze prefektury zawarły porozumienie z Toyotą i CJPK w kwestii rozbudowy transportu wodorowego. Umowa zakłada, że do przedsiębiorstw i instytucji państwowych trafią pojazdy wykorzystujące do napędu ogniwa paliwowe. To jednak nie wszystko. Wodór ma być wykorzystywany również w pojazdach transportu publicznego.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Toyota | samochody na wodór
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy