Oto najlepsze silniki świata!
International Engine of the Year to doroczny konkurs, w którym jury złożone z 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów wybiera najlepsze jednostki napędowe świata.
Tegoroczne jury zdominowane było przez Amerykanów (11 osób), po czterech przedstawicieli mieli Kanadyjczycy, Francuzi i Niemcy. Wśród jurorów znalazł się również jeden Polak, Piotr Bielecki.
Nagrody przyznawane są w 11 kategoriach. Osiem z nich dotyczy pojemności, wybiera się też najlepszy silnik ekologiczny i sportowy (w cywilnym, popularnym znaczeniu) oraz najlepszą nowo opracowaną konstrukcję. Na koniec, spośród zwycięzców kategorii pojemnościowych, wybierany jest Międzynarodowy Silnik Roku.
Każdy juror może przyznać w jednej kategorii 25 punktów. Może je przyznać maksymalnie 5 silnikom, z tym, że żaden nie może otrzymać więcej niż 15 punktów, a dwa najlepsze nie mogą zostać ocenione tak samo wysoko.
Przy ocenianiu silników bierze się pod uwagę m.in. osiągi, zużycie paliwa, zastosowane technologie, nowatorstwo, techniczne wyrafinowanie oraz wrażenia z jazdy.
W tym roku, po raz drugi z rzędu, najlepszym silnikiem roku uznany został podwójnie doładowany, benzynowy silnik Volkswagena o pojemności 1.4 l. To trzeci w historii przypadek zwycięstwa przez 2 kolejne lata. Wcześniej sztuka ta udała się pięciolitrowej jednostce V10 od BMW (w latach 2005 i 2006) oraz podwójnie doładowanemu, trzylitrowemu silnikowi, również produkcji BMW (2007 i 2008), który tym razem uplasował się na drugim miejscu.
Chociaż tytuł roku przyznano konstrukcji Volkswagena (co ciekawe, głównie głosami jurorów pozaeuropejskich) to za prawdziwego zwycięzcę należy uznać właśnie producenta z Bawarii. Poza wspomnianym silnikiem 3.0 (2. miejsce) BMW w czołowej piątce najważniejszej kategorii zmieściło jeszcze dwie jednostki: dwulitrowego diesla (4. miejsce) i czterolitrowe V8 znane z M3 (5. miejsce). Pomiędzy bawarskimi konstrukcjami znalazło się jeszcze miejsce dla silnika Mercedesa-AMG o pojemności 6.2 l (3. lokata).
Ponadto silniki BMW wygrywały w kategoriach 1.4 - 1.8 l, 1.8 - 2.0 l, 2.5 - 3.0 l i 3.0 - 4.0 l!
Hegemonię silników niemieckich (BMW, Volkswagena, Mercedesa i Audi) udało się przełamać tylko Toyocie, która triumfowała w kategorii silnika ekologicznego, oraz Fiatowi, którego doładowana jednostka 1.4 multiair okazała się najlepsza w bardzo ważnej kategorii na najlepszy nowy silnik. Konstrukcja Fiata, z nowatorskim systemem zarządzania powietrzem, pozostawiła w pobitym polu 4.5-litrowy silnik V8 Ferrari, 1.2-litrową doładowaną jednostkę Volkswagena (TSI), a także hybrydowe konstrukcje Mercedesa (4.0 hybrid) i Volkswagena (3.0 TSI hybrid) oraz silnik 4.4 V8 od BMW.
Wyniki plebiscytu International Engine of the Year 2008:
Najlepszy nowy silnik roku 2010: Fiat 1.4 Multiair turbo (alfa romeo mito, giulietta)
Najbardziej ekologiczny silnik: Toyota 1.8 Hybrid (prius, auris)
Silnik o najlepszych osiągach: Mercedes-AMG 6.2 (C63 AMG, S63 AMG, SL63 AMG, CL63 AMG, E63 AMG, CLS63 AMG, ML63 AMG)
Poniżej 1 litra pojemności: Toyota 1.0 (aygo, yaris, IQ, peugeot 107, citroën C1, subaru justy)
Od 1.0 do 1.4 l pojemności: Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (golf, scirocco, jetta, touran, tiguan, seat ibiza cupra)
Od 1.4 do 1.8 l pojemności: BMW-PSA 1.6 Turbo (mini cooper S, clubman cooper S, Peugeot 207, 308)
Od 1.8 do 2.0 l pojemności: BMW 2.0 Twin Turbo diesel (123d, X1 23d)
Od 2.0 do 2.5 l pojemności: Audi 2.5 Turbo (Audi TT RS)
Od 2.5 do 3.0 l pojemności: BMW 3.0 Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4)
Od 3.0 do 4.0 l pojemności: BMW 4.0 V8 (M3)
Powyżej 4.0 l pojemności:Mercedes-AMG 6.2 (C63 AMG, S63 AMG, SL63 AMG, CL63 AMG, E63 AMG, CLS63 AMG, ML63 AMG)
oraz: Międzynarodowy Silnik Roku 2010: Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (golf, scirocco, jetta, touran, tiguan, seat ibiza cupra)