Dynamic na ropę
Stilo miało dla włoskiego koncernu samochodowego Fiat stanowić początek nowej ery. Dzięki niemu producent chciał zerwać z opiniami, które nie zawsze przychylnie oceniały jego wyroby. Dlatego stilo to samochód solidny, dopracowany w szczegółach i bogato wyposażony w każdej swojej wersji. Spośród mnogości tych ostatnich wybraliśmy do testów odmianę dynamic, pod maską której zamontowano 115-konny silniki Diesla JTD.
Główne wrażenie, jakie nasuwa się przy pierwszym kontakcie z samochodem, to jego obszerne wnętrze. Testowany przez nas stilo dynamic JTD to samochód o nadwoziu z pięciorgiem drzwi. Dostęp do wnętrza auta był więc bardzo wygodny, zaś zajęcie miejsc w fotelach nie nastręczało większych trudności.
Po zajęciu miejsca za kierownicą stilo trudno nie zgodzić się z faktem, że producent nie żałował dobrych materiałów do wykończenia wnętrza. Funkcjonalna i czytelna tablica przyrządów, sporo różnego rodzaju udogodnień ułatwiających życie, długa lista seryjnego wyposażenia. Z tego ostatniego wymienić wypada: elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowany obieg powietrza, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego typu dualdrive, regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę, komputer pokładowy, wielostronnie regulowany fotel kierowcy, schładzany schowek, klimatyzację, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, wreszcie radioodtwarzacz z sześcioma głośnikami. Do tego ABS z EBD, ASR, MSR, ESP, sześć poduszek powietrznych (z kurtynami chroniącymi pasażerów tylnej kanapy) i pasy bezpieczeństwa z napinaczami.
Pod maską testowanego przez nas modelu zamontowany został znakomity, turbodoładowany silnik Diesla JTD o pojemności skokowej 1910 cm sześc., maksymalnej mocy 115 KM przy 4000 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 255 Nm przy 2000 obr./min. Jednostka ta pozwala na uzyskanie przyspieszenia od 0 do 100 km/godz. w ciągu 10,7 sekundy i rozpędzenie się do maksymalnej prędkości 190 km/godz. Wszystko zaś przy średnim zużyciu 5,4 litra ropy na sto kilometrów.
Sama jazda stilo dynamic JTD jest czynnością bardzo przyjemną. Dzięki wspomaganiu dualdrive auto doskonale prowadzi się zarówno na trasie, jak i podczas manewrowania w miejskim tłoku. Fotele są bardzo wygodne, świetnie pracuje pięciostopniowa skrzynia biegów, zaś przyjęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie nastręcza żadnych problemów. Bardzo dobrze zachowuje się elastyczny i dynamiczny silnik. Prawie w ogóle nie czuć, że ma się do czynienia z jednostką typu Diesel. Cena samochodu: 71 700 złotych.
Rywale fiata stilo w wersji JTD to między innymi seat leon 1.9 TDI oraz toyota corolla 2.0 D4-D. Seat obecny jest na polskim rynku od pewnego czasu, toyota corolla w swojej aktualnej wersji od niedawna.
Oba pojazdy, podobnie jak testowany stilo, występują w nadwoziach pięciodrzwiowych, oba zbliżone są wymiarami do fiata. Stilo proponuje jednak najbogatsze z całej trójki wyposażenie seryjne.
Jak zwykle w przypadku pojazdów z silnikiem Diesla bardzo ważne są parametry ich jednostek napędowych. Najmocniejszym motorem z całej trójki dysponuje seat leon. Z pojemności skokowej 1896 cm sześc. uzyskuje on maksymalną moc 150 KM przy 4000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 1900 obr./min. Od 0 do 100 km/godz. leon 1.9 TDI rozpędza się w 8,9 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 215 km/godz. i zużywając średnio 5,3 litra ropy na sto. Cena auta: 70 990 złotych.
Pod maską toyoty corolli zamontowano turbodoładowany silnik Diesla oznaczony symbolem D4-D o pojemności skokowej 1995 cm sześc., maksymalnej mocy 110 KM przy 4000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 250 Nm, osiąganym w przedziale pomiędzy 2000 a 2400 obr./min. Od 0 do setki corolla 2.0 D4-D przyspiesza w 10,9 sekundy, osiagając prędkość maksymalną 185 km/godz. i zużywając średnio 5,8 litra ropy na sto. Cena samochodu: 74 300 złotych.