Autosan ma poważne kłopoty. To koniec firmy?

Zarząd firmy Autosan z Sanoka (Podkarpackie) złożył do sądu w Krośnie wniosek o upadłość. Jak wyjaśnił w wydanym w czwartek późnym wieczorem oświadczeniu, nie ma możliwości dalszego finansowania działań restrukturyzacyjnych. Do tego firma od 2009 r. generowała straty.

Jak czytamy w oświadczeniu na stronie internetowej spółki, zarząd od września ub. r. restrukturyzował Autosan. Wśród tych działań były m.in. standaryzacja pracy, działania redukujące kary umowne i marnotrawstwo materiałowe. Sprzedany został także zbędny majątek firmy, a działalność produkcyjna została umieszczona w jednej hali.

"Autosan od 2009 roku generował poważne straty, z roku na rok powodujące coraz większe problemy finansowe spółki. Wobec braku wystarczającej ilości rentownych zamówień, rok 2013 jest kolejnym z rzędu rokiem, który spółka zakończyłaby stratą. Wobec wyczerpania możliwości dalszego finansowania działań restrukturyzacyjnych i działalności gospodarczej spółki, Zarząd Autosan S.A., zobowiązany jest, na podstawie przepisów (...) do sporządzenia wniosku upadłościowego, który został złożony do właściwego Sądu w dniu 19 września 2013 r." - można przeczytać na stronie internetowej Autosanu.

Reklama

W piątek ok. 500 - osobowa załoga Autosanu nie przyszła do pracy, ale był to zaplanowany dzień wolny. W poniedziałek pracownicy mają normalnie przyjść do zakładu.

W rozmowie z PAP przewodniczący Zarządu Regionu NSZZ Solidarność Podkarpacie w Krośnie Tadeusz Majchrowicz powiedział, że o trudnej sytuacji Autosanu wiadomo było od dawna, jednak wniosek o upadłość firmy był zaskoczeniem.

"Od pewnego czasu były roszady w radzie nadzorczej i zarządzie. Także my, jako związek kilka razy interweniowaliśmy, bo były zaległości w wypłacaniu pensji. Groziliśmy nawet sądem, ale zawsze udawało nam się dojść do porozumienia. Z tego co wiem, to firma zrealizowała ostatnio kilka kontraktów m.in. dla Rzeszowa i Lublina, stąd dziwne, że podjęto decyzję o niedokapitalizowaniu spółki" - dodał Majchrowicz.

Według związkowca, los firmy i załogi leży teraz w rękach sądu, który może podjąć decyzję o upadłości likwidacyjnej bądź układowej i poprzez syndyka produkcja może być kontynuowana.

"Dobrym przykładem są Krośnieńskie Huty Szkła, które są w upadłości od kilku lat, a zatrudnienie jest większe niż przed zgłoszeniem wniosku o upadłość" - zaznaczył Majchrowicz.

Sąd Rejonowy w Krośnie ma teraz miesiąc na podjęcie decyzji ws. upadłości sanockiego zakładu.

Nie wiadomo, ile wynoszą długi Autosanu, jak wynika z informacji związkowców, firma nie wypłaciła pracownikom pensji m.in. za sierpień.

Autosan jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; początek jej istnienia sięga 1832 roku. Oprócz autobusów zakład produkuje dla wojska m.in. szczelne kabiny elektromagnetyczne.

Od 2001 r. projektuje i produkuje elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracuje m.in. z PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego. W spółce pracuje ok. 500 osób. Firma należy do Grupy Kapitałowej Sobiesława Zasady.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy