Exeo, czyli zdziwione miny właścicieli audi
W zasadzie nie wiadomo kto to wymyślił - Seat czy Audi?
Wszystko jedno zresztą. Fakt pozostaje faktem - to bezprecedensowe wydarzenie. Oto poprzedni model audi A4 przeistoczył się w nowego seata o nazwie exeo. Powstał więc samochód o wyglądzie audi, o jakości audi i o cenie... seata. Co z tego, że nieprodukowanej już wersji audi? Ważne, że będzie kosztował w okolicach 70 tysięcy złotych.
Co otrzymamy za takie pieniądze? Komfort, porządne silniki, trochę prestiżu i zdziwione miny właścicieli ściąganych z Europy Zachodniej używanych audi. Bo "stare" A4 i nowe exeo choć to w zasadzie różne auta mają sporo podobieństw. To atut seata. Tak przynajmniej się nam wydaje.
Exeo do Polski trafi w czerwcu. Wtedy też poznamy jego dokładną cenę. Będzie oferowane w sześciu wersjach silnikowych - z trzema benzynowymi i trzema dieslami. Wszystkie spełniają wymagania norm EU5.
"Benzynowce" to 1.6 o mocy 102 KM, 1.8 turbo o mocy 150 KM oraz 2.0 TSI z bezpośrednim wtryskiem, rozwijający moc 200 KM. Exeo to nie tylko nowość w segmencie limuzyn, ale także pierwszy samochód, w którym Seat zdecydował się na wprowadzenie technologii common rail w konstrukcji silników Diesla.
Pierwsze "dieslowskie" egzemplarze będą miały moc 170 lub 143 KM. Kolejna wersja, o mocy 120 KM, dołączy do oferty we wrześniu. Samochody z silnikami wysokoprężnymi wyposażone będą w filtr cząstek stałych DPF.
Wszystkie jednostki współpracują z sześciobiegowymi przekładniami manualnymi. Jeszcze w tym roku planowane jest wprowadzenie sekwencyjnej skrzyni automatycznej z systemem Multitronic, która będzie dostępna w pojazdach z silnikiem 2.0 TSI.
Także w tym roku zadebiutuje na rynku exeo w wersji kombi.
Kto ma kupować nowego seata? Według przedstawicieli producenta exeo powinno być atrakcyjne dla nowych klientów (w dużej mierze flotowych), ale także dla posiadaczy dotychczasowych modeli Seata, którzy chcieliby przesiąść się do większego auta z wyższego segmentu, nie zmieniając ulubionej marki.
Na koniec jak wyposażona będzie podstawowa wersja nowego seata. Będzie to model oznaczony nazwą Reference, który w standardzie ma mieć m.in. siedem poduszek powietrznych, dwustrefową klimatyzację, ABS + TCS, ESP z układem wspomagania hamowania awaryjnego EBA, 16-calowe stalowe obręcze kół, komputer pokładowy, elektrycznie sterowanie szyb bocznych z przodu i z tyłu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, lampy przeciwmgłowe, zdalnie sterowany centralny zamek oraz radioodtwarzacz CD/MP3 z wejściem aux-in i czterema głośnikami.