Subaru WRX - informacje i zdjęcia
Podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles debiutuje nowe wcielenie najostrzejszego Subaru - WRX.
Stylizacji WRX-a daleko do wyrazistego prototypu zaprezentowanego wiosną w Nowym Jorku. Mimo osobnej nazwy model jest blisko spokrewniony z Imprezą, od której różni się agresywnie stylizowanymi zderzakami, poszerzonymi błotnikami i dopasowanymi do całości lampami oraz tylnymi drzwiami. Jego dynamiczne rysy podkreślają również 17-calowe obręcze kół z ogumieniem Dunlop.
W kabinie WRX-a pojawiła się podcięta u dołu kierownica, sportowe fotele oraz nowy panel wskaźników z 3,5-calowym wyświetlaczem LCD. Na szczycie konsoli środkowej zainstalowano kolejny ekran, tym razem o przekątnej 4,3 cala, ze wskaźnikiem ciśnienia doładowania. Lista wyposażenia obejmuje również system audio firmy Harman Kardon z 9 głośnikami o łącznej mocy 440 watów.
Do napędu Subaru służy 2-litrowy, turbodoładowany bokser z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 272 KM przy 5600 obr./min i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie 2000-5600 obr./min. Napędza on wszystkie cztery koła za pośrednictwem 6-stopniowej skrzyni manualnej lub, na życzenie, dostępnej po raz pierwszy bezstopniowej przekładni CVT z trybem ręcznej zmiany biegów (kierowca ma wówczas do dyspozycji 6 lub 8 "wirtualnych" przełożeń). W pierwszym przypadku zastosowano stały, symetryczny napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem ze sprzęgłem wiskotycznym i zmiennym rozdziałem siły napędowej (domyślnie 50:50). W drugim zastosowano elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe (standardowy rozdział momentu wynosi 45:55).
Północnoamerykański wariant z ręczną skrzynią rozpędza się od 0 do 97 km/h w czasie 5,4 s, a z CVT - w 5,9 s. Ten pierwszy ma zużywać 8,4 l/100 km benzyny na trasie i 11,2 l/100 km w mieście, a drugi, odpowiednio, 9,4 oraz 12,4 l/100 km.
W porównaniu do Imprezy zmodyfikowano nastawy zawieszenia i zastosowano nowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem oraz usztywnionym mocowaniem przekładni.
Mimo większych wymiarów nadwozia i bogatszego wyposażenia, nowy WRX z ręczną skrzynią "przytył" względem poprzednika jedynie o 26 kg.
Japończycy nie ujawnili jeszcze osiągów WRX-a ani daty jego europejskiego debiutu.
msob