Salon Frankfurt 2013 - Porsche 918 Spyder
Najnowszy model Porsche – 918 Spyder – został wreszcie pokazany w wersji seryjnej.
Ten supersportowy samochód ma konstrukcję nośną wykonaną z polimeru wzmocnionego włóknem węglowym.
918 Spyder jest hybrydą z możliwością ładowania. Do napędu auta służą aż trzy silniki. Najważniejszy z nich to umieszczony centralnie V8 o pojemności 4,6 l i następujących parametrach: 608 KM przy 8600 obr./min i 530 Nm przy 6600 obr./min. 132 KM z litra pojemności to najlepszy wynik wśród wolnossących jednostek Porsche. Benzynowy silnik V8 wspomagają dwa elektryczne (energia do ich zasilania pochodzi z zestawu baterii litowo-jonowych ładowanych podczas jazdy lub z gniazdka. Ich ładowanie trwa 2 godziny przy napięciu 230V lub 30 min przy wykorzystaniu tzw. szybkiej ładowarki). Jeden umieszczono z tyłu (156 KM), a drugi z przodu (129 KM). Łączna moc układu hybrydowego wynosi aż 887 KM.
Kierowca Porsche będzie miał do wyboru aż pięć trybów jazdy. W pierwszym z nich, w pełni elektrycznym (E-Power) przyspieszanie od 0 do 100 km/h zajmuje 7 s, a prędkość maksymalna - 150 km/h. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi 30 km. W efekcie "918" ma średnio zużywać jedynie 3,3 l benzyny na 100 km (przy założeniu, że część tego dystansu pokonuje się dzięki zgromadzonej w akumulatorach energii).
Po drugiej stronie skali znajduje się tryb Hot Lap, pozwalający korzystać z pełnych możliwości samochodu. Sprint do "setki" zajmuje wówczas zaledwie 2,8 s. W ciągu 7,8 s od startu prędkościomierz wskazuje już 200 km/h, a po 23 s od ruszenia - okrągłe 300 km/h! Wskazówka kończy swój bieg na 340 km/h.
918 Spyder ma napęd na cztery koła, z tym że tylne napędzają silniki benzynowy i elektryczny, a przednie - tylko elektryczny. Przekładnia to siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa PDK. Supersportowe Porsche ma wielowahaczowe zawieszenie PASM, czyli adaptacyjny układ amortyzatorów oraz skrętną tylną oś. Przednie opony mają rozmiar 265/35 R20, a tylne - 325/30 R21.
Cena samochodu po przeliczeniu z euro wynosi ok. 3 mln złotych.
Padł kolejny rekord toru Nurburgring
Porsche 918 Spyder jest pierwszym samochodem seryjnym, który pokonał północną pętlę w mniej niż 7 minut. Samochód przejechał trasę o długości 20,6 km w dokładnie 6 minut i 57 s, co okazało się czasem o 14 s lepszym od poprzedniego rekordu.
Wyczyn miał miejsce 4 września, już podczas pierwszej próby.
asz, msob