Motoprzegląd tygodnia: 2.12.2013 r.

Grudzień na Magazynauto zaczynamy od drugiego odcinka przeglądu krótkich wiadomości motoryzacyjnych - dla tych, którzy nie mają czasu na regularne śledzenie branżowych serwisów internetowych i prasy.

Spaliny aut z nowymi silnikami benzynowymi szkodliwe dla zdrowia
Badania niezależnego instytutu TÜV Nord wykazały, że nowoczesne silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa emitują 1000 razy więcej cząstek stałych od ich poprzedników i 10-krotnie więcej od nowych turbodiesli. Dzieje się tak z uwagi na wyższe ciśnienie wtrysku. Cząstki stałe - głównie drobiny sadzy - przyczyniają się do nowotworów oraz chorób układu krążenia.

Okazuje się więc, że za cenę niższej emisji dwutlenku węgla (w której globalnym ujęciu samochody jeżdżące po drogach mają stosunkowo niewielki udział) zaserwowano konsumentom rozwiązanie mogące negatywnie wpływać na zdrowie. Według unijnych badań zanieczyszczenia powietrza odpowiadają co roku za śmierć 400 tys. osób, co powoduje straty o wartości 330 mld euro.

Reklama

Czy czekają nas auta benzynowe wyposażone w filtry cząstek stałych?

Nowości motoryzacyjne

Lifting Camry w przyszłym roku
Ulubiony sedan Ameryki i najpopularniejszy od kilkunastu lat nowy samochód osobowy w USA - Toyota Camry - boryka się z coraz silniejszą konkurencją. Wyniki jej sprzedaży "podgryza" m.in. nowa Honda Accord, Ford Fusion, a także Mazda 6 czy modele Hyundaia i Kii. Poza wprowadzaniem rabatów oraz ofert flotowych Toyota zamierza już niedługo przeprowadzić modernizację zaprezentowanego w 2011 roku modelu. Lifting ma pomóc mu w zachowaniu wiodącej pozycji w segmencie.

Wiesmann wychodzi na prostą
W sierpniu br. Wiesmann - niemiecki producent niszowych aut sportowych - złożył wniosek o upadłość. Kilka dni temu firma nieoczekiwanie ogłosiła, że wycofuje wniosek. Nie wiadomo, skąd pozyskano finansowanie na bieżącą działalność. Wiesmann zatrudnia około 100 osób. Od początku wyprodukował nieco ponad 1600 sportowych aut utrzymanych w stylu retro, bazujących na modelach BMW.

Nowy Mustang - wielkie odliczanie
5 grudnia br. zadebiutuje nowa generacja Forda Mustanga. Zadebiutuje z wielką pompą - premiery modelu odbędą się w sześciu miastach na czterech kontynentach, a także w programie "Good Morning America", emitowanym przez telewizję ABC i nadawanym z nowojorskiego studia Times Square Studios. W przyszłym roku Mustang będzie świętował 50. urodziny.

 

Więcej Range Roverów w wersji Autobiography Black
Finbar McFall, szef produktu Land Rovera, w rozmowie z "Autocarem" powiedział, że firma planuje wprowadzić do oferty kolejne auta w ekskluzywnej wersji wyposażenia Autobiography Black. Poza przedłużanym Range Roverem specyfikacja ma być dostępna dla standardowej odmiany Range Rovera, a także dla modeli Sport i Evoque. 

Mazda 2 bardziej kobieca
"Autocar" donosi, że kolejna generacja Mazdy 2 będzie wyglądała mniej agresywnie. Dlaczego? Model będzie adresowany przede wszystkim do nabywców z Azji, gdzie cieszy się większą popularnością niż w Europie, i do kobiet. Ciekawe, jak plan Mazdy wypadną w konfrontacji z badaniami, które wskazują, że kobiety najchętniej kupują... samochody o zdecydowanie męskim wizerunku. Nowa "dwójka" ma zadebiutować na rynku w drugiej połowie przyszłego roku. Poza tym japońska marka planuje w najbliższym czasie zaprezentować jeszcze cztery nowości. Chodzi prawdopodobnie o nową odsłonę MX-5, miejskiego crossovera CX-3, a także o "trójkę" i "szóstkę" w sportowych wersjach MPS. Według "What Car" do 2018 roku w palecie Mazdy pojawi się także sportowa hybryda z tylnym napędem.

Qashqai Nismo w drodze
Magazyn "CAR" informuje natomiast, że za kilka, kilkanaście miesięcy nowy Qashqai wzbogaci się o odmianę przygotowaną przez sportowy dział Nismo. Szef produktu japońskiej marki Andy Palmer zdradził, że otrzyma ona benzynową, turbodoładowaną jednostkę o pojemności 1,6 litra, ale mocniejszą niż ta w Juke'u Nismo i Nismo RS (200-218 KM). Nie obejdzie się oczywiście bez zmian w układzie jezdnym i kierowniczym oraz odpowiedniego pakietu ospojlerowania, podkreślającego dynamiczny charakter samochodu.

Cadillac: limuzyna zamiast coupe
Przedstawiciel Cadillaca poinformował, że zjawiskowe coupe Elmiraj nie ma raczej szans na seryjną produkcję. Powód? Ograniczony potencjał sprzedażowy. Jest jednak światełko w tunelu - doświadczenia zebrane podczas projektowania modelu mają posłużyć przy budowie nowej, tylnonapędowej limuzyny, która chce nawiązać konkurencję z BMW serii 7 i Mercedesem klasy S. Najbliższą nowością Cadillaca będzie natomiast ATS Coupe. Jego debiut ma się odbyć w styczniu 2014 roku, podczas salonu samochodowego w Detroit.

Audi: A1 po liftingu i nowe R8 coraz bliżej
Trwają testy przedprodukcyjnych egzemplarzy Audi A1 po liftingu. Model pojawi się na rynku w przyszłym roku, zyska m.in. przeprojektowane przednie i tylne lampy. Wraz z nim w ofercie ma zadebiutować sportowa odmiana S1 z 2-litrową, turbodoładowaną jednostką benzynową o mocy około 220 KM oraz napędem na obie osie (Haldex). Poza tym za kilka miesięcy czeka nas także premiera nowej generacji R8, zbudowanej na bazie następcy Lamborghini Gallardo. Inżynierowie Audi ujawnili, że auto będzie o około 50 kg lżejsze od poprzednika, m.in. za sprawą elementów podwozia zbudowanych z włókna węglowego.

BMW: nowe X1 z przednim napędem, i5 w planach
Według niemieckich mediów motoryzacyjnych kolejna generacja BMW X1 powstanie na przednionapędowej platformie UKL1, z której korzysta już nowe Mini. Skorzysta z niej również nowy minivan, zwany serią 1 Gran Turismo lub Active Tourer. Jego debiut zaplanowano na przyszły rok. W Monachium rozważa się też budowę modelu X2 (stylizowany na coupe SUV, bazujący na X1) oraz X7 (duży SUV, konkurujący z Mercedesem GL).

"Autocar" podaje z kolei, że już za dwa lata do oferty niemieckiej marki może dołączyć kolejny przedstawiciel nowej serii i - rodzinny model o nazwie i5, z rozstawem osi wydłużonym względem miejsko-kompaktowego i3 o około 10 cm (czyli do 267 cm). 

Nowe, większe Mini
Tymczasem BMW testuje prototypowe egzemplarze nieoferowanego dotychczas hatchbacka Mini z nadwoziem 5-drzwiowym. W porównaniu do wersji 3-drzwiowej model skorzysta z płyty o wydłużonym rozstawie osi, zapewniającym dodatkową przestrzeń na nogi dla pasażerów tylnych siedzeń. Debiut - prawdopodobnie w 2014 roku. To zresztą nie koniec nowości Mini. Ian Robertson, szef sprzedaży w koncernie BMW, do którego należy brytyjska marka, przyznał w rozmowie z "Autocarem", że nowa platforma pozwala na budowę auta większego od Countrymana. A sukces tego ostatniego (ponad 100 tys. sztuk rocznie) zachęca do budowy takiego modelu - oczywiście w granicach, które mieszczą się w "filozofii" marki Mini.

Na razie pod znakiem zapytania stoją natomiast plany budowy modelu mniejszego od hatchbacka. Wymagałoby to zaprojektowania nowej platformy, co nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Rozwiązaniem może być jedynie współpraca z innym producentem.

Rynek motoryzacyjny

Sprzedaż Vipera w normie
Ralph Gilles, szef SRT - sportowego oddziału Chryslera, z dyplomatyczną zręcznością skomentował ograniczenie produkcji nowego Vipera. W wywiadzie z redakcją "Ward's Auto" stwierdził, że jest zadowolony z wyników sprzedaży nowego modelu, a klienci wciąż zamawiają kolejne egzemplarze. Przyznał jednak, że z uwagi na opóźniony o pół roku debiut Viper przegapił tegoroczny szczyt sezonu, a dealerzy często stosowali niewłaściwą politykę sprzedażową. Zanim zdążyli oswoić się z szeroką listą opcji, zamówili nie do końca właściwie skonfigurowane samochody, na które później usiłowali znaleźć nabywców. Tymczasem osoby, które wydają na samochód 130-140 tys. dolarów, chcą mieć egzemplarz stworzony tylko dla siebie, a nie taki, który jest akurat dostępny. Z tego względu uruchomiono program jazdy testowych dla obecnych i przyszłych posiadaczy Vipera. Gilles ujawnił również, że 159 egzemplarzy Vipera TA rozeszło się w ciągu tygodnia. Łącznie, do października sprzedano w USA 495 sztuk modelu. 

Jaguar buduje fabrykę w Brazylii
Jaguar będzie kolejnym po Mercedesie, Audi i BMW producentem premium, który otworzy swoją fabrykę w Brazylii. Agencja Reuters poinformowała, że firma uzgodniła już z przedstawicielami lokalnego rządu inwestycję wycenianą na 437 mln dolarów. Nowy zakład w mieście Itatiaia ruszy w ciągu najbliższych dwóch lat i zatrudni nawet 700 osób. Producentów przyciągają do Brazylii atrakcyjne warunki inwestowania oraz potencjał tamtejszego rynku nowych aut.

Nowości w salonach: Leon ST...
W salonach Seata można już zamawiać Leona ST - bez wątpienia jedno z bardziej atrakcyjnych kompaktowych kombi. Jego bagażnik mieści od 587 do 1470 l. Podstawowa odmiana z jednostką 1.2 TSI (86 KM) kosztuje 56 900 zł. Dla porównania, podobnie skonfigurowana Skoda Octavia Combi to wydatek 59 500 zł, Golf Variant - 65 490 zł, a Toyota Auris TS - 61 900 zł. Paleta silnikowa Leona ST obejmuje benzynowe jednostki 1.4 TSI (122 lub 140 KM) oraz 1.8 TSI (180 KM), a także turbodiesle 1.6 TDI (90/105 KM) oraz 2.0 TDI (150/184 KM). Lista opcji zawiera m.in. w pełni LED-owe przednie lampy, aktywne zawieszenie czy aktywny tempomat.

...i odnowione Megane
Kolejna nowość to odświeżone Megane, które po uwzględnieniu rabatu kosztuje od 53 250 zł.

Alfa Romeo Giuelitta i MiTo na rok modelowy 2014
U dealerów Alfy debiutują kosmetycznie odnowione modele MiTo i Giulietta. Miejska Alfa występuje w nowych kombinacjach kolorystycznych, z systemem multimedianym Uconnect i ze 105-konną, turbodoładowaną jednostką benzynową 0.9 MultiAir. Giulietta otrzymała z kolei nowego turbodiesla 2.0 MultiJet (105 KM), subtelnie odświeżony wlot powietrza oraz trzy nowe odcienie nadwozia do wyboru. W kabinie pojawiły się nowe fotele oraz elementy wykończenia, a także system multimedialny Uconnect. Ceny MiTo startują od 46 944 zł, a Giulietty - od 67 900 zł.

Nowy prezes Grupy PSA, stary bez odprawy
Carlos Tavares zastąpi w 2014 roku Philippe’a Varin na stanowisku Prezesa Zarządu PSA Peugeot Citroën. Varin pełnił swoją funkcję przez dwie kadencje, od 2009 roku. Z uwagi na trudną sytuację koncernu (m.in. plany zwolnienienia 11 tys. osób) i powszechną krytykę, zrezygnował z gigantycznej odprawy w wysokości 21 mln euro. Tavares przez 30 lat pracował wcześniej dla konkurencyjnego Renault, gdzie pracował ostatnio na stanowisku dyrektora ds. rozwoju. 

Rośnie eksport aut i części z Polski
Serwis AutomotiveSuppliers.pl poinformował, że w sierpniu br. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski sięgnął 1,21 mld euro (+11,7 proc.), z czego ponad trzy czwarte przypadło na kraje UE. Eksport części i akcesoriów polskiej produkcji wyniósł 482 mln euro (+0,89 proc.), silników - 143 mln euro (+29,19 proc.), a nowych aut osobowych i dostawczych - 294 mln euro (+12,15 proc.).

Nie słabnie import aut używanych
W październiku sprowadzono do Polski 66 884 używane samochody, o 9,5 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu 2012. Spośród aut z drugiej ręki importowanych w tym roku 7,4 proc. ma do 4 lat, 43,9 proc. jest w wieku 4-10 lat, a 48,7 proc. ma więcej niż 10 lat.

Volkswagen inwestuje najwięcej w badania i rozwój
Koncern Volkswagen jest światowym liderem wśród prywatnych przedsiębiorstw w zakresie inwestycji na badania i rozwój - wynika z corocznego raportu Komisji Europejskiej "Industrial R&D Investment Scoreboard", w którym porównano nakłady na badania i rozwój dwóch tysięcy firm z różnych branż, poczynione w 2012 roku. W przypadku Volkswagena ich suma sięgnęła 9,5 mld euro (7,2 mld euro w 2011 roku). W latach 2014-2018 niemiecki koncern chce zainwestować w produkcję samochodów 84,2 mld euro, z czego trzy czwarte przeznaczy na rozwój nowych, bardziej przyjaznych środowisku modeli i technologii.

Hybryda kontra "wtyczkowóz"
Zasięg hybrydowego Chevroleta Volta (w Europie znanego jako Opel Ampera) w trybie elektrycznym wynosi około 60 km, a w pełni elektrycznego Nissana Leafa - 120 km. Badanie przeprowadzone wiosną br. przez amerykański instytut energetyczny (DoE) wykazały jednak, że to właściciele Volta pokonują więcej kilometrów "na prądzie" - miesięcznie średnio 1174 km. W przypadku Leafa średni miesięczny przebieg wynosi około 1013 km. Przypomnijmy, że Volt to hybryda o wydłużonym zasięgu, zaopatrzona w jednostkę elektryczną oraz benzynowy silnik, pełniący rolę generatora. Wygląda na to, że takie rozwiązanie - z uwagi na swoją elastyczność - może być dziś rozsądną alternatywą dla aut w pełni elektrycznych.

Volvo pożycza i inwestuje
Chiński Bank Inwestycyjny pożyczył firmie Volvo 800 mln dolarów. Środki mają zostać przeznaczone na rozwój nowych modeli. Do 2020 roku szwedzka marka chce zwiększyć swoją roczną sprzedaż z obecnych 400 do 800 tys. sztuk. Już w przyszłym roku zadebiutuje pierwszy model zbudowany na nowej platformie modułowej SPA - druga generacja XC90. Co ciekawe, od dwóch miesięcy największym rynkiem zbyt dla Volvo są Chiny, skąd wywodzi się właściciel marki, firma Geely.

Drogi i prawo

Co dalej z "kratkami"?
Komisja Europejska opublikowała oficjalną decyzję w sprawie polskiego wniosku o derogację (uchylenie) przepisów dotyczących podatku VAT na zakup aut firmowych - zgodną z propozycjami rządu, lecz przy uwzględnieniu pewnych warunków. Nie wiadomo jednak, czy decyzja zdąży wejść w życie przed 1 stycznia 2014 r. Najpierw musi uzyskać zgodę Rady UE, a następnie trafić do komisji sejmowych i uzyskać podpis prezydenta. Jeśli nie uda się osiągnąć noworocznego terminu, przedsiębiorcom będzie przysługiwało 100-procentowe odliczenie VAT-u od nowych aut z "kratką" - zgodnie z przepisami sprzed 2012 roku.

UE: nowy kompromis w sprawie CO2
Termin wejścia w życie unijnego celu średniej emisji dwutlenku węgla dla nowych aut - 95 g/km - zostanie przełożony z 2020 na 2021 roku. Tak wygląda nowy kompromis pomiędzy pierwotnymi ustaleniami UE a postulatami niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, który produkuje auta z większymi silnikami (a więc emitujące więcej dwutlenku węgla). Jego przedstawiciele nalegali, by nowy termin zaczął obowiązywać od 2024 roku. Poparła ich niemiecka kanclerz Angela Merkel.

Ponadto, w ramach zmian przepisów uelastyczniono system "kredytów", który pozwala producentom modeli niskoemisyjnych i bezemisyjnych (np. hybrydowych lub elektrycznych) wytwarzać więcej aut o wyższej emisji - liczba tych pierwszych będzie przemnażana przez współczynnik, który obniży poziom emisji dwutlenku węgla w całej gamie danej marki.

Motoryzacyjne osobliwości

Golf z nagrodą Samochodu Roku w Japonii
Po raz pierwszy w 34-letniej historii japońskiej nagrody Samochodu Roku zdobył ją model z zagranicy. Zwycięzcą został Volkswagen Golf, który uzyskał 504 na 600 punktów. Drugie miejsce zajęła Honda Fit (u nas Jazz; 373 punkty), a trzecie - Volvo V40 (167 punktów). W ubiegłym roku w konkursie triumfowała Mazda CX-5. Przypomnijmy też, że do Golfa należy również europejski tytuł Samochodu Roku (więcej informacji).

Małysz znów za kierownicą Hiluxa
Adam Małysz i Rafał Marton drugi rok z rzędu wystartują w Rajdzie Dakar (5-18 stycznia 2014 r.) za kierownicą Toyoty Hilux Overdrive. Na co dzień będą poruszać się z kolei specjalną wersją modelu o nazwie Invincible. Znaki szczególne: błękitny lakier, podwójna kabina i 3-litrowy turbodiesel o mocy 201 KM. Auto nie będzie zarezerwowane wyłącznie dla kierowcy i jego pilota - na początku przyszłego roku zadebiutuje w salonach Toyoty.

Chiny: Lincoln wprowadzi nowe-stare nazewnictwo modeli
Amerykański dziennik "USA Today" informuje, że w centrali Forda rozważa się zmianę obecnej, trzyliterowej nomenklatury Lincolnów na stosowane niegdyś nazwy Continental i Zephyr. Zmiana ma jednak dotyczyć wyłącznie rynku chińskiego. Badania wskazują, że tamtejsi nabywcy wciąż pamiętają dawną świetność Lincolna oraz auta z tamtego okresu.

Honda: globalne spotkania w języku angielskim
Podczas globalnych spotkań szefów Hondy obowiązującym językiem będzie angielski. Mała, acz symboliczna zmiana ma podkreślać odchodzenie koncernu od centralnej formy zarządzania. Dość wspomnieć, że połowa jego sprzedaży przypada na rynek północnoamerykański. Na podobny krok zdecydowały się już inne japońskie firmy: Nissan i Bridgestone.

Nowe Audi dla zawodników Realu
Audi i Real Madryt świętują dziesięciolecie partnerstwa. W związku z tym firma przekazała drużynie nowe samochody - głównie Q-siódemki oraz Q-piątki. Cristiano Ronaldo otrzymał RS 6 Avant.

msob

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy