25 lat silników V12 firmy BMW
25 lat temu, w 1987 roku, BMW zaprezentowało limuzynę 750i (E32) z pierwszym w historii firmy silnikiem V12. Z tej okazji powstała limitowana edycja modelu 760iL (F01/F02) o nazwie "V12 25 Years Edition".
Przed 25 laty BMW ubiegło Mercedesa, który klasę S zasilaną widlastą "dwunastką" zaoferował dopiero w 1991 roku, wraz z premierą typoszeregu W140. 5-litrowa, wolnossąca jednostka V12 o fabrycznym oznaczeniu M70 była jednocześnie pierwszym niemieckim silnikiem tego typu od czasów II wojny światowej. Pod maską 750i generowała moc 300 KM przy 5200 obr./min i maksymalny moment 450 Nm przy 4100 obr./min. Później trafiła także do modelu 850i (E31), dostępnym nie tylko z 4-biegowym automatem, ale również z 6-stopniową przekładnią automatyczną.
Dla uczczenia premiery modelu 750i w 1987 roku, na rynek amerykański trafi 15 egzemplarzy 760iL "V12 25 Years Edition" - każdy w czarnym kolorze Citrine Black, każdy z 20-calowymi felgami i każdy w cenie 159 695 dolarów. Wnętrze limitowanej edycji zdobi skórzana tapicerka z merynosów z ekskluzywną, czarną lamówką i oznaczeniami "V12 25 Years Edition", które trafią również na drewniane inkrustacje. Ponadto, seryjne wyposażenie obejmuje podsufitkę z alcantary, słupki obite czarną skórą oraz multimedialny system rozrywki dla pasażerów tylnych siedzeń.
Między przednimi kołami topowej, współczesnej "siódemki" (typoszereg F01/F02) pracuje 6-litrowy silnik V12, wspomagany dwiema turbosprężarkami (symbol N74B60). Osiąga on moc 544 KM przy 5250 obr./min i maksymalny moment obrotowy 750 Nm, dostępny w przedziale 1500-5000 obr./min. Efekt? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,6 s oraz prędkość maksymalna 250 km/h. Siła napędowa płynie do tylnych kół za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej. BMW deklaruje, że 760iL zużywa średnio 13 l benzyny na każde 100 km.
Marcin Sobolewski