Wyprodukowaliśmy więcej Volkswagenów niż Fiatów 126p. Święto w Poznaniu
W tym roku mija 30 lat od rozpoczęcia działaności spółki Volkswagen Poznań S.A. W polskiej fabryce niemieckiego giganta mają też inne powody do radości. Dwadzieścia lat temu na ulice wyjechały pierwsze zmontowane w Poznaniu Volkswageny Caddy. Mało kto wie, że w Polsce wyprodukowano już więcej Volkswagenów niż chociażby Fiatów 126p.
Historia fabryki Volkswagena w Poznaniu sięga 1993 roku, gdy w oparciu o część majątku dawnej Fabryki Samochodów Rolniczych Polmo - jako spółka joint venture - powstała firma Volkswagen Poznań S.A.
Dzięki zastrzykowi gotówki od nowego inwestora, w zakładzie, gdzie powstawały do tej pory rolnicze Tarpany, rozpoczęła się zakrojona na gigantyczną wręcz skalę modernizacja. Jeszcze przed końcem 1993 roku - w systemie SKD - rozpoczęto montaż dostawczych Volkswagenów T4 (furgon, osobowy Caravelle i zabudowy specjalistyczne).
W systemie SKD powstawały też w Poznaniu inne "koncernowe" modele samochodów osobowych, jak np.:
- Skoda Fabia,
- Skoda Octavia,
- Volkswagen Passat,
- Volkswagen Polo.
Przypominamy, że system SKD (semi-knocked-down) polega na wyposażeniu pojazdu w główne podzespoły, które dostarczane są do miejsca ostatecznego montażu jako całość (np. kompletny silnik, karoseria itd). Mówiąc o systemie SKD chodzi więc o "uproszczony", końcowy montaż samochodu.
Kamieniem milowym w historii zakładów było uruchomienie "pełnoskalowej" produkcji modeli Caddy oraz T5, których montaż ruszył w roku 2003. By tak się stało fabryka musiała zostać rozbudowana o kolejne zakłady. W efekcie jej zdolności produkcyjne skokowo wzrosły. Już w grudniu 2007 roku Volkswagen Poznań świętował wyprodukowanie milionowego samochodu - był nim Volkswagen Caddy Maxi w wersji furgon.
Przypomnijmy, że Volkswagen Poznań jest jedynym w skali świata producentem modelu Caddy. Otwarta w 2016 roku fabryka w Białężycach koło Wrześni, to z kolei jedyny na świecie zakład, w którym powstają modele:
- Volkswagen Crafter,
- Volkswagen Grand California,
- MAN TGE.
W sumie, z hal montażowych i taśm produkcyjnych zarówno w Poznaniu, jak i we Wrześni, wyjechały już cztery miliony samochodów. To więcej niż całkowita produkcja Fiata 126p czyli popularnego Malucha! Warto przypomnieć, że w 1973-2000 bramy fabryk w Bielsku-Białej i w Tychach opuściły w sumie 3 318 674 egzemplarze Małych Fiatów.
***