Wkrótce przybędzie 37 nowych odcinkowych pomiarów prędkości. Mamy listę
Wkrótce na polskich drogach działać zacznie 37 nowych odcinkowych pomiarów prędkości. To efekt, realizowanego od 2021 roku, programu rozbudowy i modernizacji systemu CANARD. Zakładał on m.in. montaż systemów odcinkowego pomiaru prędkości w 39 nowych lokalizacjach i wymianę 247 najstarszych zamontowanych przy polskich drogach fotoradarów na urządzenia nowej generacji.
GITD skrupulatnie realizuje ogłoszony w 2021 roku program modernizacji systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym CANARD. W tym roku do użytku oddano już dwa z zaplanowanych 39 systemów - na autostradzie A4 (między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie) i drodze ekspresowej S7 w okolicach miejscowości Białobrzegi. Wkrótce dołączą do nich kolejne z zainstalowanych już urządzeń
Jak informuje Monika Niżniak z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego - wszystkie urządzenia przewidziane do zainstalowania w zakładanych lokalizacjach już stoją. GITD podpisał już wszelkie umowy z lokalnymi dostawcami energii, którzy doprowadzają do nich przyłącza energetyczne. Terminy uruchomienia poszczególnych urządzeń zależą więc od lokalnych zakładów energetycznych ale nie jest tajemnicą, że to raczej kwestia tygodni niż miesięcy.
Kończy się również proces wymiany najstarszych 247 fotoradarów. 100 nowych urządzeń MultaRadar CD zostało już zamontowanych i w większości odebranych. W przypadku Mesta Fusion RN wykonawca wymienił urządzenia w 142 lokalizacjach. Wymianę ostatnich 5 zaplanowano w najbliższych dniach.
Włączenie nowych odcinkowych pomiarów prędkości oznaczać będzie gigantyczny skok jakościowy dla systemu polskiego systemu monitorowania kierowców. Dziś w systemie Canard pracuje 37 odcinkowych pomiarów prędkości. Po uruchomieniu nowych urządzeń, takich odcinków będzie aż 74, czyli dwukrotnie więcej.
Jak poinformowała Interię Monika Niżniak z GITD, tylko przez 11 miesięcy tego roku odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały 296,9 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości. Najwięcej naruszeń, bo aż 142,2 tys. zarejestrował najnowszy z nich - o na A4 (Kostomłoty - Kąty Wrocławskie). To pierwsze tego rodzaju urządzenia zamontowane na autostradzie.
Istotne jest jednak to, że na odcinkach, które zostały objęte kontrolą z wykorzystaniem urządzeń odcinkowych pomiarów prędkości obserwowane jest uspokojenie ruchu i wyhamowanie prędkości, co wpływa pozytywnie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Przykład to nowy system, uruchomiony w połowie tego roku, na trasie S7. Po uruchomieniu odcinkowego pomiaru prędkości, w czerwcu system zarejestrował pond 9 tys. przypadków przekroczenia prędkości. Dla porównania w listopadzie było ich już tylko około. 1,8 tys. Spadek rejestrowanych naruszeń jest więc gigantyczny.
Wszystkie urządzenia pracujące w systemie CANARD, w okresie styczeń - listopad 2023 r., zarejestrowały 909,1 tys. naruszeń, w tym 866,1 tys. przypadków niestosowania się do obowiązujących ograniczeń prędkości oraz 42,9 tys. przypadków niestosowania się kierowców to sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach lub przejazdach kolejowo-drogowych. Same fotoradary, ponad 460 urządzeń obsługiwanych przez system CANARD, od początku stycznia do końca listopada zarejestrowały 552,1 tys. naruszeń. Najbardziej zapracowanym w okresie 11 miesięcy tego roku urządzeniem okazał się fotoradar pracujący w Gliwicach. Zarejestrował on 10,5 tys. naruszeń polegających na przekroczeniu prędkości.
Nowe odcinkowe pomiary prędkości na polskich drogach - lista lokalizacji: