Te elementy autonomicznej jazdy już są w samochodach Toyoty i Lexusa

Samochody autonomiczne to pieśń przyszłości. Co prawda już dziś pojazdy obywające się bez kierowcy są wykorzystywane do różnych celów, ale ich możliwości są mocno ograniczone – na przykład poruszają się po zamkniętym terenie lub po z góry wytyczonej trasie. Prace nad autonomią przynoszą jednak wymierne dla kierowców skutki w postaci coraz bardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego. Sprawdzamy, jakie funkcje znajdziemy w nowych modelach Toyoty i Lexusa.

Badania nad autonomicznymi samochodami Toyoty i Lexusa

Miejsce, w którym Toyota i Lexus prowadzą swoje najbardziej zaawansowane badania nad autonomicznymi pojazdami, nosi nazwę Toyota Research Institute. Ta organizacja badawczo-rozwojowa działa w USA i ma trzy siedziby w sąsiedztwie trzech renomowanych uniwersytetów - Massachusetts Institute of Technology (MIT), Uniwersytetu Stanforda i Uniwersytetu Michigan - z którymi naukowcy Toyoty ściśle współpracują.

Toyota Research Institute pracuje równolegle nad dwoma systemami Guardian i Chauffeur. Pierwszy z nich ingeruje wtedy, gdy sytuacja na drodze staje się niebezpieczna, ale poza tym nie przeszkadza kierowcy w czerpaniu przyjemności z prowadzenia. Drugi to system pełnej autonomii, który pozwoli kierowcy choćby poczytać książkę podczas jazdy. Jednak zanim jeszcze Toyota Research Institute powstał, Lexus rozpoczął prace nad systemem zautomatyzowanej jazdy po autostradzie Lexus Teammate. Niektóre z efektów tych badań znajdziemy we współczesnych samochodach Toyoty i Lexusa.

Reklama

Zaawansowany zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense generacji 2.5 jest dostępny nawet w samochodach segmentu B, czyli Yarisie i Yarisie Cross. Toyota Safety Sense to wspólna nazwa systemów, których działanie opiera się na tym samym module kamery i czujnika radarowego, umieszczonym na górze przedniej szyby.

Funkcje zapobiegania kolizjom

Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) ostrzega o niebezpieczeństwie kolizji z rowerzystą, pieszym lub poprzedzającym samochodem, a jeśli kierowca nie zareaguje, hamuje automatycznie. Najnowszym rozwinięciem tego systemu jest układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, który wykrywa ryzyko stłuczki z nadjeżdżającymi pojazdami podczas skrętu w lewo lub potrącenia pieszego podczas skręcania.

Do zapobiegania kolizjom podczas manewrów służy układ detekcji przeszkód (ICS), dzięki któremu unikniemy otarć o inne samochody, kolumny na parkingu podziemnym czy wszędobylskie słupki.

Adaptacyjny tempomat w samochodach Toyoty działa w pełnym zakresie prędkości. System pomaga kierowcy w zachowaniu bezpiecznego odstępu od poprzednika, dostosowując do niego prędkość. Podczas jazdy w korku auto zatrzyma się automatycznie, gdy samochód przed nim również stanie, zachowując bezpieczny odstęp. Przy prędkościach powyżej 70 km/h samo włączenie przez kierowcę kierunkowskazu sprawi, że samochód zacznie przyspieszać. Jeśli jednak na pasie, na który mieliśmy zamiar zjechać, tempomat wykryje inny pojazd przed nami, samochód przerwie przyspieszanie, by nie skrócić za bardzo dystansu do auta przed nim.

Inteligentny tempomat adaptacyjny ma wszystkie funkcje tempomatu adaptacyjnego, a dodatkowo współpracuje z systemem rozpoznawania znaków (RSA). Kiedy samochód jedzie ze stałą prędkością ustawioną przez kierowcę, a system RSA rozpozna ograniczenie prędkości, kierowca z łatwością może dostosować prędkość do ograniczenia, korzystając z przełączników na kierownicy. Podstawowym zadaniem RSA jest informowanie kierowcy o wybranych znakach drogowych, w tym o ograniczeniach prędkości. System wyświetla je na ekranie między zegarami i ewentualnie na wyświetlaczu HUD na przedniej szybie.

Bezpieczeństwo jazdy w nocy poza terenem zabudowanym zwiększają automatyczne światła drogowe (AHB). Podczas jazdy z włączonymi tzw. długimi światłami system automatycznie zmieni je na światła mijania, jeśli wykryje przed samochodem inny pojazd (jadący w tym samym kierunku lub nadjeżdżający z naprzeciwka), aby nie oświetlać innych kierowców. Kiedy jednak droga stanie się znów pusta, system automatycznie przywróci światła drogowe.

Systemy zapobiegające wypadkom z powodu zjechania z pasa ruchu

Toyota Safety Sense zawiera także systemy, które pomagają kierowcy utrzymać auto na pasie. Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) informuje kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym, że samochód przekroczył granicę pasa ruchu przy wyłączonym kierunkowskazie. System rozpoznaje zarówno linie ciągłe i przerywane, jak i nieoznaczoną linią krawędź jezdni na prostej drodze. LDA ma także funkcję powrotu na zadany tor jazdy (SC), która lekko ingeruje w układ kierowniczy, aby auto wróciło na właściwy pas ruchu. Kolejną funkcją LDA jest ostrzeżenie o jeździe zakosami (Vehicle Sway Warning), które uruchamia się, gdy wykryje, że kierowca stał się nieuważny lub przestał w pełni kontrolować tor jazdy - ostrzega wówczas kierowcę dźwiękowo i wizualnie, sugerując przerwę w prowadzeniu.

Bardziej zaawansowanym niż LDA rozwiązaniem jest asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), który niewielkimi impulsami w układzie kierowniczym przywraca tor jazdy pośrodku pasa, nie tylko na prostej drodze, ale także na łagodnych łukach (np. na autostradzie). LTA może działać od prędkości autostradowych niemal do zatrzymania. Jeśli system ma trudności z wykryciem oznakowania drogi - gdy są wypłowiałe, wyblakłe lub przykryte opadami, będzie prowadzić samochód za poprzedzającym samochodem na podstawie odczytów kamery i radaru.

Nowością, która zadebiutowała razem z aktualnym Yarisem rok temu, dostępną także w Yarisie Cross, jest system wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia. Uruchamia się, gdy kierowca musi wyminąć stojący na poboczu samochód lub inną przeszkodę. Zadaniem systemu jest zadbanie, by podczas wymijania auto jak najmniej wyjechało na przeciwny pas, a najlepiej żeby zmieściło się w granicach własnego pasa ruchu.

Do standardowego wyposażenia samochodów Toyoty należy także system powiadamiania ratunkowego eCall, który automatycznie przekazuje informację o wypadku służbom ratunkowym. System wysyła informację o wypadku, gdy uderzenie jest na tyle silne, że uruchomiły się poduszki powietrzne.

Do ponadstandardowego wyposażenia Yarisa i Yarisa Cross oraz wielu innych modeli Toyoty należą system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z funkcją automatycznego hamowania. Pierwszy z nich ostrzega o pojeździe znajdującym się w martwym polu, gdy kierowca włączy kierunkowskaz, by rozpocząć zmianę pasa ruchu, a drugi pomaga wyjechać tyłem z miejsca parkingowego, nie tylko ostrzegając o nadjeżdżającym pojeździe, ale także automatycznie hamując, gdy pojawia się ryzyko kolizji.

Nowości w Toyota Safety Sense 3.0

Choć generacja 2.5 systemów TSS to wciąż względna nowość, Toyota zapowiedziała już debiut kolejnej generacji Toyota Safety Sense 3.0, która wejdzie na rynek w połowie przyszłego roku razem z zupełnie nowym elektrycznym SUV-em Toyota bZ4X.

TSS 3.0 zyskał nowe funkcje i możliwości, a także większy zasięg oraz większą skuteczność. Dwa nowe systemy to układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA), który sygnalizuje ryzyko zderzenia z samochodem nadjeżdżającym z prawej lub lewej strony na skrzyżowaniu, oraz asystent bezpiecznego wysiadania, który pomaga uniknąć uderzenia w uchylone drzwi lub w wysiadających pasażerów przez pojazdy lub rowerzystów nadjeżdżających z tyłu.

W nowym TSS 3.0 system PCS wykrywa teraz nie tylko poprzedzające samochody, pieszych i rowerzystów, ale także samochody nadjeżdżające z naprzeciwka oraz motocykle. Układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach (ITA) wykrywa pojazdy zbliżające się na dwóch sąsiednich pasach zamiast tylko na jednym, a także ruch zbliżający się z boku na skrzyżowaniu. Układ wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia (ESA) uruchamia automatyczne delikatne hamowanie, które ułatwia utrzymanie samochodu w granicach pasa ruchu podczas wymijania przeszkody.

Lexus Safety System + 3.0

W gamie Lexusa - marki premium Toyoty - również zadebiutuje niedługo trzecia generacja systemów bezpieczeństwa czynnego. Lexus Safety System + 3.0 wchodzi na rynek razem z nowym modelem NX, którego sprzedaż rozpocznie się na początku przyszłego roku. Zestaw ten zawiera te same funkcje co Toyota Safety Sense 3.0 oraz kilka dodatkowych Ponadto system ma większy zasięg i działa bardziej płynnie i naturalnie.

PCS wykrywa nie tylko pojazdy, rowerzystów, pieszych i motocykle, ale także nieruchome przeszkody, jak drzewa, ściany czy słupki drogowe. Ponadto, tak jak w samochodach Toyoty, PCS w Lexusie zyskał funkcję wykrywania ryzyka kolizji podczas skrętu na skrzyżowaniach z nadjeżdżającymi pojazdami i pieszymi przechodzącymi przez jezdnię oraz wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia.

Adaptacyjny tempomat (ACC) jest w LSS+ trzeciej generacji bardziej skuteczny, dzięki czemu szybciej rozpoznaje korki i dostosowuje się lepiej do warunków na drodze. Układ zachowuje bardziej naturalną linię jazdy i lepiej hamuje przed zakrętem, dostosowując prędkość do jego kąta. Funkcja kontroli prędkości została opracowana tak, by jak najlepiej odwzorować prowadzenie auta przez kierowcę.

Tempomat adaptacyjny został wzbogacony o współpracę z kierunkowskazami. Przygotowując się do zmiany pasa ruchu przed wyprzedzaniem, NX przyspieszy do prędkości docelowej, by skrócić dystans do poprzedzającego pojazdu. System pomoże też dostosować prędkość w trakcie zmiany pasa ruchu za wolniejszy pojazd. Nowością jest funkcja zapobiegania wyprzedzaniu, która dostosuje prędkość do samochodów jadących na sąsiednim pasie.

Inteligentny tempomat Dynamic Radar Cruise Control wzbogacono o funkcję kontroli prędkości w łuku, która odpowiednio wcześnie dostosowuje prędkość do przebiegu drogi, dzięki czemu utrzymywany jest stały odstęp od samochodu jadącego z przodu.

System utrzymania pasa ruchu LDA sam się dezaktywuje, gdy uzna, że kierowca celowo opuszcza pas ruchu, by ominąć człowieka lub zaparkowany pojazd. LDA rozpoznaje też niektóre krawężniki, barierki, ściany czy słupy, pomagając utrzymać auto na pasie przy niższych prędkościach. System LTA w nowym pakiecie działa płynniej i bardziej naturalnie.

Automatyczne parkowanie

Nowy Yaris Cross wprowadził do oferty popularnych samochodów Toyoty nowy system automatycznego parkowania, znacznie bardziej rozbudowany niż znany od lat system SIPA. Toyota Teammate Advanced Park to półautonomiczny system, który przeprowadza cały manewr parkowania z automatyczną kontrolą nad kierownicą, zmianą biegów i hamowaniem. Wykorzystuje kamerę 360 stopni oraz system ICS do zeskanowania otoczenia, w tym linii na jezdni.

W Yarisie Cross system automatycznie parkuje równolegle oraz wyjeżdża z równoległych miejsc postojowych. Działa zarówno w dzień, jak i w nocy oraz zapamiętuje najczęściej używane miejsca parkingowe.

W nowym Lexusie NX znajdziemy system Advanced Park w rozszerzonej wersji, znanej z flagowej limuzyny LS. System automatycznie parkuje zarówno równolegle, jak i prostopadle, ma też funkcję pamięci, która rozpozna trzy regularnie używane miejsca parkingowe. Nowością jest zaawansowana funkcja Remote Parking, która pozwala zaparkować auto lub wyprowadzić je z miejsca postojowego, stojąc na zewnątrz, przy pomocy aplikacji Lexus Link na telefonie. Kiedy funkcja ta zostanie uruchomiona, otrzymają ją również już kupione egzemplarze nowego Lexusa NX - wystarczy automatycznie zaktualizować przez internet system Advanced Park.

***

Dowiedz się więcej na temat: Toyota | Lexus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy