Nowe fotoradary na polskich drogach - poznaliśmy plan na 2023 rok
Chociaż liczba wykroczeń zarejestrowanych przez urządzenia pracujące w systemie CANARD spadła w ubiegłym roku o blisko 1/3, Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie rezygnuje z planów rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.
Wiadomo już, że w przyszłym roku na polskich drogach przybędzie między innymi 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Jakich jeszcze nowości mogą spodziewać się w nadchodzących miesiącach kierowcy?
Jak poinformowała Interię Monika Niżniak z GITD, obecnie system CANARD spina w jedną całość 524 urządzenia rejestrujące przekroczenia prędkości (w tym odcinkowe pomiary prędkości) oraz wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle. W ubiegły roku zarejestrowały one nieco ponad milion naruszeń. W porównaniu z rokiem 2021 liczba jest mniejsza o przeszło 464, czyli blisko 1/3.
Liczba samych tylko przekroczeń prędkości zarejestrowanych przez fotoradary spadła w ostatnim roku o rekordowe 32 proc. W 2021 było ich ponad 1 434 800, w roku 2022 - nieco ponad 968 800. Co pocieszające z punktu widzenia bezpieczeństwa - CANARD odnotowało o ponad 200 tys. mniej przypadków przekroczenia prędkości powyżej 30 km/h.
Spadek sięga tu - uwaga - ponad 62,5 proc. Skokową zmianę nie sposób tłumaczyć w inny sposób, niż tylko wprowadzeniem z początkiem stycznia 2022 roku nowego taryfikatora mandatów.
Przypomnijmy - zgodnie z nim z przekroczenie prędkości w zakresie 26-30 km/h - kierowcy grozi mandat w wysokości 400 zł. O 31-40 km/h ponad limit oznacza już grzywnę w wysokości 800 zł, a w warunkach tzw. recydywy - aż 1600 zł.
Zdecydowana większość - bo aż około 57 proc. zarejestrowanych w 2022 roku wykroczeń - dotyczyło przekroczenia prędkości w zakresie pomiędzy 11 a 20 km/h ponad limit. Zgodnie z nowym taryfikatorem grozi za to odpowiednio:
- 100 zł mandatu (+11-15 km/h),
- 200 zł mandatu (+16-20 km/h).
Najwięcej naruszeń, zarówno dotyczących przekroczenia prędkości, jak i niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, zarejestrowały urządzenia na terenie Mazowsza. Wynika to m.in. z dużego zagęszczenia sieci fotoradarów "polujących" na kierowców. W regionie tym zlokalizowanych jest ponad 90 różnego rodzaju urządzeń, które w 2022 roku ujawniły ponad 338 tys. wykroczeń.
Liczba zarejestrowanych przez system CANARD wykroczeń w poszczególnych regionach kraju prezentuje się następująco:
- dolnośląskie - 62 156 wykroczeń,
- kujawsko-pomorskie - 36 533 wykroczeń,
- lubelskie - 46 698 wykroczeń,
- lubuskie - 33 676 wykroczeń,
- łódzkie - 66 830 wykroczeń,
- małopolskie - 73 156 wykroczeń,
- mazowieckie - 338 737 wykroczeń,
- opolskie - 12 915 wykroczeń,
- podkarpackie - 38 048 wykroczeń,
- podlaskie - 32 250 wykroczeń,
- pomorskie - 35 342 wykroczeń,
- śląskie - 91 044 wykroczeń,
- świętokrzyskie - 26 633 wykroczeń,
- warmińsko-mazurskie - 16 819 wykroczeń,
- wielkopolskie - 65 041 wykroczeń,
- zachodniopomorskie - 31 28 wykroczeń.
Jak dowiedziała się Interia w 2023 roku planowane jest zakończenie realizacji projektu rozbudowy tzw. systemu fotoradarowego. Oznacza to montaż:
- 39 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości,
- 30 nowych systemów rejestrujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle,
- 5 nowych systemów monitorujących przejazdy kolejowo-drogowe pod kątem niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej.
Ponadto, od kilku miesięcy trwa już proces wymiany najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych fotoradarów. Z tego powodu w skali kraju ma zostać wymienionych 247 urządzeń.
***