Najchętniej kupowane w Europie samochody elektryczne. Rządzi jedna marka

Liczba rejestracji pojazdów elektrycznych w Europie po raz pierwszy przekroczyła dwa miliony egzemplarzy. To najwyższy poziom w historii. Co jednak ciekawe, najchętniej kupowany w Europie samochód bateryjny, opracowany został w USA.

Wszystko wskazuje na to, że europejski rynek motoryzacyjny powoli wraca do normy. Kwestie związane z łańcuchami dostaw są obecnie w dużej mierze pod kontrolą, a konsumenci przyzwyczaili się już do dłuższego oczekiwania na nowe modele. Wzrosty sprzedaży są zauważalne w niemal każdym segmencie pojazdów, dotyczy to również samochodów elektrycznych. W ich przypadku końcówka roku 2023 zamknęła się blisko 16 proc. udziałem w całym europejskim rynku i  sprzedażą na poziomie 2 mln egzemplarzy.  

Nie będzie raczej zaskoczeniem fakt, że najwięcej nowych "elektryków" znalazło nabywców w Finlandii, Danii, Belgii i Holandii. O wiele bardziej interesująco prezentują się jednak wzrosty sprzedaży bezemisyjnych modeli na rynkach, które dotychczas nie mogły pochwalić się dużym zainteresowaniem elektromobilnością. Procentowo silne wzrosty, sięgające nawet 10 proc., odnotowano m.in. w Słowenii, Estonii czy Łotwie. Nieco gorsze wyniki zanotowano we Włoszech oraz Polsce.

Reklama

Najchętniej wybierany model elektryczny nie pochodzi z Europy

A jakie elektryczne modele są najchętniej kupowane w Europie? Nad tą kwestią pochyliła się firma analityczna JATO Dynamics. 

Jak można wyczytać z powyższej grafiki, najczęściej rejestrowanym elektrycznym (BEV) modelem w Europie w 2023 r. okazała się Tesla Model Y. Jednocześnie samochód amerykańskiej marki był najlepiej sprzedającym pojazdem na rynkach obejmujących Norwegię, Danię, Szwecję, Holandię i Belgię, Szwajcarię i Finlandię. Eksperci są zgodni, że w tak dobrym wyniku pomogły m.in. znaczące obniżki, które zaserwował w ostatnim czasie Elon Musk. Model Y produkowany jest w Niemczech, w zakładzie Tesli pod Berlinem.

Dowodem na to, że strategia ekscentrycznego miliardera była słuszna, jest także drugie miejsce w powyższym rankingu. Tuż za Teslą Model Y plasuje się bowiem Tesla Model 3. Dość powiedzieć, że oba modele Tesli wygenerowały łącznie większą sprzedaż, niż pięć kolejnych samochodów na liście. To bez wątpienia gigantyczny sukces przedsiębiorstwa.

Chińskie marki szturmem zdobywają europejski rynek

Analitycy zwracają jednak uwagę, że to nie jedyne zaskoczenie sprzedażowe 2023 roku. Na bardzo wysokim, czwartym miejscu znajduje się bowiem chińskie MG 4. Autorzy raportu podkreślają, że w zeszłym roku na europejskim rynku zadebiutowało aż siedem nowych, chińskich marek, które szturmem wdarły się do świadomości konsumentów. Ogółem producenci z Dalekiego Wschodu zarejestrowali ponad 322 tys. egzemplarzy swoich samochodów, co oznacza niebagatelny wzrost o niemal 80 proc. względem roku 2022.

MG pokazuje, co zrobią z Europą chińscy producenci. Idzie na rekord.

Trend wyraźnie wskazuje, że chińskie marki coraz chętniej pojawiają się w Europie. Niskie koszty produkcji sprawiają, że producenci z Państwa Środka mogą oferować auta bardziej przystępne cenowo, niż w przypadku samochodów oferowanych przez "tradycyjne" europejskie marki.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy