Najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne na świecie - ranking
Brytyjska firma doradcza Brand Finance sporządziła kolejne zestawienie 50 najcenniejszych marek samochodów na świecie. Na czele rankingu - kolejny raz z rzędu - plasuje się japońska Toyota.
Do sporządzenia rankingu wykorzystano m.in. analizę płynności finansowej firm, wartość patentów, bieżące i prognozowane dochody oraz ich pozycję rynkową. Podobnie jak agencje ratingowe, Brand Finance przyznaje poszczególnym markom także oceny - od najwyższej AAA do najniższej D.
W edycji badania na rok 2013 najwyżej sklasyfikowaną marką jest Toyota, której wartość wzrosła według ekspertów Brand Finance o 6 proc., do 26 mld dolarów. Ocena marki wzrosła z AA do AA+.
Na kolejnych miejscach plasują się producenci z Niemiec: VW (23,7 mld dolarów i rekordowy, 33-proc. wzrost), BMW (23,2 mld dolarów, +9 proc.) oraz Mercedes (20,3 mld, +3 proc.).
Poza Volkswagenem istotne wzrosty odnotowały również marki spoza pierwszej dziesiątki rankingu: Chevrolet (+26 proc., szacowana wartość 6 mld dolarów), Fiat (+33 proc., 5,8 mld dolarów), a także Subaru, Volvo, Cadillac i Lincoln oraz indyjska Mahindra.
Do liderów spadków należy z kolei Mitsubishi (-33 proc., 2,4 mld dolarów) oraz... Skoda, która spadła z 20. na 40. pozycję (-49 proc., 1,8 mld dolarów).
msob