Światła zakrętowe w Astrze
Hella opracowała dynamiczne światła doświetlające zakręty w oparciu o bi-ksenonowe moduły projektorowe do nowego Opla Astry. Nowa Astra jest pierwszym samochodem w segmencie kompaktowym, który wyposażony może być w technikę i technologię AFL (Adaptive Front Lighting, adaptacyjne oświetlenie przedniego pasa).
Innowacja ta, tak istotna dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy, staje się tym samym dostępna dla znacznie szerszego kręgu klientów. Łącznie do tej pory Hella opracowała systemy doświetlające zakręty dla dziewięciu modeli różnych producentów i marek.
Dynamiczne doświetlanie zakrętów uzyskuje się poprzez wychylanie na boki bi-ksenonowego modułu w zakresie plus/minus 15 stopni, w funkcji promienia zakrętu pokonywanego przez pojazd. Dzięki temu powierzchnia oświetlana przez światła mijania przed samochodem wjeżdżającym w łuk zostaje niemal podwojona. Kierowca może wcześniej rozpoznać przebieg zakrętu i odpowiednio dostosować swe zachowania. Aktywne doświetlanie zakrętów pracuje zarówno w trybie świateł mijania, jak i drogowych i dostosowuje swe funkcjonowanie do prędkości samochodu.
Przy małych prędkościach światła podążają za ruchami kierownicy w ułamku sekundy, natomiast przy wyższych prędkościach mechanizm wychylający reflektory pracuje odpowiednio wolniej, by strumień światła rozkładał się dokładnie tak, jak jest to potrzebne kierowcy. Dynamiczny system poziomowania lamp zapewnia prawidłowe ustawienie reflektorów i strumienia światła na wymaganej przepisami wysokości zarówno podczas zmian obciążenia, jak i procesów przyspieszania bądź hamowania, dzięki czemu lampy auta nigdy nie oślepiają jadących z przeciwka.
W tylnych lampach zespolonych nowej Astry po raz pierwszy na świecie specjaliści-oświetleniowcy wykorzystali w lampach kierunkowskazów i cofania tzw. szybę półprzezroczystą, która opalizuje od zewnętrznej strony. Soczewka ta, wykonana z tworzywa sztucznego PMMA, zawiera supermałe globularne cząsteczki polimerowe, które odchylają światło wytworzone przez żarówkę zamiast je pochłaniać. Pozwala to na wykorzystanie 80 zamiast (jak to jest w przypadku konwencjonalnie barwionych szyb) 70 proc. światła wytworzonego. Pozytywny rezultat dla kierowców: dzięki silniejszemu rozproszeniu światła dobrze oświetlona jest też przestrzeń z boku pojazdu, a więc podczas cofania w ciemności łatwiej rozpoznać przeszkody.
Hella skonstruowała lampy doświetlające zakręty również dla Audi A6, A8, Mercedesa klasy E i SLK, BMW serii 5, Opla Signum, Vectry i Astry III.
Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.