Używany Peugeot 307 (2001-2008)

Kompaktowy Peugeot budzi wiele kontrowersji. Niektóre obawy użytkowników są uzasadnione, ale równie często powtarza się obiegowe mity. Sprawdzamy, jaka jest prawda o modelu 307.

Na co dzień stykamy się nie tylko ze sprzedawcami używanych samochodów i mechanikami, ale też z liczną grupą klientów, którzy pytają o to, jaki samochód używany "warto kupić". Na propozycję "Peugeot 307", bardzo często można usłyszeć "nie, bo to francuskie", "elektronika się zepsuje", a nawet "przecież one się palą!".

Bez wątpienia model 307 zapracował sobie na swoją niezbyt pochlebną opinię, ale trzeba pamiętać, że ten pojazd produkowano dosyć długo, a felerne są głównie egzemplarze z początku produkcji, i to one spowodowały, że "307" zyskał złą sławę. Rzeczywiście, trudno doradzać zakup bogato wyposażonego, kompaktowego Peugeota z pierwszych lat produkcji, zwłaszcza z silnikiem Diesla - problemy z elektroniką są na porządku dziennym. Jednak im później, tym lepiej - w szczególności sytuacja poprawiła się po liftingu z 2005 r. Wprowadzono wówczas zupełnie nowy system sterowania, czyli typowy dla współczesnych samochodów CAN (Controller Area Network - wspólna szyna komunikacyjna).

Reklama

Same zalety...

Przywoływane przy każdej okazji problemy z elektroniką potrafią przysłonić realne zalety Peugeota 307. Przede wszystkim jest to samochód przestronny, o nowoczesnej i bezpiecznej konstrukcji nadwozia, a przy tym świetnie zabezpieczony przed korozją. W przeprowadzonym przez "Motor" teście używanych aut kompaktowych pod kątem przydatności dla rodziny (montaż fotelika i wkładanie wózka dziecięcego do bagażnika) Peugeot 307 zdystansował rywali. Przypinanie fotelika z tyłu jest bardzo łatwe dzięki dużym tylnym drzwiom (dotyczy oczywiście tylko wersji 5d). Bagażnik zaś bez problemu mieści nawet duży wózek, w przeciwieństwie do takich rywali jak Focus czy Corolla. Tablica przyrządów cieszy dobrym wykończeniem, a przeważająca większość samochodów ma klimatyzację i fabryczny radioodtwarzacz, co nie jest oczywistością w przypadku sporo droższego Golfa. Ponadto warto jeszcze zwrócić uwagę na to, że oferowano dwie odmiany kombi: pięcioosobową z kanapą z tyłu i siedmioosobową SW z oddzielnymi fotelami 2. rzędu oraz szklanym dachem.

Na rynku SW cieszy się dużym powodzeniem, ale wiele samochodów reklamowanych w ogłoszeniach jako siedmioosobowe, w rzeczywistości ma taką liczbę pasażerów w dokumentach, tylko że foteli w bagażniku brak - zostały wymontowane i sprzedane oddzielnie. Fotele 3. rzędu nie składają się na płasko w podłodze i są dość niewygodne, więc jest to rozwiązanie awaryjne - ale trzeba przyznać, że 307 SW właściwie nie ma rywali rynkowych.

Kolejną niepodważalną zaletą "307" jest proste zawieszenie, składające się z kolumn McPhersona z przodu i belki skrętnej na sprężynach śrubowych z tyłu. Zrezygnowano z drążków skrętnych znanych z "306" i "206", dzięki czemu potencjalnemu nabywcy nie grozi konieczność regeneracji łożysk wahaczy za ok. 1000 zł. Konstrukcja podwozia w 307 należy przede wszystkim do tanich w serwisowaniu, z trwałością bywa różnie. Ceny części najlepiej określa słowo "umiarkowane" - większość elementów eksploatacyjnych do 307 kosztuje prawie tyle samo co do Renault, Opla czy Forda.

...i kilka wad

Dopóki mowa o silnikach benzynowych, "307" nie ma poważniejszych przypadłości. Podstawowa jednostka 1.4 z oznaczeniem KFU dobrze nadaje się do zasilania LPG z uwagi na hydrauliczne kasowniki luzu zaworowego. 1,6-litrowy silnik zużywa sporo paliwa, ale i tak niewiele w porównaniu do wersji dwulitrowej. Odradzamy ospałego diesla 1.4, niestety na negatywną rekomendację zasługują też diesle z filtrem cząstek stałych FAP - na tle innych aut z tym rozwiązaniem 307 nie jest zbyt problematyczny, ale im mniej osprzętu - tym niższy koszt eksploatacji.

Podstawową wadą "307" jest jednak nagromadzenie drobnych usterek wynikające z niskiej, ogólnej trwałości konstrukcji. Szczegółowo piszemy o nich na następnych stronach.

Peugeot 307 (2001-2008) - podsumowanie

Nie da się jednym zdaniem ocenić modelu 307. Z jednej strony, wczesne egzemplarze z bogatym wyposażeniem to istne "generatory kosztów". Z drugiej strony mamy rzeszę zadowolonych użytkowników, składającą się głównie z właścicieli poliftingowych wersji 1.6 HDi 90. Peugeot 307 ma sporo typowych usterek, ale pewnym szczęściem w nieszczęściu jest to, że są one powszechnie znane, podobnie jak metody ich usuwania.

Peugeot 307: historia modelu
2001: prezentacja hatchbacka.
2002: do gamy dołącza kombi i siedmioosobowy SW.
2003: prezentacja wersji CC.
2004: paleta silników poszerzona o 1.6 HDi o mocy 109 KM.
2005: lifting i "oszczędnościowy" diesel 1.6 HDi 90, w opcji ksenony i ESP.
2007: prezentacja następcy.

Peugeot 307 (2001-2008) - wersje nadwoziowe

Hatchback 5D

Kombi/SW

CC

Peugeot 307 (2001-2008) - 9 typowych usterek

Peugeot 307: niedziałające wyświetlacze

Ryzyko awarii: duże

Koszt wymiany: od 800 zł

Peugeot 307: nie działa przełącznik kierunkowskazów

Z czasem wyrabia się element plastikowy w przełączniku zespolonym odpowiedzialnym za uruchamianie kierunkowskazów i klaksonu. Manetka nie wraca, uruchamia się lewy kierunkowskaz zamiast prawego (lub żaden), nie działa klakson. Na szczęście możliwa jest naprawa, jednak wymaga ona sporo doświadczenia i kilku specjalistycznych narzędzi, nie zalecamy więc prób jej samodzielnego przeprowadzania. Dla bardzo zdecydowanych na forum modelu 307 (www.forum307.pl) w dziale "Kompendium wiedzy" zamieszczono szczegółowy instruktaż.

Ryzyko awarii: duże

Koszt wymiany: od 200 zł

Peugeot 307: filtr cząstek stałych FAP

Filtr cząstek stałych FAP nie występuje w konfiguracji z silnikiem Diesla 2.0 HDi z początku produkcji oraz 1.6 HDi 90 KM. Pozostałe diesle mają filtr cząstek stałych typu "mokrego", wymagający uzupełniania specjalnego płynu Eolys. Zbiornik płynu znajduje się przy zbiorniku paliwa i mieści ok. 3,5 l środka wspomagającego wypalanie sadzy w filtrze. Uzupełnienie to od 200 zł wzwyż, a jeden litr płynu wystarcza na ok. 20-30 tys. km. Ważne uwagi: nie wolno mieszać różnych rodzajów płynu Eolys (są dwa), a w niektórych autach nie ma czujnika poziomu płynu w zbiorniku (nie mają go auta z białym zbiornikiem, a mają te z ciemnoszarym). Kiedy filtr się zatka, można go usunąć, wymienić na regenerowany (od 1200 zł) lub nowy (cena ok. 2500 zł). Trzeba stwierdzić że na tle innych samochodów, FAP w Peugeocie nie jest przesadnie problematyczny, a co najważniejsze, tani w wymianie.

Ryzyko awarii: średnie

Koszt wymiany: od 1200 zł

Peugeot 307: zamek tylnej klapy

Ryzyko awarii: duże

Koszt wymiany: od 300 zł

Peugeot 307: silniki: wszyscy chcą kupować 1.6 HDi 90 KM!

Fenomen rynkowy dotyczący 307-mki jest taki, że z jednej strony to samochód uznawany za awaryjny, z drugiej jednak kusi obecnością wyjątkowo oszczędnego i prostego silnika Diesla. To jednostka o oznaczeniu fabrycznym DV6ATED4, czyli 90-konny 1.6 HDi. W tym silniku jest oczywiście wtrysk common rail, ale nie ma dwumasowego koła zamachowego, filtra cząstek stałych i turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek w turbinie. Wtryskiwacze to proste urządzenia Bosch, a rozrząd - normalny, łatwy w wymianie pasek. Przy tym zużycie paliwa to realne 5 l/100 km w trasie. Silnik ten oznaczano dodatkowym kodem 9HX i jest to najczęściej poszukiwana jednostka na rynku wtórnym. Auto w tej wersji łatwiej sprzedać, niż kupić!

Dane techniczne: Peugeot 307 (2001-2008)

Wersja1.4 16V1.6 16V1.6 HDi 901.6 HDi 1102.0 HDi
Silnikbenzynowybenzynowyturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1360 cm31587 cm31560 cm31560 cm31998 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16R4/8
Moc maksymalna88 KM109 KM90 KM109 KM107 KM
Maksymalny moment obrotowy133 Nm190 Nm215 Nm240 Nm250 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna172 km/h194 km/h179 km/h188 km/h183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s11,6 s12,5 s11,2 s11,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km6,57,24,95,25,4

Peugeot 307: groźba pożaru

Ryzyko awarii: małe

Peugeot 307: uszkodzenia turbosprężarki w 1.6 HDi

Ryzyko awarii: średnie

Koszt wymiany: od 1000 zł

Peugeot 307: uszkodzenia komputera BSI

Centralny moduł komfortu BSI (Boite Servitude Intelligente) jest odpowiedzialny za prawie wszystkie funkcje elektroniki na pokładzie. Niestety, nie jest też zbyt niezawodny. Najczęstszym powodem uszkodzenia BSI jest zamoknięcie przez otwory w podszybiu po lewej stronie samochodu. Często problemy nasilają się po wymianie szyby - powstają mikroprzecieki, a to wystarczy, żeby uszkodzić elektronikę. Czasem pomaga wysuszenie komputera, ale jeśli konieczna jest wymiana, to z kieszeni zniknie co najmniej 500 zł. Kodowanie nowego komputera to trudna procedura.

Ryzyko awarii: średnie

Koszt wymiany: od 500 zł

Peugeot 307: luzy na linkach dźwigni biegów

Ryzyko awarii: średnie

Koszt wymiany: od 600 zł

Peugeot 307: inne usterki

Oprócz wymienionych, Peugeota 307 trapią jeszcze:

  • uszkodzenia chłodnic klimatyzacji w autach po liftingu.
  • Odkręcanie się wydechu.
  • Pleśń wykwitająca na podsufitce.
  • Usterki wentylatora chłodnicy.
  • Awarie elektrycznego wspomagania kierownicy.
  • Rozwarstwianie się dwumasowego koła pasowego napędu osprzętu (z tłumikiem drgań) - dotyczy silnika 2.0 HDi, w razie awarii zalecamy wymianę na oryginał.

Peugeot 307 (2001-2008) - ocena trwałości ogólnej

Peugeot 307: plusy

  • Bardzo małe zużycie paliwa w wersji 1.6 HDi 90.
  • Proste zawieszenie.
  • Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
  • Przestronne wnętrze.
  • Szeroki wybór na rynku wtórnym, a także całkiem atrakcyjne ceny.


Peugeot 307: minusy

  • Usterkowa elektronika, często drobne awarie pojawiają się po sobie w bardzo małych odstępach czasu.
  • W niektórych autach wciąż występuje ryzyko pożaru.
  • Wszystkie mocniejsze diesle mają seryjnie filtr FAP.
  • Niska trwałość ogólna.


Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski, archiwum

Peugeot 2008 1.2 VTi Allure - TEST

Używany Peugeot 206 CC (2000-2007) - OPINIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy