Używany Fiat Punto II (1999-2008)
Jeśli ktoś nie chce użerać się z handlarzami i komisami, niech poszuka Punto II. To auto łatwo kupić od pierwszego, wieloletniego właściciela.
Funkcjonalność, osiągi, wyposażenie
Kanciaste i wysokie Punto to zadziwiająco wygodne auto, a w dodatku udało się w nim jeszcze wygospodarować aż 300-litrowy bagażnik. Trudno jednak zachwycić się wykończeniem, które zwłaszcza w samochodach kupionych w Polsce jest ascetyczne. W wielu egzemplarzach nie ma co marzyć o obrotomierzu, seryjnym radiu czy "elektryce", na pocieszenie jest za to wspomaganie z dwoma trybami pracy. Optymalne do miasta jednostki napędowe to 16-zaworowe 1.2 i 1.4 (80 i 95 KM). Diesel 1.9 JTD występuje rzadko i jest ciężki, przez co pogarsza się prowadzenie. Natomiast bazowa odmiana 1.2 8V radzi sobie tylko wtedy, kiedy kierowca jeździ sam lub z jednym pasażerem.
Awaryjność, koszty, rynek
Niskie koszty eksploatacji to znak rozpoznawczy Fiata i mocny punkt przemawiający za zakupem Punto. Ten model nie zdobędzie korony za trwałość, ale części są często nawet o połowę tańsze niż do rywali. Niewiele ponad 300 zł za sprzęgło, znacząco poniżej 100 zł za klocki hamulcowe - benzynowe Punto nie nadwyręży budżetu przeciętnego kierowcy. Trzeba tylko przygotować się na kilka typowych usterek, takich jak zepsuty alternator i wycieki oleju spod dekla zaworowego. Sytuacja rynkowa: lepszy ubogi egzemplarz z Polski, niż bogato wyposażony, ale sprowadzony.
- Włoska tradycja - nie chodzi tu o stylistykę, ale o wahacze z niewymiennymi sworzniami. Kompletny nowy wahacz kosztuje ok. 250-300 zł.
- Słabe miejsce na alternator - kiedy pęknie obudowa alternatora (a to powszechna usterka), jego niskie umiejscowienie powoduje, że zalewa go woda.
- Misja: prawie niemożliwe - wymiana przedniej żarówki jest wyjątkowo utrudniona. Jeśli przepali się w nocy i w trakcie opadów, nie poradzimy sobie.
Fiat Punto II: historia modelu
1999: prezentacja Punto.
2001: mocniejszy diesel JTD.
2003: lifting, nowe silniki.
2005: następca - Grande Punto.
Fiat Punto II: typowe usterki
- Pęknięcia obudowy alternatora, dostawanie się wody.
- Wycieki oleju spod dekla zaworowego w 1.2.
- Śniedziejąca instalacja elektryczna - brak styku.
- Nietrwałe przednie zawieszenie (wahacze wymienia się w całości).
Fiat Punto II: plusy
- przestronne nadwozie,
- niskie ceny części,
- udany silnik 1,2-litrowy,
- duży bagażnik (300 l).
Fiat Punto II: minusy
- ascetyczne wyposażenie,
- nawracające usterki elektryki,
- słaba jakość plastików w kabinie.
Długość/szerokość/wysokość: 384/166/148 cm.
Rozstaw osi: 246 cm.
Pojemność bagażnika: 3d 265-1080 l,
5d 300-1080 l.
Fiat Punto II: popularne silniki
Benzynowe:
- 1.2 60 KM - ośmiozaworowy klasyk, dobry do LPG
- 1.2 16V 80 KM - zdecydowanie najlepszy wybór do Punto
- 1.4 95 KM - dobry silnik, wprowadzony po liftingu (2003 r.)
- 1.8 HGT 131 KM - sportowa wersja z problemami
Wysokoprężne:
- 1.3 JTD 70 KM - niebywale oszczędny, mało płynnie przyspiesza
- 1.9 D 60 KM - ciężki, głośny, powolny... i niemal wieczny
- 1.9 JTD 80-100 KM - świetny diesel, ale mocno obciąża przód
Mimo drobnych niedoróbek, Punto jest jak najbardziej godne polecenia. Kosztami eksploatacji bije na głowę auta niemieckie.
Nasz wybór:
Pięciodrzwiowe Punto 1.2 16V lub 1.4 16V po liftingu.