12 przyszłych hitów rynku wtórnego
Przedstawiamy samochody, które dziś dopiero wchodzą na rynek wtórny, ale za kilka lat mogą nim wręcz zawładnąć. Kup dziś – niewiele stracisz!
Przewidywanie zmian w preferencjach klientów na rynku wtórnym na pierwszy rzut oka może wydawać się wróżeniem ze szklanej kuli. Sprawa jednak ma się zupełnie inaczej, gdy dysponuje się odpowiednimi statystykami, a przede wszystkim - gdy uważnie obserwuje się rynek i zmiany cen. Kilka razy do roku dokonujemy przeglądu cen najpopularniejszych modeli, a dzięki współpracy z otoMoto.pl mamy także dostęp do danych, wskazujących jakich samochodów szukają klienci na rynku wtórnym. Ich gusta zmieniają się tym szybciej, im szybsza jest ekspansja gam producentów i rotacja we wprowadzaniu modeli na rynek.
W naszym przeglądzie przedstawiliśmy samochody używane, które warto kupić z dwóch powodów: po pierwsze, moment największej utraty wartości mają już za sobą, bo ich staż rynkowy wynosi ok. 4 lata. Oznacza to też, że na rynek trafiają już egzemplarze używane, których nie pozbyto się przedwcześnie ze względu np. na wypadek. Po drugie - przewidujemy, że w ciągu kilku lat staną się przebojami rynku wtórnego i będzie można łatwo sprzedać je za dobre pieniądze.
Wzięliśmy pod uwagę trend odwrotu od diesli i ponowne zwrócenie się polskich klientów ku zasilaniu LPG. Takie samochody jak Dacia Duster, Chevrolet Cruze czy VW Up! idealnie nadają się do napędzania gazem. Przewidujemy również powrót zainteresowania autami francuskimi, które są coraz lepsze jakościowo.
Na kolejnych podstronach prezentujemy 12 przyszłych hitów rynku wtórnego:
W produkcji od d 2009 r. Ceny od 27 000 zł
To już przesądzone: Chevrolet wycofuje się z Europy. Nie ma jednak powodu, by obawiać się, że brak nowych aut tej marki spowoduje błyskawiczny spadek zainteresowania na rynku wtórnym, tak jak stało się to z Saabem. Produkty Chevroleta są po prostu atrakcyjniejsze: solidnie wykonane, tanie w eksploatacji i atrakcyjne wizualnie. Jeszcze przez lata mają duże szanse budzić zainteresowanie na rynku wtórnym, a prym wśród nich będą wieść modele najbardziej funkcjonalne: Cruze kombi (na fot.) i minivan Orlando. Cruze dzieli większość rozwiązań technicznych z Oplem Astrą IV, a główna różnica leży w silnikach Diesla. W Oplu można spotkać konstrukcje Fiata (2.0 CDTI), w Chevrolecie pracuje natomiast dwulitrowy diesel konstrukcji VW - również całkowicie godny polecenia. Bardzo dobrym pomysłem jest wolnossący silnik 1.8, który występował fabrycznie z instalacją LPG. Póki co dostępność części zamiennych poza ASO jest dosyć ograniczona, ale często można ratować się podzespołami z Astry IV. Nie zawsze pasują, więc zakup musi zostać poprzedzony sprawdzeniem numeru części w ASO.
To się nie sprawdzi
1.4 Turbo - ten silnik po prostu za dużo pali. Podstawowa wersja 1.6 jest natomiast za słaba i nie daje rady w trasie.
Dlaczego będzie hitem?
Samochód solidnie wykonany, pozbawiony skomplikowanych rozwiązań technicznych. Estetyczne wnętrze i silniki świetnie dostosowane do współpracy z LPG.
Polecany silnik: 1.8 16V
poj.: 1796 cm3,
moc: 141 KM,
maks. moment obr.: 176 Nm,
prędkość maks.: 195 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 10,5 s,
średnie zuż paliwa: 6,8 l/100 km
W produkcji od 2010 r. Ceny od 38 000 zł
Druga generacja C4 (od 2010 r.) zerwała z radykalną innowacyjnością poprzednika: nie ma już np. kierownicy z nieruchomym rdzeniem, a linię pojazdu pozbawiono charakterystycznych elementów. Paradoksalnie, właśnie dzięki temu ma ona większe szanse na sukces rynkowy. Niestety, w ofercie jest tylko jedna wersja nadwozia: hatchback 5d, cieszy za to spory wybór wyjątkowo oszczędnych silników: od 1.4 i 1.6 VTi do diesli 1.6 e-HDi osiągających 92 lub 112 KM. Wnętrze jest nie tylko przestronne, ale też elegancko wykończone. Jak na razie użytkownicy bardzo chwalą ten model. Większość klientów wybiera benzynowego 1.6 VTi 120 KM i narzeka jedynie na brak skrzyni 6-biegowej. Zużycie paliwa tej wersji rzadko przekracza 8 l/100 km. W THP jest wyższe o 1,5 l.
To się nie sprawdzi
1.6 THP - klienci na rynku wtórnym rzadko patrzą na osiągi, a najczęściej na tanią eksploatację. Tej silnik 1.6 THP nie zapewni.
Dlaczego będzie hitem?
Bardzo estetyczne wnętrze, naprawdę udane silniki, rekordowo oszczędne diesle 1.6 e-HDi.
Polecany silnik: 1.6 e-HDi 92 KM
poj.: 1560 cm3,
moc: 92 KM,
maksymalny moment obr.: 230 Nm,
prędkość maks.: 180 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 14,4 s,
średnie zużycie paliwa: 4,2 l/100 km
W produkcji od 2010 r. Ceny od 40 000 zł
Najtańszy SUV na polskim rynku to prawdziwy bestseller wśród nowych aut. Na razie oprócz sporadycznych problemów z korozją użytkownicy nie zgłaszają zastrzeżeń wobec Dustera. Bardzo niska cena zakupu sprawia, że procentowa utrata wartości tego modelu jest minimalna, a jeśli pojawiają się używane auta bez przeszłości "wypadkowej" - niemal natychmiast znajdują właścicieli. Pożądane są szczególnie egzemplarze czteronapędowe z silnikiem 1.5 dCi w wersji Laureate. Trzeba za nie zapłacić co najmniej 40 tys. zł.
To się nie sprawdzi
1.2 TCe - ten silnik nie łączy się z napędem na 4 koła, a na rynku wtórnym obecność 4x4 jest poważnym argumentem.
Dlaczego będzie hitem?
Prosta i tania w eksploatacji konstrukcja, duży prześwit, dobre własności terenowe wersji 4x4.
Polecany silnik: 1.5 dCi 4x4
poj.: 1461 cm3,
moc: 106 KM,
maksymalny moment obr.: 240 Nm,
prędkość maks.: 171 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 11,8 s,
średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km
W produkcji od 2010 r. Ceny od 39 000 zł
Focus III ma już 4 lata i właśnie doczekał się liftingu. Wkrótce rynek wtórny zostanie zalany ofertami po flotach. W większości będą to białe hatchbacki i kombi z silnikami Diesla 1.6 TDCi z bazowym wyposażeniem. Nie trzeba jednak demonizować flotowej przeszłości - większość aut jest jeszcze mało zużytych. Focus ma pewne wady, takie jak brzydkie plastiki we wnętrzu, przeciętna przestronność i hamulce zasługujące na ocenę dostateczną, ale wszystko zrekompensują ceny, które w obliczu dużej podaży błyskawicznie spadną.
To się nie sprawdzi
1.0 EcoBoost - klienci będą się bali tak małego i wyżyłowanego silnika. Będą woleli dopłacić, by kupić zwykłego 1.6 105 KM.
Dlaczego będzie hitem?
Samochód nowoczesny i atrakcyjny wizualnie, szeroki wybór silników i nadwozi, bardzo dobre prowadzenie.
Polecany silnik: 1.6 16V
poj.: 1596 cm3,
moc: 105 KM,
maksymalny moment obr.: 150 Nm,
prędkość maks.: 187 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 12,3 s,
średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
Lata prod. 2009-2013. Ceny od 32 000 zł
Druga generacja Mazdy 3 doczekała się następczyni już po 4 latach. Skutek? Auto wygląda nadal bardzo nowocześnie, ale jego ceny szybko spadają, bo już nie jest oferowany. Wykończenie wnętrza i prowadzenie prezentują światowy poziom, użytkownicy narzekają czasem tylko na ciasnotę z tyłu, nietrwałe hamulce i szarpanie sprzęgła. Odkąd Mazda wróciła oficjalnie do Polski, jej renoma jeszcze wzrosła - klientów przekonuje to, że wszystkie auta tej marki są produkowane w Japonii. Ponadto "trójce" drugiej generacji obce są problemy z korozją, które trapiły poprzedni model.
To się nie sprawdzi
2.2 MZR-CD: diesel nie oferowany w Polsce ze względu na pojemność skokową. Przy imporcie akcyza jest ponad 5 x wyższa niż za 1.6 CD.
Dlaczego będzie hitem?
Klienci uważają markę Mazda za wyjątkowo niezawodną, a nawet prestiżową. Wszystkie modele mają wysokie ceny na rynku wtórnym.
Polecany silnik: 1.6 CD
poj.: 1560 cm3,
moc: 109 KM,
maksymalny moment obr.: 240 Nm,
prędkość maks.: 185 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 11,0 s,
średnie zużycie paliwa: 4,5 l/100 km
W produkcji od 2009 r.
Hyundai ix35: ceny od 48 000 zł
Kia Sportage III: ceny od 54 000 zł
Trend do zamiany standardowych aut osobowych na SUV-y jest na razie widoczny głównie na rynku samochodów nowych, ale coraz wyraźniej zaznacza się też wśród pojazdów używanych. Liderami najmniejszej utraty wartości są wszak kompaktowe SUV-y: Qashqai i Tiguan. A kogo nie będzie stać na tak drogie auta, poszuka tańszych propozycji. I za kilka lat Hyundai ix35 oraz siostrzana Kia Sportage III będą bardzo łakomymi kąskami na rynku wtórnym. Zwłaszcza, że spora liczba aut będzie pochodzić z polskiej sieci sprzedaży. Klienci będą jedynie musieli pogodzić się z tym, że większość aut ma tylko przedni napęd (1.6 GDI, 1.7 CRDi). Można za to spodziewać się, że za sprawą długich okresów gwarancyjnych (Hyundai 5 lat, Kia 7 lat) wiele samochodów będzie serwisowanych w ASO aż do końca trwania gwarancji. I to mimo że nie ma takiego obowiązku. Największym zainteresowaniem będą się cieszyć oczywiście turbodiesle, a wśród nich - mocne jednostki 2.0 CRDi rozwijające od 136 do 184 KM. Różnice między autami są naprawdę niewielkie: Hyundai jest bardziej masywny, nieco bardziej terenowy i ma lepszą widoczność z kabiny. Kia wygląda nieco nowocześniej w środku, ma przestronniejsze wnętrze, ale drażni słabą widocznością, zarówno do przodu, jak i do tyłu. Jak na razie wiele samochodów wystawianych na sprzedaż to egzemplarze powypadkowe, zwłaszcza te pochodzące z importu indywidualnego.
To się nie sprawdzi
1.6 GDI: nie występuje z napędem 4x4, wtrysk bezpośredni wyklucza oszczędności na LPG, słabe osiągi, spalanie wcale nie jest małe.
Dlaczego będzie hitem?
Samochód nowoczesny i atrakcyjny wizualnie, szeroki wybór silników i nadwozi, bardzo dobre prowadzenie.
Polecany silnik: 2.0 CRDi
poj.: 1995 cm3,
moc: 136 KM,
maksymalny moment obr.: 320 Nm,
prędkość maks.: 182 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 10,8 s,
średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km
Typowe samochody w nietypowych wersjach - OPINIE
Youngtimery na horyzoncie - SAMOCHODY UŻYWANE
W produkcji od 2011 r. Ceny od 47 000 zł
Choć Peugeot 508 zadebiutował mniej niż 4 lata temu, już jest bardzo szeroko reprezentowany na rynku wtórnym. W ogłoszeniach można znaleźć ponad 250 samochodów. W większości są to sedany (60% oferty), a 9 na 10 ma pod maską silnik Diesla, zazwyczaj 1.6 lub 2.0 HDi. Popularnym wyposażeniem jest skrzynia automatyczna. Prawie 3/4 to auta sprowadzone - można podejrzewać, że niemały odsetek stanowią byłe francuskie taksówki.
Niewątpliwie "508" to ciekawa alternatywa dla Passata. Auto jest znacznie lepiej wyposażone i wykończone oraz o wiele przestronniejsze niż wcześniejszy model 407. Ma też lepsze proporcje nadwozia. Przednie zawieszenie to standardowe kolumny McPhersona - wielowahaczowe rozwiązanie zarezerwowano dla wersji 2.2 HDi.Polecamy diesla 2.0.
To się nie sprawdzi
2.2 HDi - to bardzo mocny diesel (aż 204 KM), ale wysoka akcyza nie daje mu szans na polskim rynku.
Dlaczego będzie hitem?
Oferuje jakość bliską Passatowi za lepszą cenę. Znakomite silniki wysokoprężne. Estetyczne wnętrze.
Polecany silnik: 2.0 HDi 140 KM
poj.: 1997 cm3,
moc: 140 KM,
maksymalny moment obr.: 320 Nm,
prędkość maks.: 210 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 9,8 s,
średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
Ceny od 38 000 zł
W produkcji od 2008 r.
Superb w wersji Combi to ogromny samochód. W połączeniu z oszczędnym silnikiem Diesla otrzymuje się murowany materiał na rynkowy hit. Oprócz 605-litrowego bagażnika, Superb Combi oferuje także niesłychaną przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu. W ofercie krótko znajdował się silnik 1.9 TDI (2008-2010), ale tylko w liftbacku. Kombi najczęściej występuje z udanym dieslem 2.0 common rail, zaskakująco często łączonym ze skrzynią DSG i napędem na 4 koła. Na razie trudno kupić idealnego Superba Combi za mniej niż 60 tys. zł.
To się nie sprawdzi
1.8 TFSI - coraz więcej słyszy się o problemach z rozrządem w tym silniku. Ponadto dużo pali i nie toleruje gazu.
Dlaczego będzie hitem?
Ogromne kombi ze sprawdzonymi silnikami Diesla. Niebywale przestronne w II rzędzie. Idealne na taksówkę.
Polecany silnik: 2.0 TDI 140 DSG
poj.: 1968 cm3,
moc: 140 KM,
maksymalny moment obr.: 320 Nm,
prędkość maks.: 203 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 10,3 s,
średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
W produkcji od 2008 r.
Bezpieczeństwo to główny powód, dla którego klienci wybierają model XC60. W niedługim czasie ten kompaktowy SUV przegoni popularnością wszystkie typowo osobowe modele Volvo. Dodatkowo warto podkreślić, że to auto często kupują w Polsce przedsiębiorcy i będą się go pozbywać, gdy zakończy się okres amortyzacji. Co ciekawe, zarówno diesel 2.0 (D3) jak i 2.4 (D5) to autorskie konstrukcje Volvo o 5 cylindrach. Polecamy wszystkie i ostrzegamy przed autami powypadkowymi.
To się nie sprawdzi
3.0 T6 - zapewnia fantastyczne osiągi, ale zużycie paliwa to istny horror. Ponadto występuje tylko ze skrzynią automatyczną.
Dlaczego będzie hitem?
Samochód bezpieczny, o modnym kształcie i charakterze, w dodatku słynący z niezawodnej technologii.
Polecany silnik: 2.0 D3
poj.: 1984 cm3,
moc: 163 KM,
maksymalny moment obr.: 400 Nm,
prędkość maks.: 200 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 10,3 s,
średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
W produkcji od 2010 r. Ceny od 60 000 zł
Dla dużej rodziny, do wożenia sprzętu, a także na taksówkę - Sharan to wyjątkowo wszechstronne auto. W dodatku druga generacja (w sprzedaży od 2010 r.) wyróżnia się seryjnymi drzwiami przesuwnymi po obu stronach nadwozia. Fotele są oddzielne, a trzeci rząd składany na płasko w podłodze bagażnika. Dobre wyciszenie i komfortowe resorowanie sprawiają, że Sharanem można pokonać nawet tysiąckilometrową trasę bez zmęczenia. Optymalny wybór - zarówno z punktu widzenia trwałości, spalania, jak i realiów rynku wtórnego - to diesel 2.0 TDI CR o mocy 140 KM. Używane Sharany kosztują na razie od 60 tys. zł, ale będą szybko tanieć, ponieważ popyt zostanie zaspokojony przez import aut z Niemiec. Bliźniaczy model to Seat Alhambra. Podkreślamy że nie wszystkie samochody mają 3. rząd foteli. Jeśli przebieg nie przekracza 100 tys. km, można polecić skrzynię DSG.
To się nie sprawdzi
1.4 TSI - ten silnik nie cieszy się wysoką renomą na rynku. Męczy się z Sharanem.
Dlaczego będzie hitem?
Najbardziej funkcjonalny Volkswagen. Oszczędne diesle. Wnętrze wykonane z solidnych materiałów.
Polecany silnik: 2.0 TDI 140 KM
poj.: 1968 cm3,
moc: 140 KM,
maksymalny moment obr.: 320 Nm,
prędkość maks.: 194 km/h,
przysp. 0-100 km/h: 10,9 s,
średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Ceny od 23 000 zł
Używana Skoda Superb II (2008-) - OPINIE
Przewodnik po silnikach francuskich - SAMOCHODY UŻYWANE
Citroen DS4
Fiat 500L
Jeep Grand Cherokee
Toyota Verso S
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum