Używane Volvo S60/V60 (2010-)

Model S60/V60 ostatecznie zerwał z wizerunkiem Volvo jako auta o kształcie cegły. Auto wygląda wciąż supernowocześnie, jest też... superskomplikowane.

VOLVO S60/V60
w produkcji: od 2010 r.
ceny: od: 45 000 zł

Kształt cegły i trwałość miliona kilometrów: z tym kojarzyło się Volvo przez lata. Z S60 i V60 skojarzenia są już zupełnie inne: świetne osiągi, indywidualny styl i mnóstwo systemów wspomagających bezpieczeństwo. Ten model ma już pięć lat i powszechnie pojawia się na rynku wtórnym, sprawdzamy więc, czy cała ta armia elektronicznych pomocników nie zaczyna się buntować.

Piszczy i piszczy

Standardowym wyposażeniem każdego S60 i V60 jest system City Safety, który zahamuje automatycznie przed przeszkodą, pod warunkiem że auto jedzie wolniej niż 30 km/h. Opcjonalnie montowano też układ ostrzegania przed zjazdem z pasa ruchu i zbliżaniem się do przeszkody, a także BLIS, czyli monitorowanie martwego pola w lusterku bocznym.

Reklama

Jazda S60/V60 może być nieco irytująca dla nieprzyzwyczajonego kierowcy - samochód nadzwyczaj często wydaje ostrzegawcze sygnały dźwiękowe, zdarza się też że hamuje awaryjnie, gdy niekoniecznie wymaga tego sytuacja. Nie jest to objaw awarii, po prostu system ma za dużą czułość.

Użytkownicy często narzekają na brak koła zapasowego - fabryczne opony łatwo się przebijają, a zestaw naprawczy okazuje się mało skuteczny. Była opcja zakupu koła zapasowego, ale mało kto ją wybierał, bo radykalnie zmniejszała i tak niewielki bagażnik.

Liczba wersji silnikowych przyprawia o zawrót głowy. Podstawowe silniki benzynowe były trzy: 1.6 turbo (oznaczenie T3 lub T4), 2.0 turbo (2.0 T lub T5) i 2.9 biturbo (T6 AWD). Dwie pierwsze to jednostki opracowane przez Forda, a ostatnia - autorska konstrukcja Volvo z 6 cylindrami w rzędzie, słynąca z ogromnej mocy i gigantycznego zużycia paliwa. Do wersji 4-cylindrowych montowano opcjonalnie dwusprzęgłową skrzynię zautomatyzowaną PowerShift, do T6 - klasyczny "automat".

Diesle także występują w trzech wersjach pojemności: 1.6 (D2), 2.0 (5 cylindrów - D3, D4) i 2.4 (także 5 cylindrów, D5, również z napędem na 4 koła). Od 2015 roku wszystkie dotychczasowe silniki wycofano i wprowadzono jedną pojemność 2 litrów w różnych wersjach mocy. Wyjątkiem pozostał wariant D4 2.4 AWD (diesel biturbo).

Teoria w kolizji z praktyką

Rzeczywistość rynkowa jest taka, że na jedną wersję benzynową przypada 14 diesli. To największa dysproporcja wśród nowoczesnych modeli klasy średniej. Klienci prawie zawsze wybierali wersję D3 lub D4, czyli 5-cylindrowego diesla 2.0. Ma on dwa znane problemy: nietrwały pasek alternatora (uwaga - może wkręcić się w rozrząd), a po większych przebiegach problemy z automatyczną skrzynią biegów. Szeroki, 5-cylindrowy silnik wymusił zastosowanie "kompaktowego" automatu Aisin AW TF-80SC, który nie jest zbyt trwały - po ok. 200 000 km zachodzi konieczność regeneracji łożysk wałków. Na razie S60/V60 to auto dość świeże, więc takie przypadki to rzadkość, ale następni właściciele muszą się z tym liczyć. Koszt sięga 8000 zł.

Zdarzyły się nieliczne przypadki pęknięcia bloku w dieslu D3/D4. Silniki wymieniano na gwarancji. Ostrzegamy przed dynamiczną jazdą "na zimno". DPF też tego nie lubi...

Zapraszamy do ASO

Pozostałe usterki nie są poważne - psuje się klamka bagażnika, pojawiają się nieszczelności orurowania od turbo lub bez powodu zapalają się kontrolki. Właściciele tego modelu najczęściej odwiedzają ASO, choć już pojawiły się i zamienniki, i warsztaty niezależne dysponujące odpowiednim testerem diagnostycznym DiCE. Na S60/V60 trzeba odłożyć co najmniej 45 tys. zł. Dużo? Równoletnie BMW kosztuje nawet 10 tys. zł drożej.

VOLVO S60

Sedan ma tradycyjną nazwę S60. Długość to 463 cm, czyli o 2 cm mniej niż aktualna Skoda Octavia. Rozstaw osi jest równy 278 cm - to bardzo dobry wynik. Szkoda, że bagażnik ma tylko 390 litrów.

VOLVO S60/V60 (2010-): HISTORIA MODELU

2010: premiera III generacji S60, kombi V60 dołącza kilka miesięcy później
2013: pierwszy lifting (fot. obok, auta po liftingu łatwo poznać po pojedynczych reflektorach), pojawiają się nowe silniki dwulitrowe konstrukcji Volvo
2015: modernizacja gamy silników, w ofercie tylko wariant 2.0 i 2.4 D

Volvo V60 (2010-): dane techniczne i osiągi

 T3
T4
2.0 TT5T6D2D3D4D5
Silnikbenzynowy, turbobenzynowy, turbobenzynowy, turbobenzynowy, turbobenzynowy, biturboturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbo
Pojemność skokowa1596 cm31596 cm31999 cm31999 cm32953 cm31560 cm31984 cm31984 cm32400 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16R6/24R4/8R5/20R5/20R5/20
Moc maksymalna150 KM/5700180 KM/5700203 KM/6000240 KM/5500304 KM/5400114 KM/3600136 KM/3500163 KM/3500205 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy240 Nm/1600240 Nm/1600300 Nm/1750320 Nm/1800440 Nm/2100270 Nm/1750350 Nm/4500400 Nm/1500420 Nm/1500
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna210 km/h225 km/h235 km/h230 km/h250 km/h195 km/h205 km/h220 km/h235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s8,3 s7,7 s7,3 s5,9 s10,9 s10,2 s9,2 s7,8 s
Średnie zużycie paliwa6,6 l/100 km6,6 l/100 km7,9 l/100 km7,9 l/100 km9,9 l/100 km4,3 l/100 km4,5 l/100 km5,4 l/100 km5,9 l/100 km

UŻYWANE VOLVO S60/V60 (2010-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Nieszczelne orurowanie intercoolera - problem diesli.
  • Nie działa klamka otwierania bagażnika - powszechna usterka, dotyczy wszystkich aut.
  • Niezbyt trwałe tuleje tylnych wahaczy.
  • Przypadki zużycia łożysk wałków w skrzyni automatycznej.
  • Kontrolki na tablicy przyrządów potrafią "oszaleć".


UŻYWANE VOLVO S60/V60 (2010-): SYTUACJA RYNKOWA

Typowo dla Volvo, kombi jest popularniejsze od sedana, a diesle górują nad wersjami benzynowymi. Ale stopień tej dominacji jest niespotykany: na ok. 300 wystawionych na Otomoto aut, 290 ma silnik Diesla. Prawie zawsze to wersja 2.0, czyli D3 lub D4. Ok. 40% pojazdów ma automatyczną skrzynię biegów. Niezłe oferty trafiają się w komisach przy salonach Volvo.

Volvo V60 (2010-): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL2013201220112010
T3/T490 000 zł60 000 zł54 000 zł49 000 zł
D3/D499 000 zł66 000 zł56 000 zł52 000 zł

UŻYWANE VOLVO S60/V60 (2010-): PODSUMOWANIE

Wysokie koszty serwisowania, ograniczona zwrotność i mały bagażnik to podstawowe wady S60/V60. Martwi też brak wyboru wersji benzynowych na rynku wtórnym. Technicznie auto jest dopracowane i rzadko zdarzają mu się poważne usterki - psują się głównie drobiazgi. Świetnie wypada poziom bezpieczeństwa i wyciszenie.

OCENA 3,5/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum, Rafał Andrzejewski; "Motor" 43/2015

Volvo S40/V50 (2004-2012) - SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Volvo S80 I (1998-2006) - OPINIE O SAMOCHODACH

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy