Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion - test

Po 5 latach produkcji VW odnowił swój miejski bestseller. Nowe Polo – jak oficjalnie je nazywa – upodobniło się do innego przeboju, czyli Golfa.

Z odnowionym Polo jest trochę jak z poprzednim wcieleniem Golfa czy wciąż aktualnym Passatem. Auto przeszło naprawdę dużą metamorfozę, ale na pierwszy rzut oka praktycznie tego nie widać. W odróżnieniu od nich VW w przypadku Polo nie używa jednak określenia "nowa generacja". Wystarcza "nowe Polo".

Zmodernizowany model ma delikatnie zmienione przód i tył nadwozia. Niemcy chwalą się, że Polo jako pierwszy przedstawiciel swojej klasy może być zaopatrzone w pełni LED-owe reflektory. Niestety, na razie takie w cenniku nie występują, a biksenony oferowane są za dopłatą tylko do... odmiany CrossPolo.

Reklama

Z nowymi elementami

Wnętrze, tradycyjnie dla miejskiego VW, wykonano z dobrych materiałów i przy okazji uzbrojono w elementy znane z Golfa VII. Pochodzą z niego m.in. kierownica, system multimedialny, przełączniki przy kierownicy czy też wyświetlacz komputera pokładowego. Prędkościomierz i obrotomierz "zatopiono" w tubach, a obsługa auta, poza mało intuicyjnym sposobem ustawiania lusterek wstecznych, jest bezproblemowa. Pod względem przestrzeni w kabinie Polo pozostaje klasowym przeciętniakiem, przegrywając na centymetry, i to wyraźnie, z nowszymi Peugeotem 208 czy Toyotą Yaris.

Najważniejszą zmianą z punktu widzenia kierowcy jest zastosowanie bardziej dynamicznych i oszczędniejszych silników. 1,2-litrowe TSI ma teraz 110 zamiast 105 KM, spełnia normę emisji spalin Euro 6 (wcześniej Euro 5) i minimalnie wcześniej niż do tej pory oddaje kierowcy maksymalną wartość momentu obrotowego. 175 Nm dostępne jest od 1500 aż do 4000 obr./min (przedtem: od 1550 do 4100 obr./min).

Osiągi też uległy poprawie, choć praktycznie ciężko to odczuć. Według danych testowych do 100 km/h Polo rozpędza się już w 9,4 s (zamiast 9,9 s). Poniżej 2000 obr./min silnik wykazuje sie niewielką, ale wyraźną słabością, by później zacząć równo, miarowo i szybko nabierać obrotów. Elastyczność też uległa poprawie - auto od 60 do 100 km/h na 4. biegu rozpędza się w czasie 9,0 s (a nie 9,9 s). Zużycie paliwa pozostaje niewielkie - w mieście wynosi ok. 6,5 l, w trasie zaś przy łagodnej jeździe łatwo zejść do 4,4 l/100 km.

Skrzynia biegów to precyzyjny, świetnie zestopniowany mechanizm. Na dodatek drogi pomiędzy kolejnymi przełożeniami lewarka są krótkie.

Jak o klasę większe

Polo na drodze zachowuje się w bardzo dojrzały sposób. Jest zwarte i tak pewne w prowadzeniu jak auta o klasę większe. Nowe wspomaganie kierownicy działa bez zarzutu. Komfort jazdy, nawet na 17-calowych obręczach, pozostaje dobry, a zawieszenie pracuje cicho.

Odnowione Polo pod niektórymi względami przypomina Golfa. To bardzo dobre auto, ale w testowanej wersji ceni się wysoko. Niemal jak Golf 1.2 TSI, kosztujący od 65 990 zł!

Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion - podsumowanie

Po zmianach to jeszcze lepsze auto. W wersji 1.2 TSI Polo przekonuje dynamiką, ekonomią i pewnością na drodze.

Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion: plusy

  • bardzo dobre osiągi,
  • niskie zużycie paliwa,
  • precyzyjna przekładnia,
  • dobra jakość materiałów w kabinie,
  • bardzo pewne właściwości jezdne,
  • dobry ogólny komfort


Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion: minusy

  • niezbyt obszerna kabina pasażerska,
  • wysoka cena zakupu,
  • za krótkie siedziska foteli

Dane techniczne: Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 BlueMotion

ModelPolo 5d
Wersja1.2 TSI 110 Highline
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1197 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna110 KM/5000
Maks. moment obrotowy175 Nm/1500
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość397/168/146 cm
Rozstaw osi247 cm
Średnica zawracania10,6 m
Masa/ładowność1060/570 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)280/952 l
Poj. zbiornika paliwa45 l (Pb 95)
Opony185/60 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna196 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,3 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s
Elastyczność 60-100 km/h9,0 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h18,4 s (6. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,1 dB →
Rzeczywista prędkość*96 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,5
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,2/4,1/4,9
Teoretyczny zasięg920 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,5/4,4/5,5
Rzeczywisty zasięg820 km
Cena wersji podstawowej**58 820 zł
Cena64 820 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Volkswagen Polo GTI - TEST

Kia Cee'd, Skoda Rapid Spaceback - PORÓWNANIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy