Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline - test
Volkswagen z dieslem nie kojarzy się z niską ceną? Golf 1.6 TDI przeczy tej opinii.
Choć w Grupie VW to Skoda produkuje najkorzystniej wycenione auta, nie znaczy to, że jej modele zawsze są najtańsze. A przynajmniej nie każdej wersji. Także wśród Volkswagenów zdarzają się bowiem auta w rozsądnych cenach - czasem nawet rozsądniejszych niż ich czeskie odpowiedniki.
Dobrym przykładem jest VW Golf - w większości odmian jest on droższy od Skody Octavii (średnio o ok. 1500 zł), ale są i takie, w których to Skoda kosztuje więcej. Konkretnie - te z 1,6-litrowym dieslem. Testowane auto to Golf 1.6 TDI Highline za 84 150 zł - o 100 zł droższy od swojego czeskiego odpowiednika, ale już w o jeden poziom niższych wersjach wyposażeniowych to Skoda jest o 560 zł droższa. Zresztą także Ford Focus czy Opel Astra w porównywalnych odmianach kosztują więcej niż Golf.
Stosunkowo niska cena nie jest jednak największą zaletą testowanego Golfa. Jest nią 105-konny turbodiesel. Jednostka ta pozwala autu osiągnąć 100 km/h w niecałe 11 s, co jest zupełnie wystarczającym wynikiem dla kogoś, kto nie czuje potrzeby ścigania się z innymi kierowcami. Zresztą na co dzień Golf wydaje się szybszy - to zasługa niezłej elastyczności i sporego zapasu momentu obrotowego przy niskich obrotach.
Taka charakterystyka silnika ma jeszcze jeden efekt - kompakt Volkswagena jest jednym z najoszczędniejszych aut w klasie. Podczas spokojnej jazdy poza miastem na każde 100 km zużywa zaledwie 4,3 l ON, w mieście - 6,4 l/100 km. Co prawda do rekordzisty segmentu jeszcze trochę brakuje (Renault Megane 1.6 dCi w trasie wystarcza 3,9 l/100 km), ale już taki rezultat Golfa sprawia, że właściciel może tankować go średnio co 930 km. A podczas dalszych wyjazdów, gdy będzie podróżował głównie poza miastem, przejedzie na jednym zbiorniku paliwa nawet o 200 km więcej.
Wadą Golfa 1.6 TDI jest skrzynia, której brakuje szóstego przełożenia. Co prawda brak ten ujawnia się dopiero przy autostradowych prędkościach, ale efektem jest naprawdę spory hałas i zwiększone zużycie paliwa.
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline: plusy
- bardzo oszczędny silnik,
- niezłe osiągi,
- przestronna kabina,
- rewelacyjna jakość wykończenia wnętrza,
- świetna ergonomia.
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline: minusy
- brak szóstego przełożenia w skrzyni biegów, co powoduje hałas przy wyższych prędkościach,
- dość nudny design nadwozia.
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński