Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance - test
Praktyczne nadwozie, mocny silnik, efektywny napęd 4x4 – Skoda Octavia w tej wersji przypomina motoryzacyjny uniwersalny szwajcarski scyzoryk.
Skoda Octavia to od dawna nr. 1 polskiego rynku nowych samochodów. Jej sukces tkwi w tym, że to auto kompaktowe, ale na tyle duże, że stanowi alternatywę dla droższych modeli klasy średniej. Swój udział w takim stanie rzeczy mają też dwie wersje nadwozia, szeroka gama silników i skrzyń biegów.
Niedawno do gamy najnowszej Octavii dołączyły dwie kolejne wersje - usportowiona RS i odmiana z napędem 4x4.
Bezkonkurencyjna?
Jeśli ktoś poszukuje kompaktowego kombi z napędem na 4 koła, nie ma wielkiego wyboru. Jedynym rywalem Octavii jest VW Golf Variant 4Motion.
Wersja 4x4 z zewnątrz nie różni się od przednionapędowego kombi. W kabinie, poza gałką dźwigni zmiany biegów z logo 4x4, też próżno szukać różnic. Istotne są za to te konstrukcyjne. Mowa o tylnym zawieszeniu wielowahaczowym. W Octavii z przednim napędem (z wyjątkiem wersji 1.8 TSI) stosuje się belkę skrętną - rozwiązanie proste i stosunkowo skuteczne. Z kolei to zastosowane w odmianie 4x4 przekłada się na lepsze właściwości jezdne i poprawione tłumienie nierówności.
Za napęd 4x4 stosowany w Octavii odpowiada najnowsza, 5. generacja sprzęgła Haldex. Napęd przenoszony jest na przednie koła, a w razie potrzeby, w ułamku sekundy, moment obrotowy trafia także na tylną oś. W porównaniu do wcześniejszych generacji Haldexa, najnowsze wydanie tego systemu działa płynnie i nie zaskakuje kierowcy nagłym załączeniem napędu tylnej osi.
Suma wielu zalet
Octavia 4x4 wyróżnia się świetną trakcją. Swój udział w tym ma również seryjna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) na przedniej i tylnej osi. Kierowca dostaje w tym aucie sporą porcję przyjemności z jazdy.
Dwulitrowy turbodiesel o mocy 150 KM to optymalne źródło napędu tego rodzinnego kombi. Testowe przyspieszenie od 0 do 100 km/h wyniosło 8,9 sekundy, co trzeba uznać za bardzo dobry wynik.
Nieco gorzej wypada ocenić zużycie paliwa, które nijak ma się do optymistycznych deklaracji producenta. Teoretycznie średnie spalanie wynosi 4,9 l/100 km, w praktyce trzeba się liczyć z wynikiem na poziomie 7,0 l/100 km.
Octavia 2.0 TDI 4x4 jest tak uniwersalna jak szwajcarski scyzoryk - ma wiele talentów i dobrze odnajdzie się w każdej sytuacji drogowej. Nic dziwnego, że właśnie w Szwajcarii aż 55% Octavii to właśnie wersje 4x4.
Octavia to dopracowana i przemyślana konstrukcja. W tej wersji to auto na każdą drogę i warunki pogodowe.
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance: plusy
- funkcjonalne wnętrze,
- ogromny bagażnik,
- wysoka jakość wykonania,
- komfort jazdy,
- osiągi,
- skuteczny napęd na obie osie.
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance: minusy
- silnik jest oszczędny, ale daleko mu do optymistycznych deklaracji producenta,
- wnętrze utrzymane w ponurej kolorystyce.
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała