Nissan Juke 1.6 DIG-T 4WD Shiro - test
Juke to teoretycznie model niszowy, a w praktyce rynkowy hit Nissana. Na szczycie jego gamy znajduje się 190–konna wersja Shiro.
Ten crossover, mimo odważnej stylizacji nadwozia, całkiem nieźle się sprzedaje. Także w Polsce - w ubiegłym roku nasi rodacy kupili niemal 3 tys. egzemplarzy. Najchętniej kupowane są odmiany bazowe, ale spore emocje budzi topowa wersja - z doładowanym silnikiem 1.6 DIG-T, o mocy 190 KM, napędem 4x4 i wyposażeniem Shiro (po japońsku "biały").
Nie wiedzieć czemu, taka konfiguracja wymaga zamówienia także bezstopniowej skrzyni biegów CVT. Wyraźnie wpływa ona na osiągi auta (prędkość maksymalna jest o 15 km/h niższa niż w przypadku wersji z napędem przednim i manualną skrzynią). Nieco gorsze jest także przyspieszenie od 0 do 100 km/h, za to zużycie paliwa - wyższe. Producent zdaje sobie z tego sprawę, dlatego topowy Juke ma większy zbiornik paliwa (50 zamiast 46 l).
Choć auto jest pięcioosobowe, tak naprawdę idealnie nadaje się dla... dwójki pasażerów. Z tyłu przestrzeni jest mało, a zajęcia miejsc na kanapie nie ułatwiają bardzo małe otwory drzwiowe. Także bagażnik nie szokuje pojemnością - ze względu na napęd 4x4 jest mniejszy niż w autach przednionapędowych. Mieści zaledwie 207 litrów (506 l po złożeniu tylnych siedzeń).
Juke 4x4 wyróżnia się nie tylko napędem, ma także zupełnie inaczej skonstruowaną tylną oś. Zamiast belki skrętnej zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, dzięki czemu własności jezdne są wyczuwalnie lepsze i pozwalają na wykorzystanie potencjału jednostki napędowej.
190-konny Juke w wersji Shiro kosztuje ponad 100 tys. zł. To naprawdę dużo. Cenę tę w jakiejś mierze usprawiedliwia duża moc, napęd na cztery koła i bogate wyposażenie. Do standardu należą nie tylko automatyczna klimatyzacja, ESP, sześć poduszek powietrznych, nawigacja z kamerą cofania i systemem Bluetooth, ale nawet skórzana tapicerka i dostęp bezkluczykowy.
Mimo to trudno uznać Juke'a za okazję. Ale jedno trzeba mu oddać - swoją nietypową stylizacją zdecydowanie wyróżnia się na naszych ulicach.
Plusy:
dobre osiągi, bardzo bogate wyposażenie standardowe, niezłe własności jezdne, ciekawa stylizacja nadwozia i wnętrza
Minusy:
wysoka cena, bardzo krótka lista opcji, spore zużycie paliwa, brak możliwości zamówienia auta z napędem 4x4 i manualną skrzynią