Kia Soul 1.6 GDI XL - test

Pierwsza generacja miejskiego crossovera Kii była w USA przebojem, ale w Europie nie zrobiła kariery. Drugie, poprawione wcielenie Soula powinno sobie lepiej poradzić na Starym Kontynencie.

Wydaje się, że pierwsza generacja Kii Soul miała wszystkie atuty, by stać się przebojem. Przede wszystkim została niezwykle atrakcyjnie wystylizowana, jej wnętrze było obszerne, a cena sensownie skalkulowana. Okazuje się jednak, że nie w każdym miejscu na świecie Soul został przyjęty równie entuzjastycznie.

W USA był przebojem, w ciągu ostatnich trzech lat średnia roczna sprzedaż wyniosła ponad 112 tys. egzemplarzy (z tendencją wzrostową z roku na rok). W Europie pozycja Soula jest natomiast zaskakująco słaba. To najgorzej sprzedający się model tej marki z wynikiem 3195 egzemplarzy w 2013 r. Soul I jest zatem tłem dla tuzów swojego segmentu, np. Nissana Juke’a (sprzedaż w ub.r. 106 434 szt).

Reklama

Kluczowa zmiana

Gdybyśmy mieli obstawiać, winę za niepopularność pierwszego Soula ponosiłyby jakość wykończenia i wygląd wnętrza. Jeśli tak było w rzeczywistości, nowy model ma sukces w kieszeni, bo kabina Soula II została zaprojektowana z większym polotem, a materiały są zdecydowanie lepsze.

Choć trudno w to uwierzyć patrząc na Soula numer 2, jest on dłuższy od poprzednika o zaledwie 2 cm, a szerszy o 1,5 cm. Ma też o 2 cm większy rozstaw osi. Przełożyło się to na minimalną poprawę przestronności. W sumie ilość miejsca w środku to jeden z ważniejszych atutów. W Soulu II bez problemu odbędą wygodną podróż cztery dorosłe osoby o wzroście ok. 190 cm. Podłoga z tyłu jest płaska, a kabina na tyle szeroka (138 cm), że od biedy usiądą tu trzy osoby.

Bagażnik jest całkiem pojemny jak na tak nieduży samochód. Ma podwójną podłogę: nad nią mieści się 238 litrów, pod 116 l - razem porządne 354 l (z seryjnym dojazdowym kołem zapasowym). Denerwujące są natomiast: wysoko położony próg ładunkowy (na wysokości 77 cm, ale to i tak o 3 cm lepiej niż poprzednio) i półka nad bagażnikiem, która nie podnosi się wraz z tylną klapą.

Inny wymiar downsizingu

Kia zastosowała w Soulu II silnik benzynowy z poprzedniego modelu. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że teraz zamiast 140 KM mocy rozwija 132 KM, a moment obrotowy spadł ze 166 do 161 Nm. Pewnie chodziło o zmniejszenie zużycia paliwa? Nic z tego: średnie podawane przez producenta wzrosło z 6,4 do 6,8 (7,3 z oponami 18-calowymi). W praktyce silnik 1.6 GDI nie jest wcale zły, ale trzeba uczciwie powiedzieć, że dynamiką specjalnie nie grzeszy. Przynajmniej do około 3 tys. obr./min. Powyżej tej granicy budzi się w nim ochota do pracy i bez problemu przekracza 6 tys./min. W sumie, jeżdżąc Soulem w tej wersji silnikowej trzeba po prostu często redukować biegi (nawet na autostradzie przyspieszając od 100 do 140 km/h warto zejść do czwórki zamiast pozostawać na biegu 6.), a nie polegać na elastyczności.

Soul II został zbudowany na nowej, zmodyfikowanej płycie podłogowej Cee’da i otrzymał zmodernizowane zawieszenie. Jest ono zestrojone dość twardo, co pociąga za sobą dwa następstwa: całkiem nieźle radzi sobie z kontrolowaniem ruchów wysokiego nadwozia na dynamicznie pokonywanych zakrętach, ale jednocześnie nie jest wzorem komfortu. Wygodę jazdy pogarszają także - seryjne w najbogatszej wersji wyposażenia XL - 18 calowe felgi z oponami 235/45 (w M i L są to "szesnastki" z ogumieniem 205/60). Na poprzecznych nierównościach, np. zapadniętych studzienkach kanalizacyjnych, autem bardzo wyraźnie wstrząsa.

Soul, podobnie jak Cee’d, ma układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem wyposażonym w system FlexSteer, czyli zmienianymi za pomocą przycisku trybami pracy: komfortowym, sportowym oraz normalnym. Układ jest dość precyzyjny, a najlepiej na stałe zostawić go w ustawieniu "Sport" - siła wspomagania jest wtedy optymalna zarówno podczas szybkiej jazdy, jak i manewrowania na parkingu.

Kia Soul 1.6 GDI XL - podsumowanie

Nowy Soul jest lepszym autem od poprzednika, przede wszystkim pod względem wyglądu i jakości wykonania wnętrza. Ma też o 14 l większy bagażnik, do którego jest lepszy dostęp. Poprawił się także komfort jazdy. Ale nowy Soul ma też mankamenty - pogorszyły się np. osiągi. Najgorsze jest jednak to, że cena w podstawowej wersji wzrosła z 50 990 na 59 900 zł - o ponad 17%.

Kia Soul 1.6 GDI XL: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • bardzo przestronna kabina,
  • łatwa obsługa,
  • duży bagażnik,
  • wygodne fotele


Minusy:

  • za nisko podnoszona klapa bagażnika,
  • skokowa regulacja oparć siedzeń


Kia Soul 1.6 GDI XL: układ napędowy

Plusy:

  • wystarczająca dynamika powyżej 3 tys. obr./min,
  • znośne zużycie paliwa,
  • precyzyjna praca skrzyni


Minusy:

  • bardzo słaba elastyczność,
  • przy 140 km/h silnik pracuje z prędkością 4 tys. obr/min i jest zbyt głośny


Kia Soul 1.6 GDI XL: właściwości jezdne

Plusy:

  • stabilne zachowanie na zakrętach,
  • dobra trakcja,
  • wystarczająca precyzja układu kierowniczego


Minusy:

  • twarde zawieszenie i 18-calowe opony pogarszają komfort jazdy


Kia Soul 1.6 GDI XL: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bardzo bogate wyposażenie standardowe odmiany XL,
  • długa gwarancja


Minusy:

  • znaczny wzrost ceny w stosunku do poprzednika,
  • w wersji XL seryjne felgi 18'',
  • brak przednich czujników parkowania nawet w opcji

Porównanie wymiarów Kii Soul

Dane techniczne: Kia Soul 1.6 GDI XL

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1591 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna132 KM/6300
Maks. moment obrotowy161 Nm/4850
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went/tarczowe
Długość/szerokość/wysokość414/180/159 cm
Rozstaw osi257 cm
Średnica zawracania10,6 m
Masa/ładowność1287/533 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)354/1367 l
Poj. zbiornika paliwa54 l (Pb 95)
Opony235/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s →
Elastyczność 60-100 km/h11,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h22,4 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)37,2 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h65,8 dB →
Rzeczywista prędkość*97 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,9
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,1/6,3/7,3
Teoretyczny zasięg740 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)10,2/7,1/8,6
Rzeczywisty zasięg628 km
Cena wersji podstawowej**59 900 zł
Cena74 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL - TEST

Nowa Kia Soul od 59 900 zł - MOTORYNEK

Kia Cee'd, Skoda Rapid Spaceback - PORÓWNANIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama