Citroen DS5 2.0 HDi Hybrid4 SportChic - test

Diesel połączony z silnikiem elektrycznym. Oto nowa motoryzacyjna doktryna koncernu PSA popierana osobiście przez nowego prezydenta Francji.

Nie tylko w polityce Francja i Niemcy mają odmienne zdanie. Także w motoryzacji zazwyczaj obierają inną drogę. O ile niemieccy producenci ostrożnie podchodzą do hybryd, o tyle Francuzi zaangażowali się na poważnie w rozwój tego rodzaju napędów i jak to zwykli robić podeszli do tego zadania z fantazją.

W ten sposób powstał nowy napęd hybrydowej wersji DS5, wykorzystywany również m.in. w Peugeocie 508 RXH.

Koncern PSA postawił na zupełnie nowy pomysł. Połączył silnik Diesla z silnikiem elektrycznym. Dotychczas producenci tworząc napędy hybrydowe łączyli benzynowe jednostki spalinowe z elektrycznymi. W zdecydowanej większości wypadków z dość mizernymi efektami.

Reklama

Citroenowi udało się jednak stworzyć naprawdę dobry napęd nie będący jedynie sztuką dla sztuki. Zakładając nawet, że deklarowane w specyfikacji technicznej zużycie paliwa w mieście poniżej 4 l/100 km jest nierealne do osiągnięcia w rzeczywistych warunkach, większość kierowców będzie szczęśliwa, gdy uda się im osiągnąć wynik na poziomie 6 l/100 km. To i tak nieźle. Konkurenci o podobnych parametrach potrzebują nawet kilku litrów więcej.

Zalety napędu Hybrid4 nie ograniczają się jednak tylko do oszczędzania paliwa. Oprócz tego niesie on ze sobą jeszcze jedną interesującą właściwość: napęd na cztery koła. Cały układ jest pomyślany tak, że silnik spalinowy napędza koła przednie, a elektryczny - tylne. Tym samym powstaje coś w rodzaju napędu 4WD. Nie jest to może napęd porównywalny z tymi stosowanymi przez Audi czy Subaru ale jest i w wielu sytuacjach drogowych może się przydać.

Najsłabszym ogniwem całego układu napędowego jest elektronicznie sterowana 6-biegowa skrzynia automatyczna. Jej szybkość i płynność działania pozostawia wiele do życzenia. Ta słabość nie zmienia jednak faktu, że DS5 Hybrid4 jest jednym z niewielu sensownych pojazdów hybrydowych.

Jeśli już mowa o słabościach, to nie sposób nie wspomnieć z żalem, że model DS5 nie zapożyczył hydropneumatycznego zawieszenia od C5. Mówiąc wprost mechaniczne zawieszenie DS5, zwłaszcza w wersji z 19-calowymi obręczami Cairns, z dziurami na drogach radzi sobie w stylu nie przystającym do aut klasy premium, którymi jeżdżą prezydenci.

Dane techniczne: Citroen DS5 2.0 HDi Hybrid4 SportChic

Silnikturbodiesel/elektryczny
Pojemność skokowa1997 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna (diesel)163 KM/3850
Moc maksymalna (elektryczny)37 KM/2500
Maks. moment obr. (diesel)300 Nm/1750
Maks. moment obr. (elektryczny)200 Nm/-
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Długość/szerokość/wysokość453/187/151 cm
Rozstaw osi273 cm
Średnica zawracania11,8 m
Masa/ładowność1781/484 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)325/1145 l
Poj. zbiornika paliwa60 l (ON)
Opony235/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)4,2/4,0/4,1
Emisja dwutlenku węgla107 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)6,2/5,0
Cena wersji podstawowej*143 200 zł
Cena158 200 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Krzysztof Burmajster; zdjęcia: Robert Brykała, Citroen

Citroen DS4, Citroen DS5 - PORÓWNANIE

Porównanie: Citroen DS5, Volkswagen CC - PORÓWNANIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy