Toyota RAV4 D-4D 125 - pierwsza jazda

Duży może więcej. Nowa Toyota RAV4 to więcej auta, bagażnika, wyposażenia oraz komfortu. To po prostu wyższa liga.

Toyota zagrała va banque. RAV4 w najtańszej wersji ma pod maską turbodiesla, a nie silnik benzynowy. Przy okazji napęd przekazywany jest na przednią oś i nie ma możliwość wyboru wersji 4x4. Ta zarezerwowana została dla aut z 2-litrowym, 150-konnym silnikiem benzynowym lub 2,2-litrowym turbodieslem. W ich przypadku napęd 4x4 należy do wyposażenia seryjnego.

Wyrośnięta

Nowe RAV4, bazujące na platformie Avensisa, to auto wyraźnie większe niż poprzednik. Jest dłuższe o 20 cm, szersze o 3 cm, niższe o 2,5 cm i ma o 10 cm większy rozstaw osi (266 cm). Wyróżnia się także bardzo obszernym wnętrzem oraz wielkim bagażnikiem.

Reklama

Ten ostatni mierzy 547 lub 1746 l po złożeniu kanapy. Zresztą jej składanie odbywa się w bajecznie prosty sposób - wystarczy pociągnąć do góry jedną z rączek, umieszczonych po obu jej bokach. Wtedy kładzie się oparcie i w dół wędruje również siedzisko.

Zresztą sam bagażnik ma nisko - 64 cm nad ziemią - poprowadzony próg załadunkowy i jest bardzo funkcjonalny. Oprócz klasycznych haczyków, seryjnie ma specjalną siatkę. Można ją montować na kilka sposobów, czyli tak, aby włożyć do niej np. plecak lub by dzieliła bagażnik na dwie części. Co więcej, wraz z roletą chowa się ona pod podłogą, pod którą znalazło się miejsce na standardowe dojazdowe koło zapasowe. Pokrywa bagażnika w nowym aucie otwiera się do góry, a nie na bok, jak u poprzednika.

RAV4 jest kolejnym modelem po Aurisie, mającym kokpit zaprojektowany według nowego stylu Toyoty. Postęp jest rzeczywiście duży, a srebrne akcenty dookoła zegarów i na konsoli środkowej, "karbonowe" wykończenie przy drążku zmiany biegów oraz skórzany pas wyglądają nieźle. Ten ostatni nie występuje w najtańszej odmianie Active. Nowemu RAV4 należą się pochwały także za mnóstwo praktycznych schowków, wnęk na napoje i półek.

Obsługa podstawowych funkcji auta jest intuicyjna, a zegary - duże i czytelne. Nie wszystkim zapewne przypadnie do gustu niebieskie podświetlenie. Brakuje menu komputera pokładowego w języku polskim, a niektóre przełączniki zostały umieszczone niezbyt wygodnie. Tak jest np. z tym służącym do dezaktywacji systemu start/stop.

Za kierownicą nowego auta siedzi się zdecydowanie lepiej niż w poprzedniku. Ma ona o 4 cm większy zakres wzdłużnej regulacji, a fotele są duże i dobrze wyprofilowane.

Jak należy

RAV4 to nowoczesny samochód, prowadzący się solidnie, przewidywalny i dobrze wykonujący polecenia kierowcy. SUV Toyoty nie pozwala sobie na nadmierne przechyły nadwozia w zakrętach ani też na bujanie przy ostrych manewrach. Jego elektrycznie wspomagany układ kierowniczy jest wystarczająco bezpośredni oraz precyzyjny.

124-konny turbodiesel to kolejny jasny punkt RAV4. Chętnie wchodzi na obroty, ma dobrą reakcję na gaz oraz wykazuje się skromnym apetytem na paliwo. Na 200-kilometrowej trasie, głównie autostradzie, zużył 6,3 l oleju napędowego.

Najnowsza Toyota seryjnie ma m.in. 7 poduszek powietrznych (w tym kolanową), ESP, klimatyzację manualną, kierownicę wielofunkcyjną, radio z CD/MP3, złącza AUX i USB oraz elektrycznie sterowane szyby. A to wszystko za nieprzesadzoną cenę 96 900 zł.

Napęd tylko na przednią oś nie powinien być przeszkodą w dobrej sprzedaży, ponieważ większość polskich klientów wybiera właśnie takie wersje. Na dodatek wręcz pożąda silnik wysokoprężny.

Dane techniczne: Toyota RAV4

Wersja2.0 VALVEMATIC2.0 D-4D2.2 D-4D
Silnikbenzynowyturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1987 cm31998 cm32231 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna152 KM/6200124 KM/3600150 KM/3600
Maksymalny moment obrotowy195 Nm/4000310 Nm/1600340 Nm/2000
Osiągi
Prędkość maksymalna185 km/h180 km/h190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s10,5 s9,6 s
Zużycie paliwa w l/100 km*9,3/6,0/7,25,7/4,4/4,96,7/5,6/5,0
Cena101 900 zł96 900 zł131 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Toyota Prius+ Prestige - TEST

Toyota Verso - PIERWSZA JAZDA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy