Warto tankować benzynę premium? Pb98 lepiej nie lej do baku starszego auta

Wielu kierowców nie raz zastanawiało się przy dystrybutorze, czy zatankować droższą benzynę bezołowiową 98-oktanowej zamiast 95-oktanej. Sprawdzamy, czy takie paliwo przełoży się na lepsze osiągi oraz zasięg. Droższe paliwo premium nie zawsze będzie „zdrowszym” rozwiązaniem dla silnika.

Warto tankować paliwo premium? Różnica pomiędzy benzyną Pb 95 i Pb 98

Przeciętny kierowca nie zauważy żaden różnicy po zatankowaniu droższego paliwa oznaczonego liczbą 98 zamiast 95. Cyferki, które znajdują się przy pistoletach dystrybutorów paliwa oznaczają liczbę oktanową benzyny bezołowiowej.

Liczba oktanowa określa odporność danego paliwa na spalanie stukowe - im wyższa liczba, tym większa odporność na samozapłon. Jest to zjawisko gwałtownego i niekontrolowanego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku, które objawia się "metalicznym" stukotem spod maski.

Nie wpływa ono dobrze na silnik, ponieważ gwałtowna reakcja spalania mocno przeciąża takie komponenty, jak zawory, tłoki czy układ korbowy. Zbyt duża intensywność spalania stukowego mogłaby doprowadzić do uszkodzenia silnika. Dlatego producenci od wielu lat montują w jednostkach napędowych czujniki spalania stukowego, a komputery pokładowe potrafią dostosować pracę silnika w zależności od zatankowanego paliwa.

Reklama

Czy benzyna Pb98 dodaje mocy

Wielu kierowców błędnie uważa, że samochód po zatankowaniu benzyny 98-oktanowej oferuje odczuwanie lepsze osiągi. W przypadku większości samochodów jest to nieprawda. Jeśli samochód jest przystosowany do jazdy na benzynie 95-oktanowej i 98-oktanowej, to zatankowanie tej drugiej do baku nie sprawi, że nagle odczujemy dużo wyższą moc.

Różnicę odczujemy dopiero, gdy do samochodu przystosowanego do benzyny 98-oktanowej zatankujemy paliwo o liczbie oktanowej 95. Zwykle chodzi o mocno wysilone jednostki w samochodach sportowych. Zatankowanie tańszego paliwa może obniżyć osiągi samochodu, ponieważ komputer sterujący pracą silnika wykryje ryzyko spalania stukowego i obniży jego potencjał.

Czy można zatankować inne paliwo?

Kierowca powinien tankować paliwo zgodnie z zaleceniem producenta samochodu. Informację znajdziemy w instrukcji samochodu, a także na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Najczęściej jest tam oznaczenie "95/98" lub "min. 95". Większość popularnych aut można tankować paliwem 95- i 98-oktanowym. Wyższa liczba oktanowa występuje zwykle w autach sportowych oraz o dużej mocy.

Jednorazowe tankowanie benzyny o niższej liczbie oktanowej nie doprowadzi od razu do zniszczenia silnika. Jednak jeśli producent wyraźnie radzi tankowanie benzyny o wyższej liczbie oktanowej, to należy się stosować do tego zalecenia.

Benzyny Pb98 lepiej nie tankować do starszego auta

Na stacji benzynowej coraz częściej możemy spotkamy tzw. paliwa premium o liczbie oktanowej od 98 do 100, zawierające uszlachetniające dodatki. Producenci obiecują obniżone spalanie, zwiększoną moc i ochronę silnika. Większość tych obietnic to po prostu zwykły marketing, ale faktycznie takie paliwa są często wzbogacane np. dodatkami oczyszczającymi silnik.

W przypadku nowego auta nie jest to żaden problem, ale tankowanie paliwa premium w starszym samochodzie może podziałać na jego niekorzyść. Takie paliwo może doprowadzić do wypłukania nagromadzonego nagaru, w efekcie czego jego cząstki dostaną się do układu wtryskowego i spowodują jego uszkodzenie.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: paliwo | stacja benzynowa | benzyna | diesel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy