Twoje auto zostawia plamy? Jeśli są czarne, to niedobrze
Kolor i zapach plam pozostawianych przez samochód może wiele powiedzieć na temat potencjalnej awarii.
Parkując auto w różnych miejscach, kierowcy często nie dostrzegają śladów cieczy wypływających z pojazdów. Dopiero niepokojące wskazania kontrolek na desce rozdzielczej są sygnałem alarmującym.
Wycieki spod samochodu mogą mieć również następstwa prawne, jak np. odholowanie auta na parking depozytowy na koszt właściciela, a także zatrzymanie dowodu rejestracyjnego podczas kontroli drogowej, co jednocześnie wiąże się z zakazem dalszej jazdy.
Istnieje wiele rodzajów płynów, które mogą wyciekać z samochodu. Może to być olej silnikowy, paliwo, olej ze skrzyni biegów, olej do wspomagania układu kierowniczego, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy, jak również wycieki z układu klimatyzacji oraz układu chłodzenia.
Większość zbiorników z płynami, zwłaszcza z olejem przekładniowym czy płynem chłodniczym, zlokalizowana jest z przodu pojazdu. Istnieje jednak grupa cieczy, które krążą w układach znajdujących się również w tylnej części auta. Ślady po płynie hamulcowym pojawiają się najczęściej w okolicy kół, natomiast plamy po oleju do dyferencjału często znajdują się w pobliżu mechanizmu różnicowego na tylnej osi auta.
Nie tylko lokalizacja płynów eksploatacyjnych pomoże ustalić źródło wycieku. Kluczowy jest również ich kolor i zapach.
Ślady oleju silnikowego charakteryzują się czarnym lub ciemnobrązowym kolorem, z kolei barwa płynu chłodniczego może być zarówno zielona, niebieska, jak i w niektórych przypadkach czerwona. Płyn chłodniczy zostawia najczęściej plamy o oleistej i "luźnej" konsystencji, natomiast benzynę oraz olej napędowy można zidentyfikować po charakterystycznym zapachu. Awarię systemu klimatyzacyjnego może zwiastować cieknąca woda, czynnik chłodzący lub olej ze sprężarki.
Niezależnie od tego, którego układu dotyczy wyciek należy niezwłocznie udać się do serwisu samochodowego w celu zdiagnozowania i usunięcia usterki.