Twoje auto też ma czarne kropki na szybie. Wiesz, skąd się wzięły?
W każdym samochodzie na obramowaniu szyb znajdziemy czarne kropki. Niewielu kierowców zwraca uwagę na to rozwiązanie, a jeszcze mniej osób wie, do czego to rozwiązanie służy. Wyjaśnimy więc co to jest tzw. frit i po co się go stosuje na szybach w aucie.
Czarne kropki (nazywane fritem) są nakładane metodą sitodruku i są wykonane z ceramicznej emalii spiekanej pod wysoką temperaturą z szybą samochodu. Ten element jest bardzo ważny w procesie montowania przedniej szyby w samochodzie.
Gdyby nie czarna obwódka o chropowatej strukturze, odpowiednie zamocowanie szyby mogłoby być niemożliwe.
Zadaniem zewnętrznej strony jest ochrona kleju przed degradującym działaniem promieni słonecznych. Dzięki temu spoiwo zachowuje swoje właściwości przez lata. Kolejna kwestia jest dość prozaiczna - po prostu ukrywa klej mocujący szybę.
Kropki zapobiegają również powstawaniu dużej różnicy temperatur na małej powierzchni szklanej, które mogą doprowadzić do jej uszkodzenia. Drugą sprawą jest zapobieganie powstawaniu optycznych zniekształceń z powodu różnicy temperatur.
Czarne kropki pojawiające się wokół miejsca montażu lusterka wstecznego są nakładane z myślą o kierowcy. Zapobiegają oślepianiu przez intensywne promienie słoneczne. Występują w miejscach, których nie da się zasłonić osłonami przeciwsłonecznymi.
Czarnych kropek na szybach jest jeszcze więcej. W wielu samochodach znajdziemy je również w prawym, dolnym rogu, tuż pod oznaczeniem producenta szyby. Na ich podstawie można sprawdzić rok i miesiąc produkcji szyby.
Liczba kropek oznacza miesiąc, a towarzysząca im cyfra, rok. Dla przykładu szyba z marca 2005 roku będzie oznaczona w ten sposób: (5).