Test montażu fotelików 2012
Jedną z cech samochodu rodzinnego powinna być możliwość łatwego zamontowania fotelika dla dziecka. Organizacja ÖAMTC sprawdziła pod tym kątem 18 aut.
Austriacki ÖAMTC od 2010 r. sprawdza, na ile samochody odpowiadają wyobrażeniom o rodzinności, oceniając łatwość umieszczania w nich fotelików dziecięcych.
"W tegorocznych próbach żadne z aut nie okazało się ideałem" - mówił technik ÖAMTC Steffan Kerbl. "Punkty kotwiczenia, zarówno typowe Isofix, jak i Top tether (górne, dodatkowe, choć także w standardzie Isofix - red.) były często trudno dostępne, a pasy okazywały się zbyt krótkie do zamontowania fotelika dziecięcego."
Foteliki obok kierowcy
Jeśli przewozi się więcej niż dwoje dzieci, trzeba wykorzystać także fotel pasażera obok kierowcy lub środkowe miejsce na tylnej kanapie. Chcąc zamontować z przodu fotelik tyłem do kierunku jazdy, bezwzględnie należy dezaktywować przednią poduszkę powietrzną pasażera. Niestety, nie we wszystkich samochodach jest to wykonalne - takiej opcji w ogóle nie przewidziano w obu modelach Subaru (Legacy i XV).
Także w większości testowanych aut montaż fotelików dziecięcych na fotelu obok kierowcy i na środkowym miejscu tylnej kanapy jest możliwy tylko po zastosowaniu się do pewnych ograniczeń, na przykład wolno tam umieszczać tylko foteliki określonych klas wagowych co ogranicza użyteczność z punktu widzenia części rodziców.
Zbyt krótkie pasy
Kolejnym problemem okazała się często niewystarczająca długość pasów bezpieczeństwa. "W BMW serii 3, Maździe CX-5, Nissanie Qashqaiu i Oplu Zafirze pasy są bardzo krótkie. Zbyt krótkie, by swobodnie zamontować foteliki dziecięce, są pasy w Hyundaiu i40 kombi i Oplu Amperze" - narzeka technik ÖAMTC. Bardzo pozytywnie ocenia natomiast długość pasów w Oplu Combo Tour, Peugeocie 4008 i Volvo V40.
BMW serii 3, Opel Zafira Tourer i Subaru XV zbierają pochwały za doskonale widoczne i łatwo dostępne punkty kotwiczenia Isofix. Źle pod tym względem oceniono Hondę Civic, Nissana Qashqaia, Skodę Roomster i Subaru Legacy. Górne punkty kotwiczenia (Top tether) są umieszczone w bardzo praktycznym miejscu szczególnie w BMW serii 3 i Subaru Legacy.
"Aby wytypować odpowiedni samochód rodzinny trzeba zawsze odbyć jazdę próbną z udziałem dzieci i fotelików" - doradza na koniec Kerbl. Tylko w ten sposób w praktyce da się ocenić, czy auto jest przyjazne rodzicom.
Oceniając auta, specjaliści z ÖAMTC zwracali uwagę na łatwość montażu fotelików do punktów kotwiczenia Isofix i Top tether. Sprawdzano też, czy pasy bezpieczeństwa są na tyle długie, aby umożliwić wygodne przypięcie fotelika. Oceniano ponadto ilość miejsca na siedzeniach, na których umieszczano foteliki. Warto zaznaczyć, że użycie pasa Top tether w fotelikach z Isofix jest konieczne. Pas przyczepiony do punktów kotwiczenia w aucie i mocno naciągnięty przeciwdziała obracaniu się fotelika.
Maciej Pertyński, Maciej Pobocha