Filtr kabinowy w samochodzie można wymienić samodzielnie. Wykonanie tej czynności nie musi być trudne. Wskazówki prezentujemy poniżej.
Podstawowym zadaniem filtra kabinowego (zwanego także przeciwpyłkowym) jest oczyszczanie powietrza, które wpływa do wnętrza samochodu. Namacalnym efektem działania tego elementu wyposażenia jest ograniczenie zakurzenia kabiny. Filtry mają też własności antyseptyczne, dzięki czemu ograniczają rozwój mikroorganizmów i nasilanie się procesów rozkładu zatrzymanych zanieczyszczeń organicznych. Wyższej klasy filtry (z warstwą węgla) zatrzymują nie tylko kurz, ale także unoszące się w powietrzu alergeny, sadzę i ograniczają przenikanie przykrych zapachów.
Reklama
Stacje serwisowe zalecają wymianę filtra kabinowego co 15-30 tys. km - przy okazji okresowych przeglądów i liczą sobie za tę czynność 50-100 zł. Jeśli zastąpieniem starego filtra nowym zajmuje się sam kierowca, czynność tę może wykonywać wtedy, kiedy filtr faktycznie ulegnie zabrudzeniu. Nic nie stoi przecież na przeszkodzie, żeby raz na pół roku wyjąć go i skontrolować. Objawami silnego zanieczyszczenia filtra są spadek wydajności wentylacji oraz tendencja do parowania szyb.
Procedura wymiany filtra zależy od marki i modelu samochodu. Ewentualne utrudnienia w dostępie do kasety z filtrem wynikają z konstrukcji całego układu wentylacji - filtr zawsze znajduje się w okolicy wentylatora lub parownika klimatyzacji.
Poniżej prezentujemy popularne lokalizacje filtra oraz wskazówki ułatwiające jego wymianę w wybranych modelach aut. Zdecydowana większość producentów filtrów zamieszcza instrukcje wymiany wewnątrz opakowania, co ułatwia wykonanie tej czynności. Niektórzy, tak jak np. polski Filtron, publikują je także w internecie.
Na podszybiu
Za schowkiem w desce rozdzielczej
W konsoli centralnej od strony kierowcy
Wskazówki dotyczące wymiany filtrów w popularnych autach
Marka, model
Lokalizacja filtra
Wskazówki dotyczące wymiany
Audi A3 I, Skoda Octavia I, VW Golf IV
Na podszybiu
Zdejmij uszczelkę podszybia, odkręć wkręty mocujące tworzywo na podszybiu, odchyl tworzywo, wypnij filtr z gniazda i wysuń go.
Zdemontuj plastikową osłonę pod wycieraczkami, ostrożnie wysuń filtr.
Ford Mondeo Mk3
Na podszybiu
Zdemontuj plastikową osłonę pod wycieraczkami, ostrożnie wysuń filtr.
Mercedes klasy A (W158)
Na podszybiu
W centralnej części osłony na podszybiu jest klapka. Trzeba ją zdemontować. Pod nią jest filtr kabinowy.
Mercedes klasy C (W203
Na podszybiu
Zdemontuj plastikową osłonę pod wycieraczkami, ostrożnie wysuń filtr.
Opel Vectra C
Na podszybiu
Po otwarciu maski, tuż za podszybiem widać czarną kasetę (obok akumulatora). Należy odkręcić jej pokrywę, pod nią znajduje się filtr
Citroen C5 I
Za schowkiem pasażera
Zdemontuj schowek pasażera, zobaczysz kasetę z filtrem kabinowym.
Fiat Grande Punto
Pod schowkiem za konsolą
Zdemontuj tapicerkę na konsoli środkowej pod schowkiem pasażera. Na białej kasecie znajduje się czarna pokrywa. Pod nią jest filtr.
Opel Astra II
Pod schowkiem pasażera
Otwórz schowek pasażera. Odkręć wkręty, które mocują go do deski rozdzielczej, wyjmij schowek razem z obudową, odkręć pokrywę kasety z filtrem.
Renault Laguna II
Za schowkiem pasażera
Otwórz schowek, odkręć śrubki mocujące wnętrze schowka i wyjmij go. Zobaczysz kasetę z filtrem.
Renault Megane II, Renault Scenic II
Pod schowkiem pasażera
Otwórz drzwi pasażera, zdejmij fragment uszczelki drzwi od strony deski rozdzielczej, zdemontuj boczną część deski, odkręć schowek wraz z obudową. Zdemontuj plastikowy kolektor układu wentylacji (duży, pod całym schowkiem). Po lewej stronie (w okolicy konsoli centralnej) znajduje się filtr kabinowy.
Skoda Fabia I, VW Polo 9N
Pod schowkiem pasażera, w okolicy nóg
Jeśli się pochylisz, zobaczysz kasetę z filtrem. Wystarczy ją otworzyć i wymienić filtr.
Seat Leon II, Skoda Octavia II, VW Golf V
Pod schowkiem pasażera
Należy zdemontować osłonę pod schowkiem pasażera, otworzyć kasetę z filtrem i wymienić filtr.
Toyota Corolla IX
Pod schowkiem
Zdemontuj schowek pasażera, zobaczysz kasetę z filtrem kabinowym.
Ford C-Max, Ford Focus II
W okolicy pedału gazu
Jeśli będzie to konieczne, zdemontuj pedał gazu. Odkręć osłonę konsoli obok pedału gazu (wszelkie operacje należy wykonywać przy wyłączonej stacyjce). Pod osłoną znajduje się kaseta z filtrem kabinowym.
Peugeot 407
W okolicy pedału gazu
Odkręć śrubki mocujące „boczek konsolki” od strony kierowcy. Wysuń boczek. Zobaczysz kasetę z filtrem.