Ten jeden sprytny trik zwiększa wydajność klimatyzacji. Ale... trzeba uważać

Jeden przycisk pozwala zwiększyć wydajność klimatyzacji. Jednak nie można go używać zawsze i w każdej sytuacji. Wyjaśnimy, co zrobić, by szybko schłodzić wnętrze samochodu.

Klimatyzacja a obieg zamknięty

Latem warto pamiętać, że włączenie obiegu zamkniętego (wewnętrznego) pozwoli przyspieszyć schładzanie wnętrza. Wystarczy wtedy włączyć klimatyzację na najwyższe obroty, a tryb recyrkulacji powietrza szybko obniży temperaturę. Analogicznie, zimą możemy wykorzystać ten tryb, żeby przyspieszyć ogrzewanie w kabinie.

Jak włączyć obieg zamknięty

Żeby włączyć obieg wewnętrzny, wystarczy zlokalizować przycisk, na którym znajduje się piktogram samochodu ze strzałką umieszczoną w jego wnętrzu. Zazwyczaj znajduje się na panelu klimatyzacji lub przy pokrętłach umożliwiających regulację temperatury w kabinie. Po wciśnięciu przycisku następuje zamknięcie wlotów dostarczających powietrze z zewnątrz. W niektórych autach (np. części aut francuskich) symbol ten przedstawia strzałki w kształcie okręgu (bez samochodu).

Reklama

Obieg zamknięty. Nie można go używać cały czas

Najczęstszym powodem korzystania z obiegu zamkniętego jest potrzeba zablokowania dopływu powietrza z zewnątrz. Na przykład, gdy przed nami jedzie samochód, który emituje intensywny dym z rury wydechowej. Ten tryb przydaje się również, gdy przejeżdżamy przez miejsce, gdzie są wyczuwalne nieprzyjemne zapachy.

Warto odpowiednio szybko włączyć obieg zamknięty, ponieważ w sytuacji, gdy nieprzyjemny zapach dostanie się już do układu wentylacji, trudno będzie się go pozbyć z kabiny. Niektórzy producenci samochodów oferują rozwiązania, które automatycznie zamykają obieg w sytuacji, gdy jakość powietrza spadnie poniżej ustalonej normy.

Obieg zamknięty powoduje parowanie szyb

Czasami może się zdarzyć, że korzystając zbyt intensywnie z obiegu zamkniętego szyby zaczną parować. To normalne zjawisko, a ponadto brak dopływu tlenu z zewnątrz może pogorszyć jakość powietrza w kabinie i wywołać zmęczenie u kierowcy i pasażerów.

Żeby pozbyć się pary z szyb wystarczy włączyć wyższe obroty wentylatora klimatyzacji. Jeśli sytuacja się nie poprawi to znak, że filtr kabinowy nadaje się do wymiany.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: klimatyzacja samochodowa | porady dla kierowców
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy