Stare żarówki samochodowe powinny trafić w jedno miejsce
Zużyte żarówki samochodowe to odpad, który wymaga specjalnego traktowania. Choć są one niewielkie, mogą zawierać substancje niebezpieczne dla środowiska, dlatego ich wyrzucanie do standardowych śmieci jest niewłaściwe i nielegalne. W zależności od typu żarówki, część materiałów, z których ją wykonano, można ponownie wykorzystać - pod warunkiem, że zużyta żarówka samochodowa trafi do odpowiedniego pojemnika.
Wyrzucanie żarówek samochodowych do zwykłego kosza na odpady zmieszane to zły pomysł. Żarówki samochodowe, zwłaszcza ksenonowe i halogenowe, zawierają substancje, które mogą być szkodliwe, gdy przedostaną się do gleby, wody lub powietrza. Rtęć w żarówkach ksenonowych jest szczególnie niebezpieczna - już niewielka ilość tego metalu może zanieczyścić duży obszar środowiska, wpływając negatywnie na roślinność, zwierzęta i ludzi. Elementy metalowe i szklane mogą być ponownie przetworzone, ale tylko wtedy, gdy trafią do odpowiednich punktów odbioru odpadów.
Z wyżej wymienionych powodów wyrzucenie żarówki samochodowej do zwykłego kosza nie wchodzi w grę - nawet w przypadku już nie stosowanych żarówek z żarnikiem czy LED-owych, które nie zawierają niebezpiecznych substancji. Tego typu odpady zalicza się do tak zwanych elektrośmieci - można je wyrzucić do specjalnych pojemników, które często znajdziemy na przykład w marketach budowlanych. Tego typu pojemniki są zresztą wymagane przepisami dla sklepów o powierzchni powyżej 400 metrów kwadratowych - żarówek samochodowych można się pozbyć w tych miejscach bez konieczności zakupu nowego sprzętu. W przypadku mniejszych sklepów (na przykład motoryzacyjnych) sprzedawca ma obowiązek odbioru zużytego sprzętu, pod warunkiem, że kupimy u niego nowy odpowiednik.
Kolejna opcja to udanie się do PSZOK-u, czyli Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. W takich miejscach, które działają w każdej gminie (w niektórych także w wersji mobilnej!), można pozostawić nie tylko elektrośmieci, ale też na przykład zużyte opony czy płyny samochodowe. Zużytych żarówek samochodowych można się też pozbyć przy okazji wymiany u mechanika czy w serwisie samochodowym. Za pozostawienie elektrośmieci w miejscu do tego nieprzeznaczonym grozi wysoka grzywna, nawet do 5 tys. zł.
Dawno już nie używane żarówki z żarnikiem zawierają takie elementy jak szkło czy wolfram, które można ponownie wykorzystać - pod warunkiem, że żarówka trafi do odpowiedniego punktu. Żarówki halogenowe zbudowane są z żarnika wolframowego umieszczonego w atmosferze gazów (takich jak halogeny: jod lub brom). Nie są one zbyt szkodliwe dla środowiska (podobnie jak żarówki z żarnikiem), zawierają jednak elementy metalowe, szkło oraz wspomniane halogeny, przez co najlepiej pozbyć się ich w PSZOK-u lub w miejscu zbiórki elektrośmieci.
Żarówki LED składają się z diod emitujących światło, wbudowanych w plastikową lub aluminiową obudowę. Chociaż nie zawierają rtęci ani halogenów, ich komponenty (takie jak diody LED, metale, tworzywa sztuczne) mogą być trudne do rozłożenia, co sprawia, że nie powinny trafiać do standardowych śmieci i tak jak w przypadku żarówek ksenonowych najlepiej pozbyć się ich wyrzucając je do pojemnika na elektrośmieci.