Sprytny sposób na szybkie rozgrzanie kabiny auta. Wiedzą o nim nieliczni
W każdym samochodzie znajduje się przycisk przycisk ze strzałką namalowaną w ikonce samochodu. Większość kierowców wie, że służy on do włączenia obiegu zamkniętego. Ale sporo nie wie, kiedy ten przycisk należy nacisnąć, by jak najlepiej wykorzystać jego możliwości.
Zwykle na konsoli centralnej, w okolicy panelu sterowania nawiewami, znajduje się przycisk lub suwak oznaczony symbolem samochodu, w który wpisano strzałkę. Pozwala on na włączenie obiegu wewnętrznego, zwanego również zamkniętym. W takiej sytuacji układ wentylacji przestaje pobierać powietrze spoza kabiny i zaczyna ono krążyć w obiegu zamkniętym.
Obieg wewnętrzny jest przydatny w kilku sytuacjach. Funkcja przydaje się w sytuacjach, gdy stoimy w korku za dymiącym autem lub przejeżdżamy przez okolice, gdzie występują np. nieprzyjemne zapachy nawożonego pola lub intensywny dym z kominów. Z obiegu zamkniętego można korzystać często niezależnie od pory roku.
Sprytnym wykorzystaniem obiegu zamkniętego jest włączenie go, gdy chcemy szybko schłodzić kabinę latem, a w czasie mrozów - szybciej ja nagrzać. Jednak z obiegu wewnętrznego trzeba umieć korzystać umiejętnie. Nie ma potrzeby, żeby jeździć cały czas z włączoną wewnętrzną cyrkulacją powietrza. Wręcz nie jest to wskazane.
Maksymalnie może kilku, może kilkunastu minutach należy wyłączyć obieg zamknięty, ponieważ zaczynają już wtedy parować szyby, a w rogach mogą się zbierać krople wilgoci. Wszystko dlatego, że kabina nie jest wystarczająco wentylowana.
Brak świeżego powietrza i gorszego dostępu do tlenu prowadzi do powstawania zaduchu, obniżając komfort podróżowania wszystkim pasażerom znajdującym się na pokładzie samochodu. Szczególnie niebezpieczne może być doprowadzanie do takiej sytuacji podczas jazdy nocą. Niedostatek świeżego powietrza może doprowadzić do senności kierowcy.
Jeśli po włączeniu obiegu zamkniętego kierowca i pasażerowie będą nadal odczuwać w kabinie nieprzyjemny zapach, np. spalin, to nie jest wina wadliwej pracy układu wentylacji. Problemem może być nieszczelność kabiny. Często okazuje się np., że mieszek przy skrzyni biegów jest dziurawy lub w podłodze występuję ubytki. Winne mogą być również uszkodzone uszczelki.