Odcinkowy pomiar prędkości

Inspekcja Transportu Drogowego kupuje urządzenia do pomiaru średniej prędkości. Sprawdź, gdzie zostanie ustawiony i jak będzie działał nowy sprzęt.

Popularne fotoradary (stacjonarne) mierzą prędkość punktowo. Inspekcja Transportu Drogowego nadzoruje obecnie pracę prawie 400 takich urządzeń. Wkrótce na drogach pojawi się 100 kolejnych fotoradarów. Te jednak na kierowcach nie robią już tak wielkiego wrażenia. Wystarczy zwolnić przed urządzeniem, aby nie zostać przyłapanym na zbyt szybkiej jeździe. Po jego minięciu można ponownie przyspieszyć. Tak właśnie robi wielu kierowców. Z tego powodu już jesienią tego roku, na 29 fragmentach dróg krajowych, pojawi się odcinkowy pomiar prędkości.

Reklama

Liczy się średnia

System będzie obliczał z jaką szybkością poruszał się pojazd. To nie koniec złych wiadomości. Nowe urządzenia pomiarowe nie będą wysyłały fal radarowych, co oznacza, że antyradar nie będzie potrafił ich wykryć. Do pomiaru prędkości zostaną użyte kamery niewyróżniające się z zewnątrz niczym szczególnym. Będą one identyczne z tymi zamontowanymi na bramownicach służących do monitoringu na drodze lub poboru elektronicznej opłaty viaTOLL.

Kamery przez całą dobę, także podczas opadów śniegu czy deszczu, będą obserwowały wszystkie pojazdy na początku i końcu odcinka pomiarowego. Następnie dane będą przekazywane do komputera, który obliczy średnią prędkość każdego pojazdu. W momencie przekroczenia dozwolonego limitu, fotografie z wjazdu i wyjazdu odcinka pomiarowego zostaną przesłane do centrali ITD, która zajmie się ukaraniem kierowcy. Natomiast zdjęcia pojazdów, które dany odcinek przejechały prawidłowo, będą usuwane z systemu.

Będą ostrzegać

Na szczęście, podobnie jak dziś przed fotoradarami, tak i przed nowymi urządzeniami do pomiaru prędkości kierowcy będą ostrzegani znakami informacyjnymi "Kontrola prędkości. Fotoradar". Podstawowymi kryteriami branymi pod uwagę przy typowaniu odcinków, na których będą zainstalowane urządzenia rejestrujące to stan bezpieczeństwa, jednolite limity prędkości na całej długości odcinka, a także brak większych skrzyżowań w obrębie planowanej instalacji bramki z kamerami. System ma działać tylko na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowa procedura

Inspekcja Transportu Drogowego przy okazji uruchomienia nowego systemu pomiaru prędkości chce także zmienić procedurę wystawiania mandatów. Komputer na podstawie odczytanych numerów rejestracyjnych sprawdzi w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, do kogo należy pojazd i ustali adres właściciela. Ten dostanie wezwanie do przyznania się do winy lub obowiązek wskazania osoby, która prowadziła pojazd. W tym drugim przypadku obecnie wystarczy podać dane potencjalnego sprawcy wykroczenia. Jego ściganiem zajmuje się już ITD. Inspektorzy chcą, aby to właściciel pojazdu dostarczył im jednak podpisane przez sprawcę oświadczenie, że to on prowadził pojazd w chwili zarejestrowania go przez kamery. Jeśli nie dostarczy tego dokumentu lub zignoruje wezwanie, to on automatycznie zostanie ukarany za przekroczenie prędkości. Co więcej, sama wysokość mandatów ma wzrosnąć nawet o 100 proc., a ich stawki będą zależały też od miejsca, gdzie zostało popełnione wykroczenie. Najwyższe mają obowiązywać w obszarze zabudowanym.

Proponowane zmiany mają przyspieszyć i usprawnić karanie piratów drogowych. W ubiegłym roku tylko co dziesiąty kierowca sfotografowany przez radar został ukarany mandatem.

Nowe kontrole

To nie koniec pomysłów ITD na poskramianie piratów drogowych. Przestrzeganie limitów prędkości nie będzie gwarantowało, że kierowca nie zostanie zarejestrowany. Na 20 skrzyżowaniach mają się pojawić kamery nagrywające przejazd na czerwonym świetle. Nie będzie to jednak zaskoczeniem, ponieważ wśród straży miejskich, po modzie na urządzenia rejestrujące prędkość, przyszedł czas na systemy fotografujące kierowców ignorujących czerwone światło. Jedno jest pewne-ignorowanie czerwonego światła może być kosztowne. Za to wykroczenie grozi od 300 do 500 zł mandatu oraz 6 punktów karnych, a kierowca nawet nie musi wiedzieć, że dane miejsce jest objęte kontrolą.

Warto pamiętać, że urządzenia rejestrujące przejazd na "czerwonym" nie muszą być oznaczone dobrze znanym kierowcom znakiem "Kontrola Prędkości. Fotoradar", a maszt nie musi być pomalowany żółtą odblaskową farbą.

W dalszej części artykułu znajduje się mapa odcinków dróg krajowych, na których już jesienią ma ruszyć pomiar średniej prędkości. W przypadku kolejnych pięciu odcinków tras wciąż nie zapadła decyzja o montażu kamer do pomiaru prędkości.

Tak będzie działał system odcinkowego pomiaru prędkości

Dwie bramki z kamerami

Kamery na bramkach nad jezdnią będą rejestrowały każde przejeżdżające auto. Stop-klatka (fotografia) trafi do komputera. Ten odczyta tablicę rejestracyjną i zapisze dokładny czas wjazdu. Na końcu odcinka pomiarowego kolejna kamera ponownie zarejestruje każdy samochód. Później komputer obliczy, w jakim czasie pokonał on dany odcinek drogi. Ponieważ długość odcinka pomiarowego jest znana, system obliczy średnią prędkość poszczególnych pojazdów. Jeśli nie będzie przekroczenia, fotografie auta zostaną usunięte z dysku. W innym przypadku kierowca może spodziewać się kary od Inspekcji Transportu Drogowego.

Obowiązkowy znak

Przed bramkami odcinkowego pomiaru prędkości będą ustawiane znaki "Kontrola prędkości" i tablica "Kontrola średniej prędkości na odcinku... km".

Określony dystans

Według przepisów, maksymalna długość odcinka pomiarowego nie może przekroczyć 20 km. Jeśli kamery będą zainstalowane w obszarze zabudowanym, pomiar nie będzie prowadzony na odcinku dłuższym niż 10 km. Według założeń pomiar ma być prowadzony w miejscach, gdzie często dochodzi do wypadków, a tradycyjne fotoradary nie sprawdzają się.

Za granicą system już działa

Holandia korzysta z odcinkowego pomiaru prędkości prawie od ćwierć wieku. Obecnie system "Trajectcontrole" działa na 12 odcinkach autostrad. We Włoszech system "Tutor" został wprowadzony w 2005 r. i obecnie kontroluje aż 2500 km autostrad. Podobne rozwiązania działają także w Austrii, Belgii, Francji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Na tych drogach pojawią się kamery służące do odcinkowego pomiaru średniej prędkości

1. Droga nr 3

miejsce: Babigoszcz-Gniazdowo
powiat: goleniowski
województwo: zachodniopomorskie
długość odcinka: 4,82 km

2. Droga nr 10

miejsce: Kalisz Pomorski-Pruszcz
powiat: drawski
województwo: zachodniopomorskie
długość odcinka: 1,65 km

3. Droga nr 20

miejsce: Mokrzym
powiat: bytowski
województwo: pomorskie
długość odcinka: 3,18 km

4. Droga nr 6

miejsce: Rumia
powiat: wejherowski
województwo: pomorskie
długość odcinka: 2,15 km

5. Droga nr 5

miejsce: Szubin
powiat: nakielski
województwo: kujawsko-pomorskie
długość odcinka: 4,7 km

6. Droga nr 16

miejsce: Rogóżno
powiat: grudziądzki
województwo: kujawsko-pomorskie
długość odcinka: 2 km

7. Droga nr 16

miejsce: Olsztyn-Gietrzwałd
powiat: olsztyński
województwo: warmińsko-mazurskie
długość odcinka: 12,7 km

8. Droga nr 59

miejsce: Mrągowo
powiat: mrągowski
województwo: warmińsko-mazurskie
długość odcinka: 5,83 km

9. Droga nr 61

miejsce: Kisielnica-Stawiski
powiat: łomżyński i kolneński
województwo: podlaskie
długość odcinka: 6,2 km

10. Droga nr 19

miejsce: Zwierki-Zabłudów
powiat: białostocki
województwo: podlaskie
długość odcinka: 3,8 km

11. Droga nr 60

miejsce: Karniewo
powiat: makowski
województwo: mazowieckie
długość odcinka: 1,95 km

12. Droga nr 7

miejsce: Rybitwy-Szymaki
powiat: ciechanowski
województwo: mazowieckie
długość odcinka: 9,8 km

13. Droga nr 50

miejsce: Strachówka
powiat: wołomiński
województwo: mazowieckie
długość odcinka: 3,5 km

14. Droga nr 50

miejsce: Sochaczew
powiat: sochaczewski
województwo: mazowieckie
długość odcinka: 2,9 km

15. Droga nr 50

miejsce: Regut-Człekówka
powiat: otwocki
województwo: mazowieckie
długość odcinka: 4,8 km

16. Droga nr 2

miejsce: Torzym-Koryta
powiat: sulęciński
województwo: lubuskie
długość odcinka: 3,9 km

17. Droga nr 32

miejsce: Sulechów
powiat: zielonogórski
województwo: lubuskie
długość odcinka: 3,35 km

18. Droga nr 92

miejsce: Tarnowo Podgórne
powiat: poznański
województwo: wielkopolskie
długość odcinka: 2,5 km

19. Droga nr 12

miejsce: Szlichtyngowa-Górczyna
powiat: wschowski
województwo: lubuskie
długość odcinka: 2,5 km

20. Droga nr 5

miejsce: Borzęcin-Prusice
powiat: trzebnicki
województwo: dolnośląskie
długość odcinka: 6,8 km

21. Droga nr 8

miejsce: Kluki
powiat: bełchatowski
województwo: łódzkie
długość odcinka: 1,6 km

22. Droga nr 72

miejsce: Złota
powiat: skierniewicki
województwo: łódzkie
długość odcinka: 3,3 km

23. Droga nr 48

miejsce: Tomaszów Mazowiecki
powiat: tomaszowski
województwo: łódzkie
długość odcinka: 2,15 km

24. Droga nr S7

miejsce: Gózd-Suchedniów
powiat: skarżyski
województwo: świętokrzyskie
długość odcinka: 6,8 km

25. Droga nr 94

miejsce: Łosiów
powiat: brzeski
województwo: opolskie
długość odcinka: 2,2 km

26. Droga nr S7

miejsce: Stróża-Pcim
powiat: myślenicki
województwo: małopolskie
długość odcinka: 3,5 km

27. Droga nr 94

miejsce: Tarnów-Ładna
powiat: tarnowski
województwo: małopolskie
długość odcinka: 5,4 km

28. Droga nr 9

miejsce: Kolbuszowa-Kolbuszowa Górna
powiat: kolbuszowski
województwo: podkarpackie
długość odcinka: 3,6 km

29. Droga nr 9

miejsce: Krościenko-Wyżne-Iskrzynia
powiat: krośnieński
województwo: podkarpackie
długość odcinka: 1,3 km

Lokalizacje rezerwowe, gdzie mogą się pojawić kamery odcinkowego pomiaru prędkości

30. Droga nr 3

miejsce: Lubin
powiat: lubiński
województwo: dolnośląskie
długość odcinka: 2,25 km

31. Droga nr 78

miejsce: Plichowice
powiat: gliwicki
województwo: śląskie
długość odcinka: 2,8 km

32. Droga nr 1

miejsce: Podwarpie-Siewierz
powiat: będziński
województwo: śląskie
długość odcinka: 3,1 km

33. Droga nr 74

miejsce: Górno
powiat: kielecki
województwo: świętokrzyskie
długość odcinka: 4,1 km

34. Droga nr 7

miejsce: Jabłonka
powiat: nowotarski
województwo: małopolskie
długość odcinka: 1,8 km

Wątpliwości dotyczące nowego systemu pomiaru

Odcinkowy pomiar prędkości jeszcze nie powstał, ale prawnicy już mają poważne wątpliwości dotyczące funkcjonowania systemu.

Odpowiedzialność za wykroczenie

Nie wiadomo, kto ma odpowiedzieć za przekroczenie prędkości, jeśli auto prowadziły dwie osoby (zmieniły się podczas przejazdu na kontrolowanym odcinku). Jednak Inspekcja Transportu Drogowego chce, aby w takim przypadku automatycznie mandat dostawał właściciel pojazdu.

Możliwość inwigilacji każdego kierowcy

O ile tradycyjne fotoradary rejestrują tylko pojazdy, które przekroczyły prędkość, to przy pomiarze odcinkowym jest rejestrowany każdy samochód. To daje możliwość śledzenia każdego kierowcy oraz rejestracji twarzy osób, które z nim podróżują.

Tolerancja dla piratów drogowych

Kierowcy będą karani na podstawie średniej prędkości. To oznacza, że w ten sam sposób będą traktowane osoby, które nieznacznie przekroczą dozwoloną prędkość na całym odcinku pomiarowym oraz te, które znacznie przekroczą prędkość w danym punkcie, aby później zwolnić, a nawet się zatrzymać, aby ją obniżyć.

Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: archiwum

Czy na pewno zbędne? - PRZEPISY

Kolizja czy wypadek? - RUCH DROGOWY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy