Nowoczesne rozwiązania dla starego auta
Podpowiadamy, jak niewielkim kosztem do starszego samochodu zamontować wyposażenie rodem z nowoczesnej limuzyny.
Poziom wyposażenia nowych samochodów stale się podnosi. Kiedyś elektrycznie sterowane szyby były luksusem, dziś coraz trudniej znaleźć w salonie auto z korbkami w drzwiach. Jednak wśród samochodów używanych znajduje się wiele pojazdów, których właściciele narzekają na słabe wyposażenie.
Naprzeciw ich oczekiwaniom wychodzą producenci uniwersalnych akcesoriów wyposażenia dodatkowego. W specjalistycznych sklepach i na internetowych aukcjach dostępne są moduły elektroniczne pozwalające rozbudować funkcje istniejącego wyposażenia, np. o automatyczne domykanie szyb podczas zamykania auta, sterowanie centralnym zamkiem z pilota czy opóźnienie wyłączenia oświetlenia wnętrza. Do samochodu można dokupić także całe systemy podnoszące poziom wyposażenia np. elektryczne podnośniki szyb, alarmy czy kamery cofania z monitorem.
Przedstawiamy wybrane elementy wyposażenia dodatkowego, dzięki którym wzrośnie funkcjonalność auta. Montaż większości z nich nie jest skomplikowany i można go przeprowadzić samodzielnie przy użyciu podstawowych narzędzi.
Co prawda widok wyjącego na ulicy auta nie robi wrażenia na kierowcach ani przechodniach, jednak alarm samochodowy to nie tylko syrenka hałasująca pod maską. Współczesne systemy alarmowe mogą współpracować z wieloma niezależnymi układami, m.in. dodatkowymi czujnikami, immobilizerami czy lokalizatorami pojazdu.
Dobrej klasy alarm samochodowy posiada szereg wbudowanych funkcji, np. automatyczne zamykanie samochodu po rozpoczęciu jazdy czy antynapad. Może też być wyposażony w "prealarm" (stosowana głównie w kabrioletach funkcja ostrzegania zbliżających się osób).
MONTAŻ
Instalacja alarmu wymaga doświadczenia, dlatego większość kierowców zleca to specjalistycznym warsztatom.
Cena: 200 zł
Kamery cofania cieszą się coraz większą popularnością. Zamontowane z tyłu samochodu urządzenie po wybraniu wstecznego biegu przekazuje obraz na umieszczony we wnętrzu pojazdu monitor. Na obrazie z niektórych kamer mogą znajdować się linie pomocnicze, informujące o odległości do przeszkody. Najbardziej uniwersalne są kamery montowane na wcisk do otworu w zderzaku samochodu lub posiadające własną stopkę montażową (przykręcane na wkręty). Do popularnych modeli samochodów dostępne są także kamery montowane w miejsce lampki podświetlenia tablicy rejestracyjnej. Posiadają one diody oświetlające tablicę, a ich zaletą jest bezinwazyjny montaż.
MONTAŻ
Aby połączyć kamerę z monitorem, trzeba przeciągnąć przewody przez wnętrze samochodu. Jednak za około 100 zł można dokupić moduł umożliwiający bezprzewodową transmisję obrazu z kamery do monitora. Uniwersalny monitor można kupić już za 110 zł, a wyświetlacz wmontowany w lusterko wsteczne to wydatek co najmniej 300 zł.
Cena: 140 zł
Automatyczne domykanie szyb nie jest zbyt popularne nawet w nowych autach. Właściciele samochodów wyposażonych w elektrycznie sterowane szyby i centralny zamek mogą jednak za niewielkie pieniądze zamontować moduł domykający szyby podczas zamykania samochodu. Rozwiązanie sprawdza się w praktyce, ponieważ dzięki niemu kierowca nie musi zastanawiać się, czy zamknął szyby opuszczając pojazd. Wystarczy, że przekręci kluczyk w stacyjce lub zamknie drzwi za pomocą pilota.
MONTAŻ
Do modułu należy doprowadzić zasilanie, a odpowiednie przewody podłączyć do przewodów sterowania zamykaniem i otwieraniem poszczególnych szyb. Dodatkowo, trzeba doprowadzić sygnał z impulsem wyzwalającym proces zamykania szyb. Może to być sygnał z alarmu lub centralnego zamka.
Cena: 45 zł
Fabryczne radia starszych samochodów (z lat 1999-2005) posiadają gniazda umożliwiające podłączenie zmieniarki CD. W sklepach dostępne są urządzenia (tzw. emulatory zmieniarki) umożliwiające podłączenie zewnętrznych odtwarzaczy do systemu audio auta za pomocą gniazda zmieniarki. Do emulatora można podłączyć urządzenia za pomocą gniazda USB i słuchawkowego. Dodatkowo może on odtwarzać pliki MP3 z karty SD. Poprzez emulator zmieniarki do fabrycznego radia starszego samochodu można także podłączyć zestaw głośnomówiący Bluetooth.
MONTAŻ
Gniazda zmieniarki w fabrycznych radiach różnią się w zależności od producenta samochodu. Dlatego powinno się kupić emulator dedykowany do konkretnej marki auta. Urządzenie podłącza się za pomocą wtyczki do gniazda zmieniarki w radiu samochodu. Emulator najwygodniej umieścić w schowku lub w okolicy tunelu centralnego, tak by znajdował się pod ręką.
Cena: 340 zł
Skrobanie lodu z ruchomych wkładów lusterek o niewielkich wymiarach jest szczególnie niewygodne. Użytkownicy starszych samochodów niewielkim kosztem mogą doposażyć je w układ podgrzewania lusterek. Podgrzewane szkła w szybkim tempie odmarzają i wysychają, zapewniając kierowcy dobrą widoczność.
MONTAŻ
Lusterka podgrzewanie są za pomocą mat grzewczych przyklejanych do wewnętrznej strony zwierciadła. Maty sprzedawane są w różnych kształtach i rozmiarach. Ich wielkość trzeba odpowiednio dobrać, tak by była nieco mniejsza niż lusterko. Należy pamiętać, że mat grzewczych nie wolno docinać, ponieważ przecięcie obwodu (szara linia) powoduje usterkę całej sekcji. Maty podłącza się do instalacji ogrzewania tylnej szyby.
Cena zestawu: 25 zł
Czujniki cofania przydają się głównie w samochodach o nadwoziu kombi i sedan, w których widoczność do tyłu jest ograniczona. Ich kupno to stosunkowo niewielki wydatek, a montaż można przeprowadzić samodzielnie. Najprostsze zestawy wyposażone są jedynie w głośnik sygnalizujący zbliżanie się do przeszkody. Droższe wersje (cena 140-250 zł) posiadają dodatkowo wyświetlacz informujący o odległości i stronie, po której znajduje się przeszkoda. Sensory montowane w zderzaku dostępne są w kilku podstawowych kolorach, a w przypadku nietypowej barwy samochodu bez obaw można je lakierować.
MONTAŻ
Czujniki parkowania montuje się w otworach wywierconych w zderzaku. Wykorzystując otwór technologiczny w nadwoziu należy przeprowadzić przewody czujek do wnętrza auta. Do centralki zamontowanej w okolicy tylnej lampy podłącza się przewody czujników oraz zasilanie z wiązki światła cofania. Do wnętrza samochodu przeprowadza się przewód głośniczka sygnalizacyjnego lub wyświetlacza.
Cena zestawu: 110 zł
Elektrycznie sterowane szyby nie, dość że podnoszą poziom wyposażenia auta, to przydają się w codziennej eksploatacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca bez problemu może uchylić szybę pasażera, a samo otwieranie i zamykanie jest mniej absorbujące.
MONTAŻ
Uniwersalne podnośniki składają się z silnika elektrycznego, połączonego za pomocą pasa transmisyjnego z obrotowym pierścieniem. Silnik przykręca się do wzmocnienia drzwi tak, by nie przeszkadzał w montażu boczka. Pierścień zębaty montuje się za pomocą adaptera na wieloklin, zamiast korbki do opuszczania szyby.
Pas napędzający jest elastyczny, co ułatwia montaż urządzenia. Za pomocą dołączonego okablowania podnośniki podłącza się do zasilania oraz do przełączników, które montuje się do boczka drzwiowego. W miejsce korbki zakłada się dołączone zaślepki.
Cena zestawu: 190 zł
Wielu kierowców wciąż zapomina o włączeniu świateł podczas jazdy w ciągu dnia. Za takie wykroczenie można dostać 100 zł mandatu i 2 punkty karne. Równie często kierowcy zapominają o wyłączeniu świateł i jeśli zostawią samochód na kilka godzin — akumulator ulega rozładowaniu. Przydatnym urządzeniem jest automatyczny włącznik świateł. Zapala on światła mijania po uruchomieniu silnika auta (dopiero gdy napięcie w instalacji elektrycznej przekroczy 14 V), a wyłącza po zgaszeniu jednostki napędowej (rejestrując spadek napięcia). Tańsze urządzenia włączają światła bezpośrednio po przekręceniu kluczyka w stacyjce, co niepotrzebnie obciąża akumulator podczas rozruchu silnika.
MONTAŻ
Do włącznika dołączona jest wiązka elektryczna. Odpowiednie przewody należy podłączyć do zasilania, instalacji stacyjki oraz przekaźników i wiązek świateł. Do urządzenia można podłączyć przełącznik dezaktywujący jego działanie.
Cena: 67 zł
Sporo starszych samochodów posiada co prawda centralny zamek, jednak jego obsługa wymaga używania kluczyka. Jest to szczególnie niewygodne zimą, gdy zamki są zamarznięte. W takiej sytuacji należy zamontować moduł umożliwiający sterowanie zamkiem z pilota.
MONTAŻ
Do urządzenia należy podłączyć zasilanie oraz sygnał z siłowników centralnego zamka. Warto pamiętać, aby najpierw wykonać łączenia przewodów, a dopiero potem podłączyć wtyczkę do sterownika. Moduł należy umieścić pod deską rozdzielczą, możliwie wysoko, zwiększając tym samym zasięg pilota. Warto zwrócić uwagę aby nie montować sterownika w okolicy elementów klimatyzacji, bo tam często gromadzi się wilgoć. Czarny przewód wychodzący ze sterownika to antena, którą należy skierować w górę i umieścić prostopadle do instalacji elektrycznej samochodu, w celu ograniczenia zakłóceń.
Cena: 83 zł
Monitor w zagłówku to rozwiązanie sprawdzające się szczególnie podczas dłuższych podróży z dziećmi. Urządzenie ma wbudowany odtwarzacz DVD oraz wyposażone jest w głośnik, słuchawki i dżojstik do gier. Posiada także gniazda USB, słuchawkowe oraz czytnik kart SD, co umożliwia odtwarzanie plików wideo czy przeglądanie zdjęć. Sterowanie funkcjami może odbywać się za pomocą przycisków lub pilota. Po założeniu pokrowca urządzenie wygląda jak zagłówek i nie rzuca się w oczy. Monitory dostępne są w różnych kolorach.
MONTAŻ
Monitor wbudowany jest w uniwersalny zagłówek przystosowany do montażu w różnych pojazdach (posiada regulowaną szerokość prętów montażowych). Przewody zasilające należy przeprowadzić pod obiciem tapicerskim fotela.
Cena: 600 zł
W wielu samochodach (nawet słabo wyposażonych) wiązka elektryczna jest przystosowana do obsługi dodatkowych akcesoriów z bogatszych wersji (np. zegary z obrotomierzem czy tempomat). Dzięki temu m.in. do samochodów grup Fiata czy Volkswagena bez większych przeróbek można zamontować np. tempomat. Wystarczy kupić przełącznik pod kierownicę od wersji posiadającej tempomat i podłączyć go do oryginalnej wiązki. W niektórych przypadkach funkcję tempomatu trzeba uaktywnić z poziomu komputera serwisowego.
MONTAŻ
W wielu autach do wymiany przełącznika zespolonego trzeba zdemontować poduszę powietrzną i kierownicę, dlatego montaż tempomatu powinno się zlecić warsztatowi.
Cena: 100-200 zł
W większości starszych samochodów oświetlenie wnętrza wyłącza się wraz z zamknięciem drzwi. Jest to niekomfortowa sytuacja, ponieważ w ciemności ciężko jest znaleźć kluczyk lub trafić nim do stacyjki. Dzięki modułowi opóźniacza oświetlenie wnętrza działa jeszcze przez kilka sekund po zamknięciu drzwi lub do przekręcenia kluczyka w stacyjce. Dodatkowo lampki nie gasną gwałtownie, tylko płynnie się ściemniają.
MONTAŻ
Moduł należy podłączyć do wiązki drzwiowego włącznika oświetlenia wnętrza oraz tzw. masy pojazdu. Niektóre modele ściemniaczy wymagają również podłączenia do instalacji stacyjki. Urządzenie należy zamontować pod deską rozdzielczą, w miejscu nienarażonym na uszkodzenia. Część modułów wyposażonych jest w regulację czasu opóźnienia oświetlenia.
Cena: 20 zł
Tekst i zdjęcia: Paweł Tyszko
Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy sklepowi www.hadron.pl