Reklama

Nowe mapy do fabrycznej nawigacji

Mapy w fabrycznej nawigacji są już zbyt stare, albo brakuje w nich planów Polski? Można je zastąpić nowymi, ale niestety nie jest to zbyt tanie.

Aktualizacja, czyli wgranie nowych map, jest kosztowne. Producenci słono bowiem sobie za nie liczą, chociaż pod względem aktualności mapy wyraźnie ustępują popularnym programom nawigacyjnym, takim jak AutoMapa czy MapaMap. Najnowsze mapy TeleAtlas do m.in. Audi, Forda, Mercedesa, Skody czy VW datowane 2011/2012 zawierają dane zebrane w połowie zeszłego roku. W przypadku map Navteq informacje mogą pochodzić nawet z ostatniego kwartału 2009 r.!

Niezależnie od rocznika auta
Co gorsza, w przypadku cen nie ma szczególnego znaczenia, czy ma się w miarę nowe auto, czy samochód sprzed 10 lat. Oryginalne mapy wciąż są drogie: to wydatek co najmniej kilkuset złotych. Tyle samo kosztuje nowa przenośna nawigacja z najbardziej aktualnymi mapami, szczególnie Polski. Poza tym nie do wszystkich fabrycznych systemów nawigacji można kupić mapę naszego kraju (bardziej szczegółowe informacje niżej). W większości przypadków dotyczy to użytkowników starszych samochodów wyprodukowanych przed 2000 r. W takiej sytuacji nawet piraci ze swoimi nielegalnymi płytami nie pomogą.

Karta SD, płyta
W wielu samochodach wgranie nowych map to prosty zabieg - stosuje się po prostu kolejną kartę pamięci SD. Czasem wystarczy wymienić starą płytę CD lub DVD na nową. W przypadku Audi, a wkrótce także Volkswagena, wgranie nowych map możliwe jest tylko w autoryzowanej stacji obsługi za pomocą urządzenia, które on-line łączy się z serwerem zawierającym najświeższe dane i przekazuje je do nawigacji w samochodzie.

Zwykle aktualizacje programu pojawiają się do urządzeń produkowanych przez Philipsa (Carin, Renault Carminat), a następnie VDO Dayton (BMW, Opel, Rover, Suzuki) albo Magnetti Marelli (auta włoskie oraz wybrane modele Citroena i Peugeota). Zanim do nawigacji włoży się płytę z mapami, trzeba najpierw skorzystać z płyty do aktualizacji samego oprogramowania. Zazwyczaj wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce (silnik nie musi być włączony), by system automatycznie rozpoczął aktualizację po włożeniu płyty.

Najprościej i najbezpieczniej kupić oprogramowanie i mapy w ASO albo w firmowych sklepach producentów map. Przestrzegamy przed pobieraniem nielegalnych i darmowych wersji z internetu. Wybranie niewłaściwej lub pobranie uszkodzonego pliku z programem może doprowadzić do zablokowania lub uszkodzenia urządzenia. Dużą ostrożność należy także zachować w przypadku sprzedawców na Allegro, którzy oferują usługę spolszczenia menu nawigacji i wgrania nowych map. W przypadku awarii będącej następstwem aktualizacji, niełatwo o przywrócenie sprzętu do stanu używalności.

Stanisław Jastrzębski

Reklama

Systemy nawigacji, do których nie ma map Polski

Nazwa systemu: Volvo RTI
Przykładowe auta z tym systemem: C70 do 2005 r.; S70 do 2001 r.; S60, S80, XC70, V40, V70 do 2001 r.; S40 do 2003 r.

Nazwa systemu: Blaupunkt Travel Pilot (RG05, RGS05, RGS06, RGN08, RNS2, RNS3, RNS149, RNS150)
Przykładowe auta z tym systemem: Alfy Romeo, Fiaty, Fordy, Hondy, Lancie, Maserati, Nissany, Porsche, Seaty, Skody
Uwaga! W niżej wymienionych modelach samochodów system nawigacji satelitarnej Blaupunkta występował pod zmienionymi oznaczeniami:
- Audi Navigation Plus RNS3.X do 11.1999 r.
- Audi Navigation BNS3.X A2, A3, TT do 06.2001; A4 do 10.2000 r., A6 do 04.2001 r., A8 do 12.2000 r.
- Mercedes Auto Pilot System/COMAND CL i klasa S do 09.1999 r.; klasa C, E, G, SL do 10.1999 r.; klasa A, CLK do 1998 r.; klasa M do 03.2001 r.
- Volkswagen RNS RNS z kolorowym ekranem do 01.2000 r.

Przydatne adresy WWW
Oficjalny sklep TeleAtlas: navigation.teleatlas.com
Oficjalny sklep Navteq, serwis dla Alfy Romeo, Fiata, Lancii, Volvo: navigation.com
Informacje o mapach do Toyoty: toyota-mapupdates.eu
Mapy do systemu Renault TomTom: tomtom.com/pl

Motor

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy